omzetten CMYK-RGB voor beeldbank

Voor mijn werk ben ik bezig met het opzetten van een beeldbank, zodat er wereldwijd, via het internet, beelden gebruikt kunnen worden.

Tot nu toe worden onze beelden in CMYK bewaard, maar om beter volgens colormanagement te werken, gaan wij over naar RGB (adobeRGB). Dat is voor de nieuwe beelden die binnenkomen geen probleem. Maar de bestaande beelden moet ik omzetten van CMYK (ISO coated), naar RGB (daarbij weet ik dat je de grotere kleurruimte die RGB heeft, niet terugkrijg).

Kan iemand mij vertellen wat voor problemen ik kan tegenkomen, of heeft iemand tips voor mij!

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Juist omdát de RGB ruimte groter is als de CYMK kleurruimte zou je geen problemen tegen mogen komen. Een leuke job voor de Photoshop batch manager :)

Omdat je beeld naar CMYK is omgezet ben je erg veel kleurinformatie verloren...

Met een beetje pech is je beeld voor RGB behoorlijk waardeloos.

[quote:00d4d5a28f="Night"]Juist omdát de RGB ruimte groter is als de CYMK kleurruimte zou je geen problemen tegen mogen komen. Een leuke job voor de Photoshop batch manager :)[/quote:00d4d5a28f]

helemaal met Noght eens

€deskman: Dat je van RGB naar CMYK informatie verliest is bekend (Al moeten we daar ook nou weer niet TE overdreven over doen...) Maar dat beelden behoorlijk waardeloos worden als je naar RGB omzet is nieuw voor mij. Of bedoel je dat met het het oog op toekomstig gebruik een nieuwe omzetting naar een CMYK wel problemen kan opleveren?

Helemaal met Night en Petje oneens. Hardgrondig! Als ik beeld bij een beeldbank zou kopen dat éérst CMYK was en vervolgens is omgezet naar RGB dan gaat dat linea recta retour! De RGB kleurruimte is een véél grotere kleurruimte dan CMYK. Waarbij eea ook erg afhankelijk is van het type kleurruimte, zowel in RGB als CMYK. Voor de blijkbaar nog steeds bestaande pro-nietkenners: een foto wordt ALTIJD in RGB gedigitaliseerd. Of dat nu met een scanner is of met een digitale camera. In die RGB kleurruimte kan gekozen worden voor een bepaalde (waarbij 'bepaalde' letterlijk genomen moet worden) ruimte. Deze ruimte is vastgelegd in het kleurprofiel. Zo is het sRGB wezenlijk anders dan bv Adobe RGB (1998) of een ECI-RGB. De kleurruimte in sRGB is aanzienlijk beperkter dan ECI-RGB. Op zich geen probleem als je maar weet wat je waar voor gebruikt: sRGB voor fotoafdrukken bij bv de HEMA, AdobeRGB voor prints in een vaklab of prepress. Bij het omzetten van RGB naar CMYK worden de kleuren naar inktwaarden omgezet. Als dat goed gebeurd exact naar de eigenschappen van het te gebuiken drukproces (inkten, pers, papier en afwerking). Bij het omzetten van RGB naar CMYK gaat ALTIJD kleurinformatie verloren uit het RGB-bestand. Dit geeft dus niet als dat goed gebeurd met het bepaalde doel: drukken met die pers en die inkt op dat papier. Het is ook afhankelijk van de manier van omzetten hoeveel en welk deel van de oorspronkelijke kleuren weggegooid worden. Een separatie voor een foto in de krant is absoluut anders dan een separatie voor een foto in een glossy vellenoffset-brochure. Ook deze verschillen worden vastgelegd in profielen in het CMYK-document. En denk nou niet dat dat allemaal wel mee zal vallen, nee goed kleurmanagement levert héél veel op, kost eigenlijk geen drol. Een beetje moeite dan. Om terug te komen bij het begin: als de TS een pro-beeldbank gaat opzetten en ze gebruikt daarvoor beelden die teruggehaald zijn van CMYK naar welke RGB-ruimte dan ook, dan doet ze daarmee het beeld ernstig geweld aan. Mijn voorkeur zou dan nog eerder zijn dat deze beelden alleen in CMYK geleverd kunnen worden, voorzien van profiel xxx en dit bij deze serie beelden te vemelden.

