o umlaut..

Sorry.. weer een vergelijking met windows..

In windows kun je gemakkelijk letters voorzien van tekens, bijvoorbeeld aanhalingstekens en dan een “o”, krijg je vanzelf een o umlaut… hoe doe ik dat met in MacOsX (afgezien van tekstverwerkingsprogramma’s waar je symbolen in kunt voeren natuurlijk).

Greetz,
BATTAL

alt-u-o of kijk anders bij programma's/hulpprogramma's/toetsen

klik op de alt toets en zie je waar je accenten zitten

Ook [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=8747&highlight=]hier[/url] beantwoord

Dit vind ik juist één van de grote voordelen van Mac t.o.v. Windows.!!! :) Vergeleken met windows is het veel makkelijker om al die rare tekens te onthouden. Sommige letters in combinatie met 'option' staan voor een vast teken. 'Option-u', staat altijd voor ¨, Option-e voor ´, enzevoort. De bijbehorende letter kun je na het invoeren van het teken gewoon toevoegen. Het werkt meer als een typemachine, en dan in de positieve zin van het woord.

Om bij windows ‘é’ te krijgen, had ik code ‘alt-1233’ ofzo, en zo had ik er nog een paar. Niet echt handig.

Kies in je 'international' systempreferences bij input menu het item 'character palette' Je krijgt dan in je menubalk een vlaggetje en daaronder een menu met 'show character palette'

Daar leer je zelfs chinees mee tikken…
[img:7617d9d52b]http://www.noxbox.nl/files/int.jpg[/img:7617d9d52b]

[quote:8b67b3c491="Torino"]Sommige letters in combinatie met 'option' staan voor een vast teken. 'Option-u', staat altijd voor ¨, Option-e voor ´, enzevoort. De bijbehorende letter kun je na het invoeren van het teken gewoon toevoegen. Het werkt meer als een typemachine, en dan in de positieve zin van het woord. [/quote:8b67b3c491] En, die vast combinaties zijn ook gemakkelijk te onthouden, als je een beetje nadenkt voor een "ezelsbruggetje": voor Option-U denk je aan [b:8b67b3c491]U[/b:8b67b3c491]mlaut, of bedenkt, dat de erna te typen letter het onderste deel van de U weghaalt: je houdt dan een trema/umlaut over. Voor Option-E denk ik aan de officiële naam, accent [b:8b67b3c491]E[/b:8b67b3c491]gue. Mocht het te lastig zijn, dan kun je natuurlijk ook altijd nog PopChar X installeren. Die kan je ook de keyboard-shortcuts (in goed Nederlands :wink: ) leren.

popchar is meesterlijk, dan kun je gewoon een menuutje laten uitklappen met alle beschikbare tekens. je wordt er alleen wel lui van... je weet namelijk niet hoe je zo'n teken dan moet maken op een mac zonder po-char (althans... zo heb ik het ervaren)

[quote:d911306a29="Strifer"]popchar is meesterlijk, dan kun je gewoon een menuutje laten uitklappen met alle beschikbare tekens. je wordt er alleen wel lui van... je weet namelijk niet hoe je zo'n teken dan moet maken op een mac zonder pop-char (althans... zo heb ik het ervaren)[/quote:d911306a29] Klopt, maar als je het menuutje uitklapt, zie je aan de onderkant (op de status-regel heet dat geloof ik) met welke toets-combinatie je dat karakter ook kunt maken. Nog meesterlijker! :-)

[quote:e2328a2f30="Torino"]Dit vind ik juist één van de grote voordelen van Mac t.o.v. Windows.!!! :) Om bij windows 'é' te krijgen, had ik code 'alt-1233' ofzo, en zo had ik er nog een paar. Niet echt handig.[/quote:e2328a2f30] Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens: in Windows werkt het juist net als op een typmachine: je tikt eerst een accent (zichtbaar op je toestenbord) en dan de letter; op een Mac moet je eerst onthouden onder welke toets het accent zit en bovendien moet je voor bepaalde tekens al drie toetsen tegelijk indrukken, bijv. voor de á. Dit hangt misschien van het toetsenbord af, maar op mijn alu powerbook 12" hadden best een paar extra toetsten mogen staan, waaronder een normale delete-toets. Of toch in elk geval hadden ze de accenten op de toetsen kunnen zetten.

