OK, ik ben er helemaal klaar voor: een Macmini 1.5, maar....

......kon hem niet kopen waar ik wilde. Verkoper bij mijn favoriete lokale mac winkel wist mij met zekerheid te vertellen dat ik NIET de 1.5 zou ontvangen als ik bij hen de Mac Mini 1.42 zou bestellen. Opties: bestellen bij de Apple shop op internet (kan ik hem dan terugsturen als het niet de 1.5 is?) of bij Mailamac (ook terug te sturen?) Wat is wijsheid? Heb geen zin om te wachten tot april of er dan MISSCHIEN een MacMini komt met media/hometheatre mogelijkheden, waar ik hem toch niet voor wil gebruiken, hoewel ik wel het nieuwste OS en nieuwere iLife etc. zal missen (of krijg ik die er [i:f6f3d1ccbc]nu[/i:f6f3d1ccbc] al bij? kortom, wie kan deze switcher, die al een jaar staat te popelen om over te gaan, informeren? :innocent:

heb nog even geduld !

ik zou op dit moment geen Mac mini kopen… ik wacht nu op de ‘next’ gen Mac mini.
ik verwacht toch wel binnen een paar weken een aankondiging…

een Mac mini met iets snellere proc en betere videokaart is zeer welkom :slight_smile:

Als je niet meer kan wachten koop dan gewoon de Mac mini.

Het model met een G4 aan 1,5GHz zal niet zoveel sneller zijn dan een Mac mini aan 1,42GHz dus wat maakt het uit? Wil je snelheid dan koop je toch een G5 of een Intel Mac.

Moest ik jou zijn zou ik zeker wachten!

De iMac is nu de te kopen machine zou ik zeggen.

ik denk niet dat iemand die van plan is een Mac mini te halen, zomaar een iMac kan aanschaffen. je praat wel over een verschil van rond de 700 Euro.

ik zou zeggen koop nu een mac mini, want de intel mac's hebben niet meer de grafische voorsprong die we van apple kennen. De powerpc mac's wel en ik heb er zelf een en heb geen spijt, alleen een beetje krap geheugen. dat is het enige nadeel.

Wat wil je eigenlijk? Een Mac Mini 1,42 GHz betalen en een 1,5 GHz ontvangen? Zo lang Apple nog geen aankondigingen heeft gedaan voor een nieuwe Mac Mini, kun je er niet vanuit gaan dat er op korte termijn een nieuwe gaat komen. En alvast strooien met onbevestigde specificaties, zoals de processorsnelheid, heeft al helemaal geen zin.

[quote:658552148f="formulefan"]ik zou zeggen koop nu een mac mini, want de intel mac's hebben niet meer de grafische voorsprong die we van apple kennen.[/quote:658552148f]

Leg eens uit?

Het valt bijna niet te zeggen wanneer de Mac mini een Intel processor krijgt. Dat kan volgende maand zijn of pas naa een half jaar of later… Nobody but Steve Jobs knows.
Of deze mac mini een entertaintment-centre wordt is ook giswerk en wellicht ‘wishfull thinking’. Mocht je deze Mac mini niet ala-minuut nodig hebben dan is het wellicht wijselijk om eens een maand of drie te wachten. In ieder geval zeker tot 1-april wanneer Apple 30 jaar bestaat en wellicht cadeautjes gaat uitdelen.

Ik denk dat mensen die nu een Mac willen kopen in een vrij lastig parket zitten.

[quote:f4f890f19e="MacBjorn"]Nobody but Steve Jobs knows.[/quote:f4f890f19e] Ik geloof dat zelfs Steve eigenlijk geen idee heeft op 't moment... :wink:

[quote:5f50cea588="larridon"]Als je niet meer kan wachten koop dan gewoon de Mac mini.

Het model met een G4 aan 1,5GHz zal niet zoveel sneller zijn dan een Mac mini aan 1,42GHz dus wat maakt het uit? Wil je snelheid dan koop je toch een G5 of een Intel Mac.