Nog even een voorbeeldje: een paar jaar geleden moest ik een 4x5" dia laten scannen bij een een regionaal goed aangeschreven lithograaf. Eindresultaat was een banner op doek van ± 2x3 meter. Mijn eis aan de lithograaf was: goede schone scan (tuurlijk), geleverd in RGB met profiel AdobeRGB. Bij sat laatste keken ze een beetje raar maar ze gingen er mee aan de slag. Beeld volgende dag opgehaald en bekeken. GoodLord... wat een troep. Gewoon slecht contrast, flets en beroerde kleuren. Gebeld: "Tsja... we wisten niet helemaal wat je met RGB bedoelde. We hebben 'm gewoon gescanned in CMYK en daarna teruggezet naar RGB". Waardeloos dus. Het ergste was nog wel dat deze jongens niet eens in de gaten hebben dat hun superproscanner in RGB scant maar dat de software al jaren zodanig ingestelt staat dat er CMYK uitkomt...

En een feitje: wij bewaren alle foto’s in archief uitsluitend als RGB bestanden. Als we CMYK moeten leveren dan gaan ze na levering enkele reis prullenbak. Bij een evt nalevering zetten we het wel opnieuw om.

Beste mensen: een foto in RGB is je digitale dia, je origineel waarmee je alle kanten uit kunt.

[quote:5994c91e2c]Mijn voorkeur zou dan nog eerder zijn dat deze beelden alleen in CMYK geleverd kunnen worden, voorzien van profiel xxx en dit bij deze serie beelden te vemelden. [/quote:5994c91e2c]

Right on!

Totaal met Freekmac oneens. Totaaaaaaaal.... Het het precies zoals ik al eerder zei: De kleurruimte van RGB is groter dan CMYK, dus zovel eens. Dus de beelden die al CMYK zijn, zullen door de omzetting naar RGB, niet slechter worden dan het CMYKbeeld. De kleurruimte kan niet meer worden vergroot aangezien deze al is weggefilterd. Mieke zei: Maar de bestaande beelden moet ik omzetten van CMYK (ISO coated), naar RGB (daarbij weet ik dat je de grotere kleurruimte die RGB heeft, niet terugkrijg). Dus ze vraagt naar de problemen die ze kan verwachtren, nou die zijn er eigenlijk niet, omdat bij publisering de beelden toch weer naar drukkleuren worden teruggezet. Ik heb dit eens zeer uitgebreid getest en een beeld 30 x van rgb naar cmyk omgezet. Het beeld in CMYK na de 1e omzetting heeft dezelfde kleurruimte als het 15e CMYK beeld. Dus mieke kan rustig alle cmyk beelden omzetten naar rgb. Natuurlijk blijft een RGB workflow altijd het beste, maar als het eidresultaat altijd wordt gebruikt in CMYK, kan vooraf omzetting geen kwaad.

Petje, van welk CMYK nar welk RGB gaan ze dan? Om vervolgens naar welk CMYK te gaan. Daar is dan geen enkele controle op, geen touw aan vast te knopen en niets meer met zekerheid over te zeggen. Ik ga er van uit dat een beeldbank die voor wereldwijde distributie voor de hoogste kwaliteit gaat. Daarbij komt goed kleurmanagement kijken. Als je dat woord even vervangt door [i:1f1d1d53b4]voorspelbaar met kleur omgaan[/i:1f1d1d53b4] zal toch duidelijk zijn dat dat niet werkt met het klakkeloos heen en weer klikken van foto's naar RGB-CMYK en terug. Ik denk dat elke 'kleurgoeroe' het met deze stelling eens is. Verder moet iedereen zelf weten wat ie hiermee doet, maar ga achteraf dan nooit klagen dat de beelden niet zo zijn als verwacht.

PS: je schrijft tot slot " als het eindresultaat altijd wordt gebruikt in CMYK, kan vooraf omzetting geen kwaad". Ook dat is dus juist één van de redenen om bij je RGB-beeld te blijven. Stuur maar eens een foto naar een vaklab of goeie printer vanuit het originele RGB, CMYK of teruggezette RGB. 3x raden wat beter is. Zelfs voor het meeste grootformaat plotwerk kun je beter een RGB-beeld sturen dan CMYK. Op het moment dat de plotter aangeeft dat ze CMYK willen ontvangen weet je dat je aan het verkeerde adres bent als ze daarbij niet kunnen aangeven in [i:1f1d1d53b4]welk[/i:1f1d1d53b4] CMYK het geleverd moet worden. Vanuit de oudheid zijn velen gewend alles in CMYK te leveren of te vragen. Maar kom op jongens, het is 2006.

