ok RAM0n is in paniek!! powerbook doet extreem raar

dag allemaal

sorry als ik een beetje verward overkom maar ik ben echt even helemaal in paniek.

Het volgende heeft zich voogedaan… mijn powerbook (alu 15, 1,5 met tiger) stond lange tijd aan …tot nu toe ks aan de hand…

Vervolgens ben ik mijn macje gaan opruimen, aantal dvds weggooien enzo niks ergs…ondertussen even een aantal updates binnengehaald…
Toen zag ik wat vaags staan bij mijn naam.iets van de console…ik niet nadenken en weggooien want het stond daar normaliter ook niet…
Ik moest ook mijn systeemwachtwoord opgeven (weet niet mer of het daarvoor was of voor een update)

Vervolgens moest ik mijn macje herstarten vanwege al die updates.

Nadat de bekende BOING kwam er een soort verkeersbord in beeld met een streep erdoor…NOG NOOIT GEZIEN!

nu heb ik hem op kunnen starten dmv c ingedrukt te houden en de tiger dvd erin…

Moet ik nu het systeem herstellen o.i.d ? ?

Gaarn hulp gevraag want ik ben echt een beetje in paniek (je kent het wel morgen nodig voor het werk, gevoelige bestanden e.d)

graag advies (op een gerustellende toon:)

alvast dank

groet
(paniekerige ram0n)

Je kan de PRAM proberen te zappen, dat doe je met Appeltje-Alt-P-R ingedrukt houden bij opstarten, en dan wachten tot je 3 keer de boing hebt gehoord.

Succes ermee!

verboden bord: systeem is niet toegankelijk voor jou computer.

Kunt in single user mode alles nakijke…
suc6!

kan dit geen kwaad voor mijn documenten op de hd ? heb net even op de apple site gekeken en die advieseren om mac osx te instaleren met de optie archive and install Als ik dit doe dan moet en kan ik die updates opnieuw instaleren?

Want als ik heel eerlijk ben vind ik dat PRAM zappen een beetje eng :oops:

ha dik die file maar nooit verwijderd :frowning:

wat is volgens jullie de beste optie…

single user mode ? wat is het en hoe doe ik het :) Er waren zoiezo niet meerdere users geinstaleerd...........

opstarten met :apple: + S

Darwin scherm:

typ in:
/sbin/fsck -f

hiermee check je al je files en kun je ook alles herstellen…

documenten op je computer blijven zoals ze stonden…

suc6!

Die vraag om het wachtwoord kwam er voor een reden op :)

pram zappen heeft niet geholpen.

maar nu twijfel ik tussen werk macosx bij of archiveer en instaleer met behoud van gebruikers en netwerkinstellingen…
:?

mijn kostbare bestandjes :cry:

ik vind het vaag dat er een map komt met vorig systeem…
kan ik die dan naderhand wissen o.i.d ?

Ik zou archiveer nemen... De updates kan je dan met een pak terzelfde tijd doen

Je kunt hem ook eerst opstarten in target-mode(T inhouden tijdens opstarten en PB aan een andere computer hangen via firwire-kabel, zo komt de hardeschijf inbeeld op die 2e computer) en dan je belangerijke bestanden verslepen naar die computer zo kan daar al niets mee gebeuren, en dat geeft ook een gevoel van veiligheid! Floriaan

archiveer en instaleer gekozen..... hij is nog bezig... ik hou jullie op de hoogte!!

thanx alvast voor alle tips :smiley: :smiley:

jullie zijn echt VET COOL!! :wink: 8)
en ik al een stuk minder paniekerig :stuck_out_tongue:

ok net opnieuw opgestart en..............HIJ DOET HET WEER!!!!!!!!

ram0n is blij!

alleen…kan ik die map previous system nou wissen… :?

Ja, maar kijk even of er niks belangerijks meer in zit aan data (persoonlijke data bedoel ik dan, je systeemmappen kan je weggooien!)