Office 2004 of Pages - wat is beter?

Ik ben nu bijna een jaar geleden geswitcht naar een Mac (iMac G5 17inch) maar dat wil dus zeggen dat ik voor mijn bestanden op te maken werk met Office (hetzij Office 2001). Dit programma is nu voor de derde keer vastgelopen onder Classic. Ik wou me eigenlijk Office 2004 aanschaffen omdat dit gewoon gedraaid wordt onder Mac Os X maar ik heb eerlijk gezegd een beetje schrik dat het weer hetzelfde probleem zou zijn. Want bij mijn vriend loopt Office 2001 NIET vast onder Classic. Ik heb natuurlijk echt geen zin om € 180 neer te tellen als ik na drie maanden weer in hetzelfde straatje zit (want zolang werkte Office 2001 telkens prima) Ik heb hier eens rondgesnuffeld op het forum en er zijn nog mensen met WORD-problemen. Want bij mij is het enkel WORD, niet de andere Office-programma's. Ik las dat er ook mensen waren die Pages van iWork aanbeveelden. Het probleem is nu dat heel wat van mijn documenten WORD-documenten zijn en ik heb al geprobeerd ze in Appleworks te bewerken. Maar dat is veeeeel te omslachtig daar de layout helemaal veranderd is eenmaal geopend in Appleworks. En ik moet zeer veel werken met tekst in tabellen en dit is bij Appleworks echt een prutswerk. Dus uit ervaring weet ik nu al dat WORD-bestanden naar Appleworks importeren (bijna) niet te doen is. Ik heb gelezen over Pages wat aanbevolen werd door toch wat mensen. En op het internet las ik dat je ook WORD-bestanden prima kan importeren en exporteren zonder dat er iets veranderd aan het bestand. Nu heb ik dus enkele vraagjes voor mensen die ervaring hebben met de programma's: - Is het waar dat je WORD-bestanden kan importeren en exporteren in Pages zonder dat de layout van je bestand gewijzigd wordt? - Hoe verloopt het werken in tabellen bij Pages, even omslachtig als in Appleworks? Kan je bijvoorbeeld rechtstreeks in een cel typen (iets wat bij Appleworks niet gaat)? - Zijn er mensen die problemen hebben met Office 2004, loopt dit programma ook vast onder Mac Os X?

Tegen vrijdag moet ik beslissen of ik mij iWork aanschaf of Office 2004 dus alle tips welkom.

Bedankt!

Kijk eens naar Open Office. Gratis, heel goed compatible met MS Office (in elk geval op Windows):

http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html

Mijn ervaring met Word 2004 op Mac: werkt goed. Kan dit niet vergelijken met Word op Windows. Mijn ervaring met Pages: werkt zeer goed, maar integreert zich niet volledig in een MSOffice-gebaseerde workflow (VBA-forms, versie-controle etc.). Misschien werk je redelijk onafhankelijk. Als je aandacht hebt voor kwalitatieve typografie, dan is Pages aan te bevelen en Word absoluut te vermijden. Tabellen vind ik zeer mooi en intuïtief geïmplementeerd in Pages.

MAAR… de gebruikersinterface is totaal verschillend van Word en zijn look-alikes. Er is wat gewenning nodig.

Kwam er geen evaluatie-licentie van iWorks (Pages+Keynote) met je iMac mee? Dan kun je alvast eens proberen je Word-bestanden er in te openen.

[/img]

Nee, er zit niets van iWork op. Enkel Appleworks maar zoals ik al zei, werken in tabellen vind ik in Appleworks te omslachtig. Allez vooral dan het converteren van mijn WORD-doc. naar Appleworks waardoor de layout niet meer dezelfde is.

Ik heb OpenOffice gedownload maar ik krijg enkel een tekstbestand met allemaal rare tekens dus ik zit vast…

wat betreft openoffice.org: je ziet die rare tekens wschl. in je browservenster...? kies dan archief/bewaar als... (command-S) en bewaar ergens op je bureaublad (behoud de bestandsnaam). dubbelklikken op het .bz2-bestand om te decomprimeren. dubbelklikken op het .dmg-bestand om het volume te koppelen. en dan ergens dubbelklikken op een install-icon.

Nee, de rare tekens staan in het tekstbestand.

Op mijn bureaublad heb ik twee tekstbestanden:
ooo112_osx_final.dmg.1

ooo112_osx_final.dmg.bz2

Als ik op het ene klik, begint het boeltje opnieuw te downloaden, als ik op het andere klik, krijg ik na lang zoeken dat tekstbestand met rare tekens.

