on hold?

Wegens overweldigend succes bij een vorige vraag zojuist, heb ik er meteen nog een.

Ik heb een PowerBook G4 (ben ik erg content mee) die regelmatig iets op de
achtergrond gaat doen. Dan hoor ik hem/haar zachtjes zoemkreunen en staat
alles stil. Ik kan dan niets meer doen. Alsof ie even alles weer aan het
bijwerken/herstellen is of zo. Maar er was niets fout.

Dat gebeurt natuurlijk altijd als ik ergens mee bezig ben. Het duurt dan
soms wel 2 minuten voor ik weer verder kan. Ik heb er geen regelmaat in
kunnen ontdekken. Lastig, dat wel.

Kennen jullie dit? Wat is het? Kun je het veranderen?

Groet, WinnyB

Kan het soms zijn dat Spotlight aan het indexeren is?

Spotlight? Ik heb OSX10.3.9 Winny

Laat je Activity Monitor 's een tijdje openstaan en kijk of je iets ongewoons kunt ontdekken als het weer eens een keer gebeurt.

[img:d3ecc169dc]http://img222.imageshack.us/img222/3628/screenshot015hc.jpg[/img:d3ecc169dc]

Hoe doe je dat toch, al die mooie screenprints ;-)

ik ga het proberen.

dank, winny

Een nieuwe PowerBook met Panther?

Bevoegdheden al hersteld (Programma’s → Hulpprogramma’s → Schijfhulpprogramma)?
Massa plists al verwijderd?
Wis en installeer al gedaan?

[quote:ab6a39408e="à la Mac"]Een nieuwe PowerBook met Panther?[/quote:ab6a39408e][quote:ab6a39408e="In een ander topic, Borina"]Ik ben nieuw hier en betrekkelijk niew met de Mac. Sinds een jaar een PowerBook G4. De mooiste laptop ever, vandaar de overstap.[/quote:ab6a39408e] Vandaar :wink: 8)

In utilities ziet ie bij mij. Kan ik klikken wat ik wil, het wil niet openen. ;-( Winny

[quote:ef380115af]Kan ik klikken wat ik wil, het wil niet openen[/quote:ef380115af]

Heb je read/write bevoegdheden? (Programma icoon delecteren en appeltje i tikken)

Heb je read/write bevoegdheden?

Ja, heb ik.
Inmiddels bevoegdheden herstel gedaan, maakt niets uit.

Winny

Vreemd..., ok, wilde gok: herstarten en nog 's proberen.

Herstarten? een Mac? ;-) Maar ok, gedaan en het werkt nu. Maar waar moet ik dan naar kijken. ik heb de aktiviteitenweergave openstaan op de processor. Dan zie ik ook die groene, rode. blauwe vierkantjes onderaan. Maar wat zie ik dan eigenlijk?

Winny

Waar je naar moet kijken is, op het moment dat de door jou beschreven symptomen zich voordoen er zich een proces afspeelt met extreem cpu en/of harddisk gebruik om te zien of we een aanwijzing kunnen vinden naar hetgene wat het veroorzaakt.

Ik hou het in de gaten. dank voor het meedenken.

wordt vervlogd.

winny

Zojuist gebeurde het weer. De schijfactiviteit gaf extreem hoge inkomende aktiviteit weer vergeleken met normaal. Tot bijna 300kpm voor een kleine minuut deze keer. Wat betekent dat? Voor zover ik kon zien was de rest niet anders dan anders. Winny

kpm? Kun je een screendump van het activity monitor venster maken op het moment dat het gebeurt en hier even posten? Hoeveel schijfruimte heb je nog vrij en hoeveel ram zit er in je PB trouwens?

kilobites per minuut. een screendump. wil ik wel als ik weet hoe. Schijfruimte zit denk ik bij schijfgebruik? In gebruik 43 GB, nog beschikbaar 31 GB. Ram in mijn PB??? Hoe kom ik daar achter?

Fijn dat je zo meedenkt, dank.
Winny

[quote:3f689ac9b5]Ram in mijn PB[/quote:3f689ac9b5]

Onder het blauwe appeltje “about this mac”

[quote:3f689ac9b5]een screendump. wil ik wel als ik weet hoe[/quote:3f689ac9b5]

Met Grab (in utilities of http://www.macupdate.com/info.php/id/12087

[quote:3f689ac9b5]In gebruik 43 GB, nog beschikbaar 31 GB[/quote:3f689ac9b5]

Daar zit het probleem iig niet.

Kijk ook nog even hoe je processor settings in energy saver staat. (automatic of highest)

[quote:9ff6085426="TonE"][quote:9ff6085426]een screendump. wil ik wel als ik weet hoe[/quote:9ff6085426]

Met Grab (in utilities of http://www.macupdate.com/info.php/id/12087
[/quote:9ff6085426]
Doe ff normaal man! :wink:
[shift] [command] 3 geeft een screenshot van je hele scherm
en na [shift] [command] 4 kan je een rechthoek op je scherm tekenen dat dan gecaptured wordt. Als je een venster wilt capturen doe je eerst en dan [spatiebalk]. De cursor verandert dan van een crosshair in een cameratje. Alleen nog even op het gewenste vensterklikken en klaar is klara.

Standaard OSX functionaliteit.

Ja dat weet ik ook wel, dit is wat overzichtelijker voor een relatieve beginneling. Bovendien is Grab een Apple programmaatje dat bij het systeem geleverd wordt voorzover je dat niet wist.