Om gek te worden ( krijg mysql maar niet geinstaleerd)

Ik probeer nu al een week om mysql aan de praat te krijgen, zonder sucses !

Ik heb het package geinstaleerd.
De handleiding die ik volg liet me kijken welke shell ik gebruikte: tcsh dus. Dus , het gaat verder:

If you are using the tcsh
shell, you will have to modify the file “.tcshrc” located within your home
directory. If this file does not exist, then you will have to create a new one. After
opening the file in your text editor, add the following line at the bottom of the
file:
setenv PATH “$PATH”:/Library/MySQL/bin

Het .tcshrs bestaat inderdaad niet ( met tinkertool heb ik de onzichtbare files zichtbaar gemaakt en gekeken onder “home”

Met welke toepassing maak je nu zo een file aan ? Textedit wil geen files, beginnend met een “.” opsparen !

Heb dan maar in de terminal een nieuwe shell geopend, de bewuste text toegevoegd:

Zag er zo uit

Last login: Sun Sep 21 17:53:36 on ttyp2
Welcome to Darwin!
[d51A492E2:~] johnywil% setenv PATH “$PATH”:/Library/MySQL/bin

Dit heb ik dan proberen saven als .tcshrc door “file: save text as” maar dit lukte niet

Wat in godsnaam doe ik nu verkeerd???

Open een terminalsessie, en doe (direct) het volgende

tik in ‘vi .tcshrc’ (zonder quotes, gevolgd door return)
je op opent hiermee een unix editor voor je nieuwe bestand

tik vervolgens ‘i’ (zonder quotes, geen return)
je bent in insert mode

tik vervolgens ‘tenv PATH “$PATH”:/Library/MySQL/bin’ (zonder quotes, geen return)
je voegt nu tekst toe aan het nieuwe bestand

tik vervolgens ‘:wq’ (zonder quotes, geen return)
je hebt nu een .tcshrc file met de gewenste regel erin
bij een volgende terminalsessie kun je mySql-commando’s intikken zonder iedere keer de hele directoryregel toe te voegen voor het commando.

Of je daarmee mySql ook aan de praat hebt is een tweede, daar is wel iets meer voor nodig, waarvan ik aanneem dat je dat allemaal al hebt uitgevoerd…

Ik heb precies gedaan wat je gezegd hebt ( toen ik de terminal afsloot heb ik wel op "terminate" moeten drukken!).

Nieuwe sessie:

Last login: Sun Sep 21 18:19:40 on ttyp1
Welcome to Darwin!
[d51A492E2:~] johnywil% mysql
mysql: Command not found.
[d51A492E2:~] johnywil% MySQL
MySQL: Command not found.

:cry:

Heb ook eens gezocht waar dat nieuwgevormde file via de find, maar die vindt niets ? Dit alleen omdat het verondersteld wordt om in mijn home directory te staan, en ik daar niets zie...

CompleteMySQL zoek daar maar eens op bij versiontracker

Hmm, ik heb je niet geheel op het juiste spoor gezet, want ik heb maarliefst TWEE fouten gemaakt in mijn uitleg hierboven!!

Ik zal je in een privébericht mijn e-mailadres wel geven. Als je daarop reageert, dan stuur ik je wel een correcte versie van het bestand op die je dan kunt gebruiken. In die e-mail leg ik ook wel uit waar je 'm neer moet zetten.

Ciao

Je kunt ook "pico" gebruiken. Deze editor is wat eenvoudiger in gebruik.

En CompleteMysql is inderdaad veel makkelijker.

hans

[quote:79950bdd6c="hans dorsman"]En CompleteMysql is inderdaad veel makkelijker.[/quote:79950bdd6c]

Yep, kijk maar eens op deze site met nog meer van die ‘complete’ pakketten…

Groet…

Jongens,

Allemaal hartelijk bedankt voor de hulp.
Hij staat erop.
Mijn ervaring is dat CompleteMySql van Server Logistics het duidelijkste pakket is om te instaleren, alleen daar waar in de manual beschreven staat hoe je het moet aanleggen om om niet telkens het complete path naar mysql in de terminal te tikken loopt er iets fout.

De preferrence Pane is echter reuze makkelijk!

THX