Om de twee minuten een 'Wake reason: RTC (Alarm)'

Sinds enkele dagen ontwaakt mijn Macbook Pro 13" uit medio 2009 's nachts uit zijn slaap. Dat gebeurt met een donderend gebrul (de ventilator). Omdat ik het op dat vlak al eens met een Mac Mini aan de stok heb gehad, ben ik in de console gaan kijken. Daar was het volgende te zien:

23-07-15 02:01:49,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)
23-07-15 02:03:43,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)
23-07-15 02:05:34,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)
23-07-15 02:07:30,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)
23-07-15 02:09:26,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)
.......
23-07-15 04:22:23,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)
23-07-15 04:24:08,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)
23-07-15 04:26:04,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)
23-07-15 04:28:01,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)
23-07-15 04:29:56,000 kernel[0]: Wake reason: RTC (Alarm)

Bij OSXDaily (via OMT) kwam ik er al achter dat RTC (Alarm) betekent dat het ontwaken vooraf is ingesteld. Zoals je wel begrijpt ben ik niet zo blij met een computer die 's nachts elke twee minuten ontwaakt op basis van een ingestelde klok.

Mogelijke oorzaak: afgelopen week heb ik zowel de desktop-applicatie als de command-linetool van Phonegap geïnstalleerd. Dat is een programma waarmee je onder andere een server op poort 3000 van de localhost opstart. De desktop-app heb ik weer verwijderd, maar de command-linetool ben ik blijven gebruiken. Ik weet niet of dat ook de reden is van mijn probleem. De problemen zijn wel begonnen nadat ik die twee installaties heb gedaan.

Is het mogelijk om te achterhalen welk proces verantwoordelijk is voor de RTC (Alarm)? Of is er een andere mogelijkheid om te voorkomen dat mijn Mac elke twee minuten wakker wordt?

Mijn nachtrust bedankt u alvast vriendelijk! :wink:

Ik zou zeggen: haal die zelf geïnstalleerde meuk er eens volledig af en kijk wat ie dan doet. Lijkt me behoorlijk voor de hand liggend.
Want wat zouden wij er meer over kunnen zeggen?
Goede nachtrust!

@GoeieDag Misschien moet ik het tweede deel van mijn vraag weglaten. Dit is namelijk niet hoe ik het probleem wil oplossen. Ik wil erachter komen welk proces verantwoordelijk is. Als dat Phonegap blijkt te zijn haal ik het met alle liefde van mijn computer. Maar ik ga dat niet lukraak proberen.

Bovendien zou ik eerst maar eens doorklikken naar hier voor je hier gaat lopen roepen dat het meuk is. Ik denk dat als je Apache ‘meuk’ vindt, dat je dan bij veel developers tegen het zere been stoot. Slaap lekker.

Of gewoon je Mac in een andere kamer zetten of uitzetten?

Maak anders een nieuw account aan en kijk of het daar ook voorkomt. Dan weet je meteen welke proces je eventueel aan kunt pakken.

Super @Sunkeeper. Dat ga ik proberen.

Die andere account heeft denk ik niet zoveel zin, want dit gebeurt op systeemniveau.

‘Meuk’ is het toch duidelijk: het verstoort je nachtrust, en daarom open je dit topic. Los van het feit dat het ongetwijfeld prachtige software is.

(NB: Dat The Apache Software Foundation een prima groep is, zal niemand ontkennen; maar het heeft allemaal toch weinig met jouw software-stukje te maken.)

Maar heb je al bij Systeemvoorkeuren>Energiestand>Schema… gekeken?

Hoe weet je dat zo zeker van dat systeemneiuauvieuauei?

Eerst maar proberen, dan roepen.

Proberen is altijd goed. Niemand weet wat zeker.

Maar:

Damio, had je al ge-koekelt? Zie bv: http://ispire.me/fix-yosemite-rtc-alarm-wakeup-issue/

Ik denk dat ik het met SunKeeper eens ben. Ik zal het vannacht eens gaan proberen met een blanco account. Het schema is overigens leeg en het vinkje bij ‘Schakel sluimerstand uit voor netwerktoegang’ staat ook uit.

@GoeieDag Ja, die had ik ook al gevonden. Maar daar gaat het over een verse Yosemite-installatie. Mijn installatie draait al een ruim een half jaar en is goed geüpdatet. Onder het artikel staan allemaal reacties van mensen waarbij de Wi-Fi het opeens heeft begeven na de fix. Daar waag ik het liever niet op. Maar bedankt voor de moeite! :wink:

Helaas, @GoeieDag had gelijk. Om drie uur begon 'ie weer te blazen. Iemand nog een ander idee?

Achter wakeupreason staat vast nog meer, kan ik niet uit plaatje halen. Meestal staat daar nog een code achter, waaruit je kan achterhalen welk proces je Mac heeft eakkergemaakt, BV toetsenbord, klep, touchpad WAN.

Grote kans dat het komt doordat er een signaal komt van phonegap richting jouw netwerk en dat je wake on lan/wan aan hebt staan.

Verwijder dus eerst de verdachte app, want na installatie hiervan is het blijkbaar fout gegaan.

Het gaat inderdaad om een RTC (Alarm). Er staat geen proces bij, behalve dan ‘kernel’.

Ik vind het zo vreemd omdat ik geen idee heb waar dat signaal van Phonegap vandaan zou moeten komen. Het programma staat immers alleen op mijn computer en draait niet eens (volgens de Activity Manager). Ook is er op internet helemaal niets te vinden over mensen die problemen hebben met Wake on Lan in combinatie met Phonegap.

Denk dat ik nog even een SMC-reset ga proberen. Dat wil ook nog wel eens helpen. Tip van CNET. En anders, inderdaad, de applicatie maar verwijderen.

Dank voor je tips @feek!

@Damio

Heb je hier nog een oplossing voor gevonden?
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan maar kom er met geen mogelijkheid van af…

@damio heeft hier al twee jaar niet meer gepost…

I’m back, met dank aan de e-mailnotificatie :wink:

Ook Phonegap geïnstalleerd? Het is al een tijdje terug, maar het hield bij mij voor een groot deel op toen ik mijn machine een keer opnieuw installeerde en de SMC heb gereset. Dat is wel een hele ingreep, maar dat zou je kunnen proberen. Of (iets simpeler) een nachtje alle USB eraf koppelen en een ander nachtje de WiFi uitzetten. Dan weet je in ieder geval dat het niet door een kapotte muis komt.