Moest ik jou zijn zou ik zeker wachten![/quote:5f50cea588]

Macmini 1,42 ghz = 32 mb video geheugen = SD 4X
Macmini 1,5 ghz = 64 mb video geheugen = SD 8X DL

Het maakt dus wel uit… :sealed:

[quote:8890adb237="michielk"]ik denk niet dat iemand die van plan is een Mac mini te halen, zomaar een iMac kan aanschaffen. je praat wel over een verschil van rond de 700 Euro.[/quote:8890adb237]

idd :finderoud:

Goeie, ouwe Jimbo,

Bestel die Mini toch gewoon lekker via de online store. Volgens mij heb je altijd recht 'm binnen een bepaalde periode terug te sturen, zelfs zonder opgaaf van reden.

Je hebt jezelf nou wel lang genoeg zitten pesten, ik kan 't niet meer aanzien :wink:

Effe geduld m'n jong. Als je start koop dan in ieder geval het nieuwste en die mini komt echt wel snel. En koop anders een imac nieuwste versie. Dan krijg je alles erbij kan je je op alle nieuwe producten concentreren. Voor ons oude maccers is het nog wat lastig omdat we met alle bestaande programma's werken. :wink:

Waarom wil je perse de 1,5 Ghz versie? De 1,42 Ghz versie is 'slechts' 80Mhz trager (0,08 Ghz). Dat verschil merk je echt niet. Het zou inderdaad kunnen dat er op korte termijn een intel mini uitkomt: tenslotte wil Apple alle nieuwe macs voor het eind van dit jaar op intel hebben.

Dank jullie wel voor alle reacties. Allereerst: ik heb er [i:1bc360e6d2]nú[/i:1bc360e6d2] het geld voor (weet niet hoe het is in april/mei), verder heb ik hier een leuke LaCie MacMiniCompanion staan, met een 160 GB drive (zèlf de 80 Gb drive vervangen voor z'n Hitachi Deskstar 160 GB/8mb cache broertje). Heb een leuk 15 inch TFT schermpje en een losse Pioneer DW 110D DVD/rw in een mooi aluminium Firewire kastje, een standaard Apple usb keyboard gebruik ik nu al een aardig aantal maanden. Mijn bijna 6 jaar oude, veelgeplaagde pc heeft met z'n nu dual-boot veel te verduren gehad en deze week nog ben ik gedwongen geweest de pas een half jaar oude (maar van Marktplaats gekochte en gesealde-) Hitachi 60 GB schijf als slave te zetten en de 6 jaar oude Maxtor weer als eerste schijf, omdat ik schrijfproblemen ging krijgen en m'n M$ installatie helemaal vast liep. Omdat Windoze zich niet wil laten installeren op een 2e partitie, moest ik m'n Linux her-installeren op de 2e partitie en de eerste werd van M$. M.a.w. 2 keer een compleet OS geïnstalleerd deze week (+ alle programma's). Heb er even genoeg van! :sealed: Verder staan de zgn. "gebruikersvriendelijke" Linux installatie nog steeds ver van Windows/OSX af, installeer bijvoorbeeld maar eens de nieuwste Java onder Debian-Linux en ik zit al dagen te kl**ien om een Canon i560 aan de praat te krijgen, ondanks dat mensen veel vrije tijd hebben opgeofferd om allerlei drivers en CUPS-files te schrijven om het te kunnen laten lukken. Ik weet het, een andere printer was makkelijker geweest, maar deze heeft de goedkoopste cartridges :oops: Zoals Zweef al aangaf, ik heb lang genoeg gewacht, vanaf het allereerste moment dat de macmini uitkwam, wilde ik er één. Ik heb speciaal gewacht op de 10e van deze maand wat Steve zou gaan vertellen in z'n keynote, maar helaas geen MacMini. Voorts schreef ik toch: "Heb geen zin om te wachten tot april of er dan MISSCHIEN een MacMini komt met media/hometheatre mogelijkheden, waar ik hem toch niet voor wil gebruiken" En dan @oupro [quote:1bc360e6d2]Wat wil je eigenlijk? Een Mac Mini 1,42 GHz betalen en een 1,5 GHz ontvangen?[/quote:1bc360e6d2] Wat is daar op tegen, Apple verdient genoeg en als [size=18:1bc360e6d2]ik[/size:1bc360e6d2] nou eenmaal een allerlaatste PPC MacMini wil hebben, die ietsie sneller [u:1bc360e6d2]maar bovendien het dubbele videogeheugen heeft[/u:1bc360e6d2], wat is dáár op tegen? Tenslotte hebben straks alle Intel processors DRM en ik weet niet of ik dáár nou echt op zit te wachten. Mogelijk snijd ik me nu in de vingers en valt dat laatste heel erg mee, maar aan de andere kant, heeft de mini straks héél andere afmetingen en kan ik m'n LaCie aan de straatstenen niet meer kwijt. (Heb 'm overigens behoorlijk goedkoop weten aan te schaffen, misschien om de laCie-met-hub kwam, misschien ook, omdat de mini straks andere afmetingen heeft, want er zit dan een "normale" 3'5 schijf in) Jongens, ik wacht al ruim een jaar, moet ik nu nog eens tot April wachten tot de nieuwste komt, die ik misschien helemaal niet wil hebben en voor [b:1bc360e6d2]die[/b:1bc360e6d2] dan in de Nederlandse winkels ligt, ben je nog weer even verder...

