nut van screensavers

Behalve dat screensavers meestal mooi kunnen zijn, vraag ik mij af wat het verdere nut van een screensaver is. Ik begrijp het nut ervan bij ouderwetse schermen i.v.m. inbranden. Maar heeft dat nut ook betrekking op de schermen van de modernere computers, de plasma schermen? Volgens mij hoef je bij die schermen niet bang te zijn voor inbranden, en kun je ook rustig je helderheid hoog zetten.Wie weet er meer van. Ik ben gewoon nieuwsgierig (het is geen nijpend probleem!). Alvast bedankt.

Sinds er sluimer en energiestanden zijn is een screensaver alleen nog leuk, of nuttig voor beveiliging (je kunt er je pc mee laten vergrendelen)

Het is inderdaad ooit begonnen als tegenmiddel tegen inbranden, maar veel moderne monitoren hebben daar geen last meer van, en heeft het een meer entertainende functie gekregen. Maar het schijnt weer wel zo te zijn dat sommige plasma schermen ( niet te verwarren met TFT ) weer wel snel kunnen inbranden. Het hangt blijkbaar van meer factoren af of dat een scherm kan inbranden of niet.

[quote:6d948ffb94="unSOUND"]Maar het schijnt weer wel zo te zijn dat plasma schermen ( niet te verwarren met TFT ) weer vel snel kunnen inbranden.[/quote:6d948ffb94]

Bij de modernste plasma-schermen is ook dit inmiddels verholpen.

Weer wat geleerd. Er is dus blijkbaar geen vast antwoord of je het nodig hebt of niet. Sommige schermen kunnen nog steeds inbranden, sommigen niet... Om het dus eigenlijk simpel te zeggen: met een screensaver speel je op safe.

Bedankt.

En als je het nog safer wilt stel je in dat je monitor uitschakelt na een aantal inactieve minuten.

ja maar een screen saver is echt onzin. hele grote onzin zelfs! Ik bedoel als ik nou uren achtereen zit te werken, zonder screensaver (ja dat komt voor bij mij). hooguit ga ik ff naar de wc ofzo maar dat duurt maar zo kort dat de screensaver dan niet aangaat. dan zou het appeltje rechtsbovenin toch ook moeten inbranden? ik bedoel, die staat altijd precies daar. En als ik dan een film ofzo ga kijken (en het appeltje is dan dus weg) dan zie ik daar dus echt geen ingebrand appeltje ofzo. Mijn conclusie: screensavers zijn onzin (op mijn iBook in ieder geval)!

Ja, de moderne schermen zijn daar inderdaad te goed voor, alleen de plasma schermen hadden nog erg veel last van dit. Maar dat kwam eerder omdat dit een moderne techniek was, en dan worden er altijd fouten gemaakt. Maar die schijnen dus nu verholpen te zijn, maar met de moderne CRT en TFT loop je geen enkel risico meer. Het ouderwetse screensaver idee is er nog altijd, maar zal langzaam gaan uitsterven.

[quote:24446d7609="unSOUND"]Het is inderdaad ooit begonnen als tegenmiddel tegen inbranden, maar veel moderne monitoren hebben daar geen last meer van[/quote:24446d7609] Ik meen me echter te herinneren dat in de gebruiksaanwijzing van m'n TV (±5 jaar oud) staat dat je op moet passen om niet voor lange tijd hetzelfde beeld erop te laten staan, omdat dat slecht zou zijn voor de beeldbuis. Waarom moderne monitors (het soort met beeldbuis) daar geen last van hebben maar even moderne TV's wel is me alleen een beetje een raadsel …

Alle monitoren met een CRT hebben last van inbranden. Echter vroeger was dit effect veel erger.

Tot op de dag van vandaag is het miljarden malen per dag inslaan val electronen op de fosfor laag, schadelijk!!! Dus ook voor een CRT monitor blijft dat als je een scherm zwart wit geblokt een week laat staan, je na die week geblokte geesten ziet :smiley:

Bij een plasma is het niet zozeer inbranden maar het verlies van helderdheid. Bij hoge helderheid vooral gedurende de eerste branduren verliest een plasma scherm pixel zijn “piek” helderheid. Als dit dus gedurende de eerste uren verschillend gebeurd op een plasma scherm krijg je dus ook een verschil in pixels die helderder kunnen worden dan anderen.
Aangezien het helderheidsverlies in de tijd afneemt (curve) zal je er na een maand niet meer voor bang hoeven te zijn.

ook TFT schermen en schermpjes kunnen 'inbranden'. het gaat dan echter wel om iets dat zeer frequent en uitermate lang op het scherm te zien is. de schermen van tegenwoordig hebben er wel veel minder last van, dus je ziet het ook eigenlijk vrij weinig (en moeilijk als het dan wel zo is).

[quote:4ef24865ab="luclodder"]Dus ook voor een CRT monitor blijft dat als je een scherm zwart wit geblokt een week laat staan, je na die week geblokte geesten ziet :D[/quote:4ef24865ab] Gisteren merkte iemand tegen me op dat ze maar geen CD's meer via haar DVD-speler afspeelt, omdat ze op de TV ondertussen een vaag DVD-logo ziet als ze naar wat anders kijkt :)

[quote:1960b4abfa="Strifer"]ook TFT schermen en schermpjes kunnen 'inbranden'. het gaat dan echter wel om iets dat zeer frequent en uitermate lang op het scherm te zien is. de schermen van tegenwoordig hebben er wel veel minder last van, dus je ziet het ook eigenlijk vrij weinig (en moeilijk als het dan wel zo is).[/quote:1960b4abfa]

Sorry maar TFT en Plasma Schermen “branden” niet in!
Technisch gezien is het een ander fenomeen!
Ze verliezen helderheid.
Ze ‘kunnen’ simpelweg niet inbranden omdat er geen energie op de “pixels” botst.

De pixels kunnen alleen helderheid verliezen.
Verzwakken dus.

Je hebt gelijk... maar iedereen noemt het gewoon "inbranden".

[quote:d75548c39f]Burn-in occurs as each pixel of the plasma uses up its potential brightness over time. If some pixels are used more than others, the difference becomes noticeable over time. That’s how areas of contrast (ie: edges of text, borders, etc.) cause burn-in. So one way to slow down the effect is to not use 100% brightness on colors. Plasmas are particularly susceptible to white and blue, so definitely don’t use either of those at full levels. [/quote:d75548c39f]

Tja vandaar dat ik er dus op wijs ;) zodat men weet dat het niet echt inbranden is :D

Als iedereen in de sloot springt doe ik ook nie mee :smiley: