offline backups

Ben op zoek naar een goedkope, maar degelijke offline backup systeem (dus voor thuisgebruik).

• Tapedrives zijn wat te duur (+1800 euro)
  • cd-r en dvd’s zijn onbetrouwbaar.
    Had onlangs nog ontdekt dat een heel reeks samsung dvd-r’s die 2 jaar oud waren niet meer te lezen waren.
    Volgens sommige experts gaan zo’n cdr/dvdr’s maar 1 tot 5 jaar mee.

Ben ik terecht gekomen bij iomega REV systeem. Lijkt me wel iets, ze beloven 30 jaar levensduur voor de schijven. 30 jaar is wat overdreven, maar lijkt me wel een goeie indicatie dat het betrouwbaar is.

Iemand op dit forum ervaring met REV ? of raden jullie iets anders aan ?

Waarom niet gewoon backups op een (evt. externe) harde schijf?

Ik zou idd ook denken aan een externe hardeschijf. Een keer in de week je belangrijkste bestanden backuppen en als je een FireWire schijf neemt, kan je d'r nog van opstarten ook :)

Het is belangrijk dat ik mijn data ergens veilig kan opbergen. Ergens op een andere locatie.

Enkele voorbeelden : wat als je kamer afbrand, of een stroomstoring dat alle harde schijven onklaar maakt, of diefstal, of …
Je wilt ook meerdere backups hebben zodanig dat je altijd eenvoudig enkel dagen/weken kunt terug gaan.

die rev’s lijken me ideaal voor dat. Maar toch bedankt voor de suggesties. :wink:

Dan berg je je externe schijf ergens anders op :wink: In een brandveilige kluis bij de bank ofzo :P

Even afgezien van het feit dat mijn voorkeur alsnog naar harde schijven uit zou gaan (je kunt bijv. prima een FireWirebehuizing met daarin een HD-tray gebruiken), zou ik zelf niet voor die REV kiezen, temeer omdat bij mijn weten OnStream ook een product van hun is/was, en dat niet bepaald een toonbeeld van betrouwbaarheid is gebleken.

Tja, wat je al aangaf: het backupmedium is altijd lastig. Waar je ook rekening mee moet houden is, waar koop je die REV tapes? En hoelang kan je ze nog kopen? Kijk maar naar de ZIP en EZ drive van iomega: die disk kon je een jaar of 7 volop verkrijgen en nu niet meer... als je over 7 jaar REV disks bij wil kopen, heb je weer een probleem. Of wanneer je REV drive het over een jaar of 7 begeeft, kan je je disks weer niet inlezen. Een hardeschijf heeft voordelen: je kan meteen je data aanspreken (hoeft dus niet eerst te restoren). Maar duur om meerdere schijven te kopen (zoals je dat met tapes doet)

Toevallig kwam ik vandaag [url=http://www.grapefruit.ch/iBackup/]iBackup[/url] tegen. Misschien interessant?

Het prgramma ziet er leuk uit. Maar je blijft nog steeds met de vraag zitten: op welk medium maak ik mijn backup.

[quote:f65e920c28="mvdenberg"]Het prgramma ziet er leuk uit. Maar je blijft nog steeds met de vraag zitten: op welk medium maak ik mijn backup.[/quote:f65e920c28]

Ik maak backups van mijn laptop op een externe usb2 2.5" drive. Deze is vanwege zijn afmetingen lekker portable. Voor minder portable behoeften zou ik gewoon een 3.5" ide disk nemen in een usb2 or firewire behuizing nemen. En is’ie vol dan gewoon nog een disk…

[quote:ecb7710047="wmstudio"]En is'ie vol dan gewoon nog een disk....[/quote:ecb7710047] Of gewoon wat oude back-ups wegmikken. ;)

Ik heb geen ervaring met REV, maar deel de meningen dat je beter voor een HD kunt kiezen.

Inmiddels zijn er genoeg varianten van Netwerk Harddisk te koop. Voordeel hiervan is dat je de HD ergens in huis een veilig plaats kunt geven. Je moet natuurlijk wel over een netwerk beschikken. Ik zelf heb een Iomega Network Disk. Een wat ouder, eerste model dat uitkwam van 160 Gb. Werkt prima. Het model maakt alleen veel meer herrie dan ik had verwacht. Ik moet hem dus nog verder wegstoppen…

http://www.iomega-europe.com/eu/products.aspx?productId=StorCenter_250GB_USBEthernet&language=en&StaticPage=1

(M)