Tenslotte even een quote en paste van een “senior” member op 123 macmini.com (Picaman) die mijns inziens de meeste wijsheid bevat:

[quote:1bc360e6d2]It may not be what you want to hear, but my philosophy is to buy the machine you need and can afford when you need it and can afford it. And then ignore the rumors and conjecture and be happy with your purchase.

Certainly if I had waited for a month or two to buy, basing that decision on the rumors that were rampant, I’d be a disappointed and probably a little pissed right now. But Apple hasn’t promised anything through all this.

Timeframe guess? I’d bet that you won’t see major hardware updates for at least 3 or 4 months. No way that they will “throw [an] Intel chip in” a Mini next week.

What really sucks through all this? The Mini’s “stealth upgrade” is still not officially confirmed, although I can’t imagine that you would get anything else if you bought at this point.

Is that all sounding too much like “tough love”? I apologize if it is. But opinions were requested, and that’s mine.[/quote:1bc360e6d2]
Met deze woorden lijkt het onderwerp mij nu wel genoeg uitgemolken, jammer van de Apeldoornse winkel Macinside, maar ik koop m’n nieuwe en eerste Mac bij de Apple store… :apple:

Oh ja, ik vergat ook nog: de 1.5 versie heeft nu ook een snellere standaard hd, geen 4200 maar 5400, het verschil tussen deze twee schijven is beduidend hoger dan het verschil tussen de 5400 en de 7200... :wink:

[quote:1843ae6b55="James T. Kirk®"]Oh ja, ik vergat ook nog: de 1.5 versie heeft nu ook een snellere standaard hd, geen 4200 maar 5400, het verschil tussen deze twee schijven is beduidend hoger dan het verschil tussen de 5400 en de 7200... :wink:[/quote:1843ae6b55]

Whatever…

Heb je 'm nou eindelijk eens besteld?

[quote:15b99a12c4="FreekMac"][quote:15b99a12c4="MacBjorn"]Nobody but Steve Jobs knows.[/quote:15b99a12c4] Ik geloof dat zelfs Steve eigenlijk geen idee heeft op 't moment... :wink:[/quote:15b99a12c4]

maareh Steve zou toch ook nog even wachten… las ik op de cultofmac?..

[quote:2c57bde1b2="maxunamax"][quote:2c57bde1b2="FreekMac"][quote:2c57bde1b2="MacBjorn"]Nobody but Steve Jobs knows.[/quote:2c57bde1b2] Ik geloof dat zelfs Steve eigenlijk geen idee heeft op 't moment... :wink:[/quote:2c57bde1b2]

maareh Steve zou toch ook nog even wachten… las ik op de cultofmac?..[/quote:2c57bde1b2]
baggersite :x

beroep je in ieder geval op betrouwbare geruchten, niet op de roddels van een praatjesmaker :sealed:

[quote:b4304af177="roblemmen"][quote:b4304af177="maxunamax"][quote:b4304af177="FreekMac"][quote:b4304af177="MacBjorn"]Nobody but Steve Jobs knows.[/quote:b4304af177] Ik geloof dat zelfs Steve eigenlijk geen idee heeft op 't moment... :wink:[/quote:b4304af177]

maareh Steve zou toch ook nog even wachten… las ik op de cultofmac?..[/quote:b4304af177]
baggersite :x

beroep je in ieder geval op betrouwbare geruchten, niet op de roddels van een praatjesmaker :sealed:[/quote:b4304af177]

offtopic@rob: waar blijft je zet? :wink: Max