Office X applicaties "unexpectedly quits" tijdens starten

Elders in dit forum al onderstaande tekst aan een oud item toegevoegd, maar maak toch een nieuw onderwerp aan, zodat daar wellicht sneller reactie lop komt.

De applicaties Word, Excel en Powerpoint krijg ik niet meer opgestart. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd: Removen van alle MS Office bestanden opniew installeren van MS Office. Zowel de bestanden uit mijn /user/Library/Preferences als uit mijn /user/Documents (de USER DATA directory geback-upped).

In het initiële startschema van de programma’s lijken de applicaties te blijven hangen op de melding “Optimizing font menu performance…”

Ik heb sterk het vermoeden dat het hier een conflict betreft in de fonts, aangezien elders in dit forum dit als probleem werd geconstateerd. Heb geen Suitcase of Font Manager.
Draai op OSX (versie 10.2.4).

Please Help…

Even voor de vuist weg: eerste mogelijkheid: Alle Office programma's stoppen en één voor één proberen of het helpt om

~/Bibliotheek/Preferences/Microsoft/[b:7af408a9eb]Office Font Cache[/b:7af408a9eb] in de Prullenmand te zetten en een Office programma starten

~/Bibliotheek/Preferences/Microsoft/[b:7af408a9eb]Word Font Substitutes[/b:7af408a9eb] in de Prullenmand te zetten en een Office programma starten

~/Bibliotheek/Preferences/Microsoft/[b:7af408a9eb]Microsoft Component Preferences[/b:7af408a9eb] in de Prullenmand te zetten en een Office programma starten

tweede mogelijkheid:
Maak een nieuwe gebruiker en noem hem tester. Log in als tester en start eender welk Office programma. Indien dit probleemloos lukt zit ergens in jouw gebruiker van gewoonlijk een corrupt bestandje.

Michel,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga de optie nu proberen. Het aanmaken van een andere user heeft denk ik weinig zin, want als ik inlog onder root krijg ik dezelfde foutmeldingen. Desalniettemin zal ik het toch gaan proberen. Zal zodadelijk melden of het wel of niet gelukt is.

Michel,

Wat een goeie tip. Optie 1,2 en 3 gaven niet het gewenste resultaat. Het aanmaken van een testuser echter wel!!! Kon ik weer gewoon Excel opstarten.

Waarschijnlijk dus een corrupt bestandje zoals jij al zei in mijn user directory. Welk bestandje kan dat zijn??? Hoe kom ik daarachter. Ik heb wel Norton Utilities, maar zie mijn HD niet verschijnen als ik Disk Doctor opstart.

Ook kan ik in OSX niet opstarten van CD, wel in OS9.2. Moet ik dan in OS9.2 opstarten?? Heb versie 7.0 van Norton Utilities.

Zet ook eens de hele map ~/Bibliotheek/Preferences /[b:7291f2995f]Microsoft[/b:7291f2995f] in de Prullenmand zonder deze te legen. Start Excel of Word op. Of wat tijdrovender, maar even efficiënt, is elk van die Microsoft Voorkeuren om de beurt even in de Prullenmand zetten zonder deze te legen en zien of je foutloos het gerelateerde Officeprogramma opstart.

Voor mij is het nog altijd niet duidelijk wat er met die but-MS applicaties aan de hand is, maar ik heb middels Norton geen corrupted files gevonden die het probleem kunnen veroorzaken.

Na wat gevogel met library bestanden, die ik overgezet heb naar andere users, zonder gewenst resultaat, heb ik in eerste instantie de security van de hele Preferences directory in de user Library op no access gezet. Ja hoor, de Office applicaties werkten weer.
Vervolgens de MS directory op no access gezet en nog steeds starten de Office applicaties op.
De gehele MS directory verwijderen had geen zin, omdat Office simpelweg een nieuwe aanmaakt en de applicaties weigeren weer op te starten.

Door dus de security settings te wijzigen krijg ik het weer aan de praat, alleen komt er nu na opstarten de melding dat het onmogelijk is om Framework X te openen. Het lijkt erop dat het verder qua functionaliteiten geen problemen oplevert.

Kan in ieder geval weer een beetje normaal werken met Office applicaties.

Cheerz!