Totdat je RGB beeld levert voor een website... Dat ziet er niet uit.

En wat stond er: CMYK-beeld omzetten naar RGB voor een wereldwijde beeldbank??

Je levert gewoon geen goed RGB beeld meer af als je vanuit CMYK terug gaat. Het is een nep-oplossing. En natuurlijk kan je het doen. Het is alleen hoogst onprofessioneel om CMYK beeld terug te duwen naar RGB en te zeggen: kijk, het is alweer in orde.

Als je nu pas aan colormanagement begint dan is je beeld als profielloos CMYK opgeslagen en wie weet wat er allemaal mee gebeurt is aan ‘aanpassingen’. Het dan naar AdobeRGB terugzetten met het idee dat je beeld dan weer in orde is… Dat is jezelf en vooral je klanten voor de gek houden.

En 30 keer omzetten heeft natuurlijk geen zin. Alsof je een paar schoenen maat 35 in een doos maat 45 stopt en dan weer terug en er dan na 30 keer achter komen dat de schoenen nog steeds dezelfde zijn…

Ik ben het helemaal met FreekMac eens!

Nooit iets in CMYK bewaren en later weer terugzetten naar RGB dat geeft altijd een veel slechtere kwaliteit!

Groet,
Job

Maar blijft het feit dat ze de betreffende beelden alleen nog in CMYK beschikbaar heeft. Door deze naar RGB om te zetten gaat er niets aan kwaliteit verloren. Kortom voor de beschikbare beelden maakt het niets uit of ze deze terugzet naar RGB. Ze worden er zeker niet slechter van.

Blijft het duidelijker én eerlijker om deze dan toch op te volgen:[quote:d279174ee4="FreekMac"]Mijn voorkeur zou dan nog eerder zijn dat deze beelden alleen in CMYK geleverd kunnen worden, voorzien van profiel xxx en dit bij deze serie beelden te vemelden.[/quote:d279174ee4] Wat de afnemer er dan mee doet is jouw zorg niet meer, je dekt je in en je levert 'eerlijk' materiaal. Nogmaals: door deze naar RGB terug te zetten gaat er wel kwaliteit verloren, zeker als een afnemer verwacht dat het RGB-kwaliteit is. Stel je voor dat je een doos vol spullen besteld ergens. Je ontvangt de doos en maakt hem open. Blijkt de doos nog maar halfvol te zijn. Dan wordt je toch afgezet?!

@ Daan: Het maakt wel degelijk uit, want als je een beeld bij een stock koopt die in RGB is verwacht je dat je een echt RGB beeld koopt en niet een beeld dat vanuit CMYK is teruggezet naar RGB (en waarbij je dus een hoop informatie verloren hebt). Het beeld dat vanuit CMYK is teruggezet naar RGB bevat veel minder kleurinfo en dus wordt je als koper van het beeld misleidt als dat beeld als RGB aan je geleverd wordt. Het is iets wat ik in ieder geval nooit zou accepteren als het mij zou overkomen. Verder is het ook zo dat alle grote beeldbanken een aantal beelden alleen in CMYK leveren (je weet dus voordat je het beeld koopt dat het een CMYK beeld is). Je weet dan ook waar je als klant aan toe bent. Dat lijkt me in dit geval ook de beste oplossing.

Groet,
Job

:bigsmile: Ik wist het al langer maar collega Job doet ook al langer meer met kleur en beeld 8)

Zeker Freek, ben al wat jaartjes bezig met colormanagement. Als je weet hoe het werkt is het ook erg leuke materie! :P

Als je trouwens nog mensen zoekt voor de fotografiecursusdag (die zag ik laatst even snel voorbij komen maar had toen geen tijd om te reageren en nu even geen tijd om te zoeken) dan laat het maar weten. Heb ook ervaring met geven van cursussen en workshops (o.a. Photokina en CeBIT)

