office for mac op nieuwe intel mac?

Hallo, Momenteel heb ik office for mac op mijn G4 powerbook 12" draaien. Nu overweeg ik een nieuwe powerbook met intel processor of een nieuwe dual core intel imac aan te schaffen. Kan ik echter mijn huidige office voor mac versie daar ook op draaien? Ik heb daar zo mijn twijfels over!

Nee......zoals ik dat nu lees (MacWorld Maart 2006) staat er dat voor de Intel Mac het nog niet mogelijk is om Microsoft Words te draaien. Je zal moeten wachten op de universal versie. Photoshop lukt ook nog niet (staat hier). Maar er zijn wel alternatieve teksteditors als tijdelijke vervanging.

Poeky, heb je nu daadwerkelijk iets van een jaar onder die steen van Rosetta gelegen?

Theo, Office zal wel draaien, al is het in een emulatielaag en dus trager. Wachten op universal binairies is wel wijsheid.

Dat is ook wel stom. Een Mac is toch een Mac zou ik zo denken. :apple:

Dan koop je daar een nieuwe computer en kan je niet alle programma’s gebruiken!!
Of begrijp ik het verkeerd.

Ok, en nu een duidelijke reactie:

Office draait perfect op een Intel-Mac. Omdat deze suite geschreven is voor de PowerPC, zal hij in emulatie iets trager draaien. Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de snelheid van de Mac. Het beste is om gewoon eens in de winkel te gaan zien, je merkt niet eens dat hij misschien trager zou kunnen zijn.

[quote:8cd1cfca8c=“joffrie”]Dat is ook wel stom.
Een Mac is toch een Mac zou ik zo denken. :apple:

Dan koop je daar een nieuwe computer en kan je niet alle programma’s gebruiken!!
Of begrijp ik het verkeerd.[/quote:8cd1cfca8c]

Ja, Rosetta draait àlle programma’s van het moment afgezien van de pro-apps van Apple (Final Cut Studio), die werken pas eind volgende maand.

jeetje dit onderwerp maakt wel veel los in korte tijd! ik begrijp dus, dat het wel draait, maar mogelijk trager, hetgeen weer gecompenseerd wordt door de snellere processor van de mac! Dan hoef ik dus niet de universal versie aan te schaffen als deze straks (mogelijk) uitkomt.

[quote:24cf2b5d58="à la Mac"]Office draait perfect op een Intel-Mac. [/quote:24cf2b5d58] Niet helemaal, er zijn nog wat problemen. Maar Microsoft is bezig met een nieuwe versie, die beter draait onder Rosetta.

[quote:24cf2b5d58=“à la Mac”]Rosetta draait àlle programma’s van het moment afgezien van de pro-apps van Apple (Final Cut Studio)[/quote:24cf2b5d58]
Vectorworks draait niet onder Rosetta, Flip4Mac werkt niet, en nog wel meer…
Rosetta kan veel, maar lang niet alles. Wel een beetje nuchter blijven.

En de updates voor de Pro apps komen binnenkort uit, maar die updates kosten tussen de 50 en de 200 euro per programma, en dat alleen maar omdat je een Intel machine hebt gekocht… ik snap niet waarom de gebruikers de kosten van Apple’s beslissingen moeten betalen.

't Is wel raar inderdaad, ik lees nu ook op Macworld dat het nog een tijd duurt voor de universal versie van Office uitkomt.

Afgezien van het feit dat een deel van je oude programmatuur dus min of meer waardeloos wordt bij aanschaf van een intel mac, zou je toch verwachten dat Apple er voor zorgt dat een zo veelvuldig pakket als Office 1 op 1 meekan bij introductie van nieuwe hardware!

Een mindere actie van Apple dit keer! (een van de weinige overigens)

Wat vinden jullie?

[quote:f6b060603b="theo1"]Afgezien van het feit dat een deel van je oude programmatuur dus min of meer waardeloos wordt bij aanschaf van een intel mac[/quote:f6b060603b] Dat is schromelijk overdreven.

Als je nog een vrij recente Mac hebt zou je dus dom zijn om een nieuwe intel Mac te kopen. Maar ja, dat is de volgende generatie Mac's, dus de software zal er wel snel komen zeker ?!!

Ik vind niet dat het Apple's schuld is dat Microsoft traag met zijn software is...

Apple heeft met Rosetta een hele goede zet gedaan, en een hoop gebruikers kunnen daarmee aan de slag. Maar Microsoft heeft Office op een andere, voor hun makkelijkere manier gebouwd, die dus voor Rosetta meer werk is om te vertalen… iets waar Microsoft nog baat bij heeft ook, want het kan mensen weerhouden om een Mac aan te schappen.

Nee, ik ben het met je eens dat Apple er niets aan kan doen dat Microsoft zijn Office software traag aanpast. Ik denk alleen dat het in Apples belang zou zijn om er voor te zorgen dat dat snel gebeurt. Veel mensen willen volgens mij nl. best overstappen van Windows naar Mac, als ze maar zeker weten dat ze Word , Excel en PP goed kunnen draaien. Zolang dat niet goed kan (en het is nu dus met de nieuwe Mac Intel niet optimaal) zullen ze m.i. minder snel overstappen en da's niet in Apple's belang lijkt me! Jullie reacties?

[quote:09093ca834="theo1"]en het is nu dus met de nieuwe Mac Intel niet optimaal[/quote:09093ca834] Vergeleken met de Windows-versie heeft Office voor de Mac nooit optimaal gedraaid. Dus dat is bepaald niks nieuws.

Sinds wanneer kan iemand Microsoft ergens toe zetten ?

Ze doen wat ze zelf willen, en komen er altijd mee weg. Zelfs nu, nu ze gewoonweg niet meewerken, zijn er mensen die dat niet eens Microsoft aanrekenen, maar Apple… PR ten top.

[quote:6d36fc7938] Als ze maar zeker weten dat ze Word , Excel en PP goed kunnen draaien. [/quote:6d36fc7938]

Dat is waar, mijn ouders hebben op het punt gestaan een iMac te kopen.
Want ze vonden mijn iMac ohzo veel mooier zijn dan hun pc, want die had zo’n grote lelijke ‘bak’.
Wat ze uiteindelijk toch niet hebben gedaan. Wat natuurlijk een zeer spijtige zaak is.

En dat was ook de eerste reactie die zij hadden: “En wat met Word en Exel ?”
Maar over snelheid zaten ze niet in, daar kennen ze eigelijk niets van.

Apple had al maanden op voorhand developer systemen beschikbaar samen met XCode die Universal Binaries (UB) kon compilen. Tonnen documentatie was voor iedereen beschikbaar.

Apple heeft alles gedaan wat het kon. De ontwikkelaars zijn de enige reden waarom er nog niet meer software als UB beschikbaar is.