office for mac of iWork?

hallo iedereen,
ik heb een vraagje zoals de titel al zegt: Ik ben aan het twijfelen tussen office for mac en iWork. Ik gebruik nu momenteel op een windows pc natuurlijk office, maar ik heb gehoord en gelezen dat het veel gemakkelijker is om met iWork te werken. Nu moet ik wel af en toe eens een bestand ontvangen en kunnen openen in office en van office, kan dat wel als ik iWork heb? En is het goed mogelijk om een iwork bestand bijvoorbeeld een pages document een beetje deftig te openen en te lezen in Word? Want ik heb gelezen op de site van apple dat deze twee moeiteloos gelezen en uitgewisseld kunnen worden, helaas heb ik al andere verhalen gelezen ook...

Dus, wat gebruiken jullie, waarom, en wat zouden jullie mij aanraden?

Vooblez,

Ik zou als ik jouw was office voor de mac 2011 gaan gebruiken. om de simpele reden dat de meeste mensen in een windows wereld leven (dit aandeel wordt wel steeds kleiner maar niet heel snel) en zeker als je op je werk met word, excel, en powerpoint werkt zou ik voor office gaan. Deel je eigenlijk met niemand bestand of vind je het niet erg om steeds pdf'jes rond te sturen dan kun je iWork overwegen.

qua gebruikers gemak is office wat je er van gewent bent, gewoon zoals het werkt.
iWork is in het begin even zoeken maar werkt daarna toch wat fijner (vind ik zelf). Echter in iWork zijn er ook een aantal functies die niet zo uitgebreid zijn als bij office. (etiketten om maar wat te noemen)
daarnaast zou je ook kunnen overwegen om ze beide aanschaffen, zo kun je toch iWork documenten openen en heb je beste compatibiliteit met office gebruikers.

Hoi,

ik heb beide :-) Maar dat komt omdat ik regelmatig grote rapporten e.d. moet schrijven voor klanten (consultancy).

Als je alleen bestanden van anderen ontvangt die je moet kunnen lezen is iWork ruim voldoende.

In mijn ervaring (en dat is altijd persoonlijk ;-) is de compatibiliteit van iWork heel erg goed. Sterker nog, voor copy/paste van bijvoorbeeld figuren gebruik ik vaak iWork als tussenstap. Pages is alleen een stuk zwakker voor het schrijven van grote documenten met veel verwijzingen e.d.

Keynote is echt heel goed. Numbers is erg leuk om te gebruiken, is minder krachtig dan Excel maar qua lay-out functies veel flexibeler (je kunt bijvoorbeeld verschillende tabellen op 1 pagina plaatsen).

Dus: voor normaal gebruik en als je veel mooie presentaties moet geven is iWork een aanrader. Moet je echt grote dingen zelf moeten produceren, of ben je een zware Excel gebruiker, dan raad ik je aan om Office for Mac te kopen.

Grtz,
R.

De keuze blijft bij jou. Misschien vind jij iWork helemaal niet fijn. [url=http://www.apple.com/nl/iwork/]Hier vind je in iedergeval meer informatie over iWork. [/url]

[url=http://www.apple.com/nl/iwork/download-trial/]Ook kun je een gratis trial proberen[/url]

Over je uitwissel probleem: [url=http://www.apple.com/nl/iwork/compatibility//]kijk hier eens[/url]

bovendien moet je je afvragen of je nu iWork '09 gaat kopen of nog (niemand weet hoelang nog) op iWork'11 en koopt nu op (bijv. Slim.nl) Office for mac

Nog een suggestie is om eerst eens even dit forum een beetje door te kijken, want deze vraag is de laatste jaren al tig keer gesteld, en de antwoorden veranderen nooit werkelijk :)

Ja openen gaat wel maar als je weer in Word formaat opslaat en je hebt een beetje complexere indeling dan gooit hij het aardig door elkaar. Heb er wel eens een opmerking van mijn docent overgehad de eerste keer dat hij een 1.5 wilde geven voor een verslag wat later een 8,9 waard was.