Groet,
Job

[quote:7d840a0221="JobKuipers"]@ Daan: Het maakt wel degelijk uit, want als je een beeld bij een stock koopt die in RGB is verwacht je dat je een echt RGB beeld koopt en niet een beeld dat vanuit CMYK is teruggezet naar RGB (en waarbij je dus een hoop informatie verloren hebt). Het beeld dat vanuit CMYK is teruggezet naar RGB bevat veel minder kleurinfo en dus wordt je als koper van het beeld misleidt als dat beeld als RGB aan je geleverd wordt. Het is iets wat ik in ieder geval nooit zou accepteren als het mij zou overkomen. Verder is het ook zo dat alle grote beeldbanken een aantal beelden alleen in CMYK leveren (je weet dus voordat je het beeld koopt dat het een CMYK beeld is). Je weet dan ook waar je als klant aan toe bent. Dat lijkt me in dit geval ook de beste oplossing. [/quote:7d840a0221]

Daar heb je op zich allemaal gelijk in. Maar als je naar de vraag kijkt worden de beelden slechter van omzetten van CMYK naar RGB dan blijft het antwoord natuurlijk nee.

[quote:c097dc601d="Daan Muller"][quote:c097dc601d="JobKuipers"]@ Daan: Het maakt wel degelijk uit, want als je een beeld bij een stock koopt die in RGB is verwacht je dat je een echt RGB beeld koopt en niet een beeld dat vanuit CMYK is teruggezet naar RGB (en waarbij je dus een hoop informatie verloren hebt). Het beeld dat vanuit CMYK is teruggezet naar RGB bevat veel minder kleurinfo en dus wordt je als koper van het beeld misleidt als dat beeld als RGB aan je geleverd wordt. Het is iets wat ik in ieder geval nooit zou accepteren als het mij zou overkomen. Verder is het ook zo dat alle grote beeldbanken een aantal beelden alleen in CMYK leveren (je weet dus voordat je het beeld koopt dat het een CMYK beeld is). Je weet dan ook waar je als klant aan toe bent. Dat lijkt me in dit geval ook de beste oplossing. [/quote:c097dc601d]

Daar heb je op zich allemaal gelijk in. Maar als je naar de vraag kijkt worden de beelden slechter van omzetten van CMYK naar RGB dan blijft het antwoord natuurlijk nee.[/quote:c097dc601d]

Dat ben ik niet met je eens, want als je de beelden wil gaan verkopen via een beeldbank (wat hier het geval is) dan ben je erachter dat een RGB beeld beter is dan een CMYK beeld (anders wil je nu niet alle beelden als RGB in de beeldbank hebben) maar je hebt de beelden alleen in CMYK. Door ze dus om te zetten naar RGB ben je dus bezig je klanten te misleiden (die denken namelijk een origineel RGB beeld te kopen en niet een RGB beeld dat is teruggezet vanuit CMYK. Door die beelden op deze manier te gaan verkopen zijn de RGB beelden wel degelijk slechter dan de CMYK beelden omdat RGB foto’s een betere kleurkwaliteit hebben dan CMYK foto’s. Als je een foto vanuit CMYK terugzet win je daar geen informatie mee terug, maar wek je wel de indruk de hoogst mogelijke kwaliteit te leveren. Daarom is de kwaliteit van een uit CMYK teruggezette foto echt beduidend minder dan een foto die nog in CMYK is (hiermee geef je namelijk als beeldbank duidelijk aan wat de kwaliteit van de foto is en suggereer je niet dat de foto in de best mogelijke kleurkwaliteit wordt geleverd terwijl veel van de kleurinfo al verloren is gegaan bij de conversie naar CMYK).

Ben trouwens ook benieuwd naar een reactie van de topicstarter…

Groet,
Job

[quote:3a22a2f76f="JobKuipers"] Als je een foto vanuit CMYK terugzet win je daar geen informatie mee terug, maar wek je wel de indruk de hoogst mogelijke kwaliteit te leveren. Daarom is de kwaliteit van een uit CMYK teruggezette foto echt beduidend minder dan een foto die nog in CMYK is (hiermee geef je namelijk als beeldbank duidelijk aan wat de kwaliteit van de foto is en suggereer je niet dat de foto in de best mogelijke kleurkwaliteit wordt geleverd terwijl veel van de kleurinfo al verloren is gegaan bij de conversie naar CMYK).[/quote:3a22a2f76f]

ja maar… als je puur naar de data kijkt verliest de foto niet aan kwaliteit door het terugzetten naar RGB vanuit CMYK. Wat jij zegt is dat de verwachting hoger ligt omdat het een RGB beeld is. Dat is wat anders dan dat het beeld daadwerkelijk in kwaliteit er op achteruit gaat door het omzetten van CMYK naar RGB.