numerisch toetsenbord??

Hallo,

Plots werken op mijn numerisch toetsenbord de cijfers niet meer (0-9 En de ‘.’ al de rest werkt wel nog) ???

Heeft iemand dit al voorgehad??

Apple pro keyboard,
OsX.2.2

Dank bij voorbaat
davedive :cry:

Eigenaardig maar waar :

als ik de ‘alt’-toets of ‘shift’ inhoud dan kunnen de cijfers van het klavier opnieuw gebruikt worden. Laat ik de ‘alt’-of ‘shift’-toets los, dan is het opnieuw niet meer bruikbaar???

Wat is het verband met de ‘alt’-toets en de cijfers op het numerisch toetsenbord?

1 zaak moet ik er nog bijzeggen, sinds wéééééken verschijnt, mooi half doorschijnend, op het scherm bij het indrukken van zowel ‘shift’ ‘command’ ‘alt’ en ‘ctrl’ het symbooltje van de desbetreffende toets :

• 1x indrukken verschijnt het ‘halftransparant’ en verdwijnt opnieuw
  • 2x indrukken dan wordt het minder transparant, en blijft de toets actief.
  • 3x indrukken en het minder transparante symbool verdwijnt (uitgeschakeld)
    Ik dacht dat het kwam door een instelling in het voorkeurpaneel ‘toetsenbord’ waarbij ik de ‘uitgebreide toetsenbordfuncties’ had aangevinkt. Nu moet ik zeggen dat ik sterk twijfel : ik heb begin september eens een ‘toetstenbord-tooltje’ gedownload dat ik geïnstalleerd heb (zonder bijbetalen zou het na een maand of zo stopen met werken). Ik wist hoegenaamd niet wat ik ermee kon aanvangen en heb het dan maar ook meteen verwijderd. (het toetsenbord werd op het scherm geprojecteerd, en iedere keer je een toets indrukte zag je dat op het scherm : iets om te leren blind typen dacht ik)

Dit is niet samengegaan met de opkomst van die ‘tekens’ op het scherm en het rare gedrag van mijn toetsenbord is ook maar sinds enkele dagen begonnen.

Iemand enig idee wat voor een spook in mijn toetsenbord huist ??

:?

Ja, heel irritant. Heb ik ook gehad. Stapelgek werd ik er van.

Tot ik me herinnerde dat ik in de systeemvoorkeuren had zitten spelen met Universele toegang.
Wat je hebt geactiveerd is een of ander hulpmiddel voor blinden. Erg handig waarschijnlijk maar niet voor de mensen die wel goed kunnen zien.

Volgens mij onder tab toetsenbord onderin alles uitvinken en je bent verlost!

Succes,

Ward

als ik thuis voor mij appeltje zit natuurlijk

laat nog van mij horen hoe dit ging :lol:

davedive

hallo Ward,

het zat hem niet in universele toegang : ‘toetsenbord’ maar in universele toegang ‘muis’ daar stond ‘muistoetsen’ aan, bij het uitzetten werkte alles naar behoren. Zelfs de ‘halftransparante’ alt-ctrl-cmd-shft-toetsen zijn door het afzetten verdwenen.

Stom hé, ik probeer een aantal instellingen, vindt ze geweldig (halftransparante toetsen), maar tegen de tijd dat ik de eerste keer mijn ‘cijferklavier’ gebruikte (waarvan ik niet dacht dat de instellingen iets kon veranderen) was ik al vergeten dat ik de instelling aangepast had. :roll:
Het zit hem natuurlijk in de combinatie van de wijziging van instellingen. Ik had nooit lang genoeg mijn cijfers in het cijferclavier ingedrukt om te zien dat de muis werkelijk ermee bedient kan worden.

hartelijk dank om mij de juist weg uit te sturen
davedive

Graag gedaan! Ik heb zelf ook zo zitten klooien om het te vinden. Vooral met XPress in combinatie met universele toegang was onwerkbaar. Ik ben blij dat ik niet afhankelijk ben van deze functies...

Is er trouwens iemand die het wel gebruikt? En is het een grote vooruitgang met betrekking tot het bedienen van de Mac bij bijvoorbeeld slechtziendheid?

Ward

hebben jullie misschien ook een truuk voor het geforceerd uitzetten van universele toegang? Ik krijg continu allemaal leuke apple, alt, en shift iconen op mijn beeldscherm die mij behoorlijk in de weg zitten. Ik heb universele toegang (toetsenbord) al een paar keer uitgezet, maar het blijft terug komen. :evil:

Systeemvoorkeuren doen een beetje nukkig? [b:39db94c46e]com.apple.preferencepanes.cache[/b:39db94c46e] uit de map ~/Bibliotheek/Caches/ weggooien.

numerisch? Hadden de numeriërs al een toetsenbord? Zeker zo'n kleitablet :)

Henk