Numbers aangeven stijgers of dalers

Hallo ik zag dit filmpje op internet Procentueel verschil - YouTube) en vraag me af of zoiets ook kan bij numbers? Ik zoek en zoek maar en vind niks…

Bedankt voor de hulp!!

Ik heb niet meer dan de intro van het filmpje bekeken, maar afgaande op het plaatje dat daar staat moet dat ook in Numbers kunnen, met een klein beetje moeite. Ik denk dat je een extra kolom nodig gaat hebben voor het pijltje, maar dat is het wel. Eens even proberen …

De formules:

Schermafbeelding 2021-11-21 om 19.28.53

Hierbij moet je de gegevensnotatie van de kolom Koers wel even op percentage zetten.

Wil je de pijltjes ook nog kleuren geven, dan kun je dat doen met voorwaardelijke markering.

@ jakko-westerbeke, bedankt voor deze nuttige uitleg!! Ga ik eens proberen!!
Spijtig dat je weinig of zelfs geen boeken kan vinden over Numbers in tegenstelling tot allerlei boeken over Excel. Tenzij ik verkeerd ben?

Heel veel van wat er voor Excel (of welk ander spreadsheetprogramma dan ook) gezegd wordt, is ook van toepassing op Numbers. Ze hebben allemaal dingen die de rest niet kan, maar voor dit soort eenvoudig werk kun je met uitleg voor Excel ook toe.

Eén van de belangrijkste dingen die je in gedachten moet houden is dat je in Numbers naar een kolom kunt verwijzen als je bedoelt: „De cel op deze rij in die kolom.” Dat wil zeggen: in Numbers kun je in cel C1 zeggen =A+B als je cel A1 en B1 op wilt tellen, in Excel moet dat als =A1+B1.

Een ander is dat je kolomtitels kunt gebruiken in je formules: =Dag × Koers is in de voorbeeldtabel die ik boven liet zien gelijk aan =A × B. Numbers doet dit zelf voor je als je naar kolommen verwijst die ook een titelcel hebben, wat de formules veel leesbaarder maakt.

Ik zal nog heel maar dan ook heel veel moeten leren en oefenen jakko-westerbeke!! Erg hard bedankt voor uw tips!!!

De beste manier is gewoon om iets te hebben dat je in de spreadsheet bij wilt houden. Een beetje in het loze zitten proberen is leuk, maar je leert er veel minder van dan wanneer je bijvoorbeeld je huishoudboekje of weersgegevens wilt noteren en eraan rekenen. Dat laatste is natuurlijk wel het belangrijke, want als je geen totalen, gemiddeldes, grafieken o.i.d. eruit wilt halen dan heeft het amper nut om een spreadsheet te gebruiken — en dus zul je ook niks leren over wat je er écht mee kunt, laat staan hoe dat moet :slight_smile:

Hallo, ik ben hier aan het oefenen maar kan niet vinden hoe je de pijltjes in de kolom gekregen hebt :thinking: :grimacing:

Klik op het vlaggetje in de menubalk, dan Toon Emoji en symbolen en dan op Pijlen in de linkerkolom (staat dat er niet, dan klik je op het tandwieltje linksboven en kies je Pas lijst aan zodat je ze er wel bij kunt zetten):

Je kunt daarmee tekens invoegen in wat je aan het typen bent door te dubbelklikken op het teken, of door het te slepen naar waar je het wilt hebben in je tekst (of formule).

Te gek voor woorden dat ik daar niet aan gedacht heb… BEDANKT!!!