Omzetten Kodak Photo CD

Voorheen foto's op Kodak Photo CD gezet, die tot en met Mac sys 9.2 nog gewoon te lezen waren. In Mac OS X echter niet. De huidige DVD spelers kunnen er ook niet mee overweg.

1. Is Kodak Photo CD om te zetten in een Picture Disk?
  2. Is er een programmatje waardoor Mac OS X Kodak Photo CD kan lezen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Photoshop kan die toch gewoon lezen of wil je ze op finderniveau converteren naar iets anders?

Perfect, maar stop nu maar eens een Kodak Photo CD in je drive. Mac OS X herkent deze niet.

Nu even geen tijd (eh zin :wink: ) in. Maar morgen op de zaak ga ik er wel even induiken. Ik heb namelijk ook nog een flinke stapel kodak foto cd's liggen die ik ook wil blijven gebruiken in de toekomst. Waarom zijn ze er eigenlijk mee gestopt? Nu moet ik altijd al mijn dia's zelf inscannen. Wel goedkoper, maar veel werk.

Als je voor zakelijk gebruik dia's op Photo CD zet, kan je wellicht contact opnemen met Wiegers Digitale Beeldverwerking in Maarssen. Zij zijn ook in staat 5x6 dia's e.d. op Photo CD te zetten.

Nee, Photo CD was voor privé gebruik. Maar ik zal er morgen even naar kijken, hoe en wat onder OsX.

Blanken in Zeist zet voor privé gebruik nog steeds dia's op Photo CD, hij doet het wel via Duitsland, want van Kodak België heeft hij niet zo'n hoge pet op. Alleen vraagt hij of je zelf de dia's wilt inschrijven, maar ik vind dat niet hinderlijk.

Wat bedoel je met 'dia's zelf inschrijven'. Maar dat hoor ik morgen wel.

Ook na lang zoeken geen PCD meer kunnen vinden om het te proberen, maar kijk eens of je via Toast de CD niet kan lezen en kopiëren naar 9600 format.

Als je in toast bij discinfo wel informatie krijgt overd e CD wordt je CD in ieder geval gelezen… Maar dan ben je nog maar half op weg. :frowning:

Eerste 'test'resultaten: Kodak Photo cd mount gewoon in 10.2.6. Map 'Photo_cd/Images' (dat zijn de Photo cd bestanden) is zichtbaar in OsX. Map 'Foto's' (met daarin mappen met pict's op verschillende formaten) is wel zichtbaar in Os9, maar niet in OsX. Hier kan Photoshop 5.5 (in classic onder 10.2.6 dus) de Photo cd bestanden gewoon openen. Straks nog even testen met Photoshop 7, maar dat zal volgens mij niets uitmaken.

[quote:747bc1263d="drscsi"]Wat bedoel je met 'dia's zelf inschrijven'. Maar dat hoor ik morgen wel.[/quote:747bc1263d] Diastroken gaan hetzelfde als negatieven. Diaraampjes worden in stroken gedaan met daarin vakjes voor de raampjes. Met invulvakjes kan je de volgorde aangeven waarin je de dia's op CD wil hebben. De meeste fotografen hebben een hekel aan dit invulwerk. Blanken ook, maar geeft ook aan als je dit zelf thuis wilt doen hij andere klanten sneller te woord kan staan. Bovendien rekent hij een lagere prijs per dia.

Thanx Zora, maar wat kun je nu precies niet met Kodak Photo cd's in OsX. Bij mij werkt het dus gewoon (zie 2 posts terug).

De Kodak Photo CD wordt gelezen in Mac OS X, behalve ééntje. Laat ik die nu toevallig als eerste gepakt hebben....... Rest nu dus om uit te zoeken waarom deze spelbreker het niet doet.

Dan nu vraag 2: een DVD speler kan niet overweg met Kodak Photo CD, wel met een Picture Disk. Zou iPhoto in staat zijn om foto’s te importeren en dan als Picture Disk te branden (Als ik een Kodak Photo CD in de lade doet, start iPhoto automatisch. Ik heb me echter nog totaal niet verdiept in iPhoto).

Staat [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=5478&highlight=vcd]hier [/url]iets over.

[quote:0b820f0998="Zora la rousse"]Ik heb me echter nog totaal niet verdiept in iPhoto).[/quote:0b820f0998]

Niet doen ook. Als je niet iPhoto als enige programma gebruikt om met je beeld te werken, maar ook Photoshop e.d. dan wordt je bij iPhoto helemaal gek van de manier waarop het zijn beeld bewaart. Als je een plaatje importeert maakt het gelijk een thumb met een doorlopend nummer (geen link dus met de originele bestandsnaam) en als je het bewerkt gaat het origineel in het mapje ‘original’ en neemt de bewerkte versie de plaats van de eerste in.

Ik ben erg blij met iView. Ondersteunt (via QuickTime) ook alle formaten en heeft een importfunctie voor digicams. Maar het rotzooit niet met je locaties.

iView, Photoshop 7 en LinoColor gebruiker (ff voor de duidelijkheid, snap je nu wellicht ook waarom ik nog niet naar iPhoto had gekeken).

[quote:254ba9cad3="Zora la rousse"]iView, Photoshop 7 en LinoColor gebruiker (ff voor de duidelijkheid, snap je nu wellicht ook waarom ik nog niet naar iPhoto had gekeken.[/quote:254ba9cad3]

Houwe zo!

Linocolor onder OS9 neem ik aan, of heb ik iets gemist?

LinoColor op oude "schelpje" onder sys 8.6

Ik krijg Heidelberg Newcolor 7000 voor OS X ter inzage, dit zou de opvolger moeten zijn van LinoColor. Jammer dat het voor 6 maandjes is.