[quote:1f8914e037="iGeysir"][quote:1f8914e037="Torino"]Dit vind ik juist één van de grote voordelen van Mac t.o.v. Windows.!!! :) Om bij windows 'é' te krijgen, had ik code 'alt-1233' ofzo, en zo had ik er nog een paar. Niet echt handig.[/quote:1f8914e037] Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens: in Windows werkt het juist net als op een typmachine: je tikt eerst een accent (zichtbaar op je toestenbord) en dan de letter; op een Mac moet je eerst onthouden onder welke toets het accent zit en bovendien moet je voor bepaalde tekens al drie toetsen tegelijk indrukken, bijv. voor de á. Dit hangt misschien van het toetsenbord af, maar op mijn alu powerbook 12" hadden best een paar extra toetsten mogen staan, waaronder een normale delete-toets. Of toch in elk geval hadden ze de accenten op de toetsen kunnen zetten.[/quote:1f8914e037]

Het zou kunnen, misschien heb ik wel onhandig gedaan in mijn Windows tijdperk. Gelukkig is het al lang geleden. :wink: Om de á te maken toets ik (ik heb een Apple pro toetsenbord): Option-e, waarna er een ´ in mijn scherm verschijnt. Vervolgens toets ik de ‘a’. Dat zijn dus geen drie toetsen tegelijk. Zo werkt het ook op mijn antieke PowerBook, en ik kan me niet voorstellen dat het op jouw PowerBook anders is.
En ik ben juist blij dat apple niet al die tekentjes op zijn toetsenborden zet. Als ik naar de Toshiba laptop van mijn vader kijk word ik helemaal gek!!! Op elke toets staan daar minstens 5 tekens ;). Verwarrend en erg bovendien erg lelijk.

[quote:319048f9dc="iGeysir"]in Windows werkt het juist net als op een typmachine: je tikt eerst een accent (zichtbaar op je toestenbord) en dan de letter ... bovendien moet je voor bepaalde tekens al drie toetsen tegelijk indrukken ... Dit hangt misschien van het toetsenbord af, maar op mijn alu powerbook 12" hadden best een paar extra toetsten mogen staan, waaronder een normale delete-toets.[/quote:319048f9dc] Maar dit werkt alleen voor Europese toetsenborden en voor zover ik weet bestaan die niet voor Apple. Verder is het een kwestie van wennen, voor de meest gebruikte (Franse en Duitse) vreemde tekens is het Windows-systeem inderdaad handiger, voor andere tekens vind ik Apple handiger, je zult maar regelmatig Tsjechische, Zweedse of IJslandse teksten moeten tikken, waar haal je dan de ø, ?, å, Å vandaan of de ß? Ik zou het niet weten. Bij Apple zit dat gewoon op het toetsenbord, onder vergelijkbare toetsen (resp. alt-o, alt-d, alt-a, shift-alt-a en alt-s).

Trouwens, die drie toetsen moet je niet tegelijk indrukken. Dat zou inderdaad pianohanden vereisen.

[quote:81132d4180="Elstar"]je zult maar regelmatig Tsjechische, Zweedse of IJslandse teksten moeten tikken[/quote:81132d4180] Zwijg me van de IJslandse tekens: in WordvX ging dat in 10.2 met een speciaal Icelandic Language Pack, dat iemand mij vanuit IJsland had opgestuurd: tikte ik die tekens in een worddocument en stuurde ik dat vervolgens via e-mail naar IJsland, dan waren die tekens gewoon onleesbaar, zelfs op een mac! In Panther werkt het Language Pack trouwens niet eens meer! Hoe het ook zij: mensen die afhankelijk zijn van tekstverwerkers en dus (helaas) van Word, moeten zich wat accenten en exotische karakters betreft nog altijd behelpen als ze op een Apple werken: Oost-Europese tekens zijn ook al lastiger te vinden (al kun je ze, als je ze eenmaal hebt gevonden, wel in Word gebruiken). Het zou ideaal zijn als Apple zelf met een goed tekstverwerkingsprogramma kwam, dat dan compatibel is met Word for Windows.