Ik heb iwork, ik vind het fijn om het te gebruiken en als het om school opdrachten gaat: Voor de opmaak en verzorging krijg ik altijd een even hoog cijfer als iemand die zich de pleuris heeft gewerkt op Windows en ik heb het in een kwartiertje gedaan. Over het uitwisselen van word naar pages is inderdaad niet al te best. Maar dat interesseert mij niet. De ontvanger heeft het maar te doen met PDF. Een word bestand kan hij ook krijgen alleen is de opmaak dan belabberd. Ik zou iwork niet willen verruilen met office. Het is sneller, makkelijker en heeft meer functies. Over de geinige animaties in keynote nog niet gesproken.

ik heb allebei, soms gebruik ik ook [url=http://www.bean-osx.com/Bean.html]bean[/url] dat het gemiddelde van textedit en iwork.

Ik gebruik ook al enige tijd iWork, werkt perfect! Ik vind dat het zeker een waardige tegenstander van Office is. It's up to you.

iWork is een super handig pakket. Ik kan niet anders zeggen. Voor compatibiliteit en uitwisseling met de Windows wereld blijft voor mij Office gewoon een must, zeker met de wat meer opgemaakte bestandjes om het zo maar even te zeggen.

Persoonlijk heb ik beide pakketten hier geïnstalleerd en gebruik beiden door elkaar. Meer Office in plaats van iWork vanwege de uitwisseling met anderen.

bedankt allemaal voor jullie reacties,

wat ik hieruit kan afleiden is dat ik best eerst eens een trial neem van 30 dagen ofzo van iWork, en als ik merk dat ik toch niet zonder office kan wegens het uitwisselen van bestanden, zal ik waarschijnlijk moeten overwegen ze allebij aan te schaffen...

Ja idd en het is in iedergeval een stuk goedkoper dan dat je het voor windows zou moeten kopen dan is alleen word al duurder dan iWork + office volgensmij.

in iWork is het mogelijk op bestanden op te slaan als bijvoorbeeld word bestanden!

Bijvoorbeeld in Pages: Bovenaan op 'Deel' > 'Exporteer' en de rest volgt vanzelf.
Dit is ook mogelijk in Numbers en Keynote.

Ik werk zelf alleen met iWork en op school zijn er veel andere die met Windows werken, het werkt voor mij prima, ik kan alles delen én alles openen.

Succes!

Vandaag excell 2011 gebruikt en een simpele cut and paste toegepast ging niet ik moest en zou exact de zelfde maten en cellen gebruiken.
Een hele grote bug. Totaal onbruikbaar.
Niet kopen.

Totaal onbruikbaar is echt onzin. Excel is een prima programma en je kan er superveel mee, zeker wanneer je er goed thuis in bent. Ik heb de bug van Jamba ook niet ervaren. Grote pakketten zijn naar mijn mening altijd wel een beetje 'bloathed', maar goed.. soms kunnen we niet zonder.

@ Vooblez: lijkt me een goed plan. Alhoewel je ze natuurlijk niet perse beiden hoeft aan te schaffen.

Ik wil alleen zeggen dat ik regelmatig de pc versie gebruik en daar kan alles mee en een simpele copieeractie lukt niet dit is gewoon een basisactie.

@martymacy
Nee, dat is duurder, iwork is wel goedkoper. Ligt aan de verkoopprijs, maar het scheelt al gauw zo'n €40.
Trouwens, bij office lijkt het echt alsof je heel veel programma's hebt. Maar de meeste mensen gebruiken alleen word en pp.

Een groot voordeel van iWork boven office vind ik dat je in de app store elk programma apart kan aanschaffen voor een habbekrats.

Ik wilde eigenlijk excel kopen maar bij MS moet je dan het hele pakket voor een heleboel geld aanschaffen. Heb daarom maar eens numbers geprobeerd. Ik mis wel een paar dingen uit excel, maar dat is niet genoeg om daarvoor diep in de buidel te gaan tasten.