Voor zover ik het weet, heb je voor Open Office ook de X11 software nodig. Dit is, grof gezegd, een stukje software waarmee de grafische interface van Unix en Linux programmatuur bruikbaar wordt onder OS X. Wellicht dat het ontbreken van de X11 software er toe leidt dat je nu niet verder komt?

Speciaal voor de Maccers is er daarom ook een aparte editie van Open Office ontwikkeld: NeoOffice/J. Deze editie van Open Office werkt zonder X11 en ziet er ook iets fraaier uit… is immers voor de Mac!

Zelf gebruik ik NeoOffice/J al een behoorlijke periode. Mijn bevindingen zijn overwegend positief. NeoOffice is compatible met MS Office, althans voor wat betreft Word en Excel bestanden. Tot op heden heb ik geen problemen ondervonden bij het opstellen van tabellen - dit was toch de eigenlijke vraag :wink: Wel crasht bij mij de tekstverwerker nog wel eens… Regelmatig saven blijft dus noodzakelijk!

Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord, succes!

Ik heb zowel Microsoft office als iWork op m'n mac staan, en ik werk het meest met Word.

Ik heb lange tijd met Word op PC gewerkt, maar onder OS X werkt het stukken beter. Ironisch genoeg is Word op OS X véél handiger in gebruik (en mooier!) dan op Windows. Een heel goed programma.

Pages is ook ok, maar ik heb nog wat het gevoel dat het nog in de kinderschoenen staat. Het mist een hoop functies en ook de interface vind ik niet logisch aanvoelen. Apple wil het allemaal minimalistisch overzichtelijk houden, maar het resultaat is dat je vijf keer moet klikken om die knop te vinden die je moet hebben.

Ik hou het bij Word 2004… Ik geef Pages vaak een kans, maar ik vind het niet handig en te beperkt…

Bedankt Phaedrus voor de tip.

Ik heb NeoOffice gedownload en het werkt prima. Ik kan probleemloos WORD-bestanden importeren, ik moet de layout helemaal niet aanpassen, alles blijft behouden, super!

Dus voorlopig zet ik het dilemma Office of iWork nog wat aan de kant, want ik ben uit de nood geholpen. Aan iedereen bedankt!

Graag gedaan, blij dat ik je verder heb kunnen helpen! Maar goed, daar is dit forum natuurlijk ook voor!

Ik sluit me bij Ketsjap aan vind door de minimalistische opzet van pages de boel juist onlogisch worden. Ook staat de pagina niet in het midden dus als ik het scherm vul blijft de pagina links erg irr vind ik dat en werkt niet fijn. Ik geef dus ook de voorkeur aan word.

Even een teskt in pages centreren dikker maken etc zit er niet bij eerste de snel
toetsen leren en verder alles uit et opmaak menu halen niet echt handig.

OS9 crashed natuurlijk wel vaker, dat hoeft niet persé aan jou Office2001.mac liggen. Ik gebruik zelf Office2004.mac op mijn iMac G5 en Office.X.mac op mijn iBook G3 en iMac G3 en ik heb met de OSX versies (X en 2004) nog geen crash gehad. Vroeger op OS9 liepen Word en Powerpoint wel eens vast in Office2001.mac.

OpenOffice is een leuk alternatief, maar dan moet je er ook alleen maar mee werken, want het is lang niet compatible met Office en niet handig als je naar anderen communiceert (of je maakt het natuurlijk een PDF’je van :D).

Draait dat openoffice ook onder het Tiger besturingssysteem? Ik kan dat op de betreffende site niet vinden. vrgr, Bram

OpenOffice http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10456 (hopelijk is mijn link weer niet te lang)

NeOffice
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22021

Versiontracker zou ik toevoegen aan je favorieten. je vindt er alle updates.
http://www.versiontracker.com

Zowel OpenOffice als NeoOffice zijn voor mij (als leraar wiskunde) onbruikbaar, maar dat hangt af waarvoor je die programma’s nodig hebt.

Ik ben juist erg blij met Pages. Het is snel, overzichtelijk en duidelijk. Voor de meeste correspondentie, werkstukken, studie's etc. heb ik de overload aan extra's in Word gewoon niet nodig.

Wellicht is Pages minder uitgebreid, maar daardoor ook een stuk overzichtelijker. De Excel vervanger is een ander verhaal. Appleworks is niet te vergelijken met Excel. Het wordt tijd dat Apple met een Excel variant komt.

[quote:5aa56c3192="hepabolu"]Kijk eens naar Open Office. Gratis, heel goed compatible met MS Office (in elk geval op Windows):

http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html[/quote:5aa56c3192]

Dat horen we graag se, dat is inderdaad de beste oplossing die er is, gebruik het onder Windows, mac en linux.