Onbekende melding

Hee Luitjes, Als ik de terminal open krijg ik de volgende melding: [quote:ba148fe401]Last login: Tue Aug 26 14:46:40 on console Welcome to Darwin! Bad : modifier in $ (/). [cp428267-a:~] bertje% [/quote:ba148fe401]

De melding “Bad : modifier in $ (/).” stond er voorheen niet bij.
Eerlijk gezegd heb in geen ervaring met de Terminal en bijhorende commando’s.

Opm. ook bij het dubbelklikken van jar-files verschijnt een bericht dat verwijst naar problemen in de ‘console’ (terminal).
Iemand die weet wat dit betekent en indien nodig kan verhelpen?

Alvast bedankt,
Bert.

doe eens[code:1:4a101ec4c3]less .tcshrc[/code:1:4a101ec4c3] (gebruik Q om te stoppen) - Wat is het resultaat?

In je loginscript zit een error ergens. cat idd es je .tcshrc filetje...

[quote:8ec405e6ba="rbroen"]doe eens[code:1:8ec405e6ba]less .tcshrc[/code:1:8ec405e6ba] (gebruik Q om te stoppen) - Wat is het resultaat?[/quote:8ec405e6ba] Dit was het resultaat in de console: [code:1:8ec405e6ba]setenv PATH $PATH:/usr/local/mysql/bin ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ (END) [/code:1:8ec405e6ba] Na Comm. Quit en Herstart krijg ik in de console nog steeds dezelfde melding :(

Iemand?

Geen idee. Wat krijg je als je het commando "set" geeft?

Hans

Ten eerste, op zich geeft deze foutmelding niet, ik zou er dus gewoon niets aan doen: if it works, don't fix it!

Blijkbaar heb je MySQL geinstalleerd, gebruik je dit ook inderdaad?
Zo nee, kun je die regel volgens mij gewoon deleten uit je .tcshrc file.
Dit kun je bv doen door in TextEdit /Users/naam/.tcshrc te openen, de regel te wissen en de file te bewaren.

Als je MySQL gebruikt, werkt het goed?
Als het gewoon goed werkt zou ik niets doen en leren leven met de foutmelding.
Als het niet goed werkt zou ik eens op het web naar wat info over MySQL op de Mac gaan zoeken en kijken of je daar wat vindt.

Dat met die jar-files begrijp ik niet; het heeft volgens mij niet met die andere foutmelding te maken, maar misschien weet iemand anders het beter. Maar zoals gezegd, als je er geen last van hebt, niets aantrekken van de foutmelding.

[quote:abc83e20e1="hans dorsman"]Geen idee. Wat krijg je als je het commando "set" geeft?

Hans[/quote:abc83e20e1]
De volgende code verschijnt:

[code:1:abc83e20e1]

Last login: Wed Aug 27 09:24:08 on ttyp1
Welcome to Darwin!
Bad : modifier in $ (/).
[cp428267-a:~] bertje% set
_
addsuffix
argv ()
cwd /Users/bertje
dirstack /Users/bertje
echo_style bsd
edit
gid 20
group staff
history 100
home /Users/bertje
loginsh
owd
path (/bin /sbin /usr/bin /usr/sbin)
prompt [%m:%c3] %n%#
prompt2 %R?
prompt3 CORRECT>%R (y|n|e|a)?
promptchars %#
shell /bin/tcsh
shlvl 1
status 0
tcsh 6.10.00
term vt100
tty ttyp1
uid 501
user bertje
[cp428267-a:~] bertje% ,al,sm,rh,color
[cp428267-a:~] bertje% [/code:1:abc83e20e1]
Daarna het ik de terminal gequit en geopend maar de melding blijff hetzelfde of moet ik de machine herstarten?
PS. kijk ook even naar de volgende reactie hoe e.e.a. ontstaan is!

Zover bedankt :slight_smile:

[quote:2fb40b41eb="markj"]Ten eerste, op zich geeft deze foutmelding niet, ik zou er dus gewoon niets aan doen: if it works, don't fix it![/quote:2fb40b41eb] Ben nog geen 'rare' dingen tegen gekomen :? [quote:2fb40b41eb]Blijkbaar heb je MySQL geinstalleerd, gebruik je dit ook inderdaad?[/quote:2fb40b41eb] Yep, versie 3.23.55 draait in de achtergrond en kan ik ook deactiveren! [quote:2fb40b41eb]Zo nee, kun je die regel volgens mij gewoon deleten uit je .tcshrc file. Dit kun je bv doen door in TextEdit /Users/naam/.tcshrc te openen, de regel te wissen en de file te bewaren.[/quote:2fb40b41eb] Wat doet dit bestand... wordt het soms 'ingelezen' tijdens het zgn. login-script waardoor diverse software wordt opgestart? [quote:2fb40b41eb]Als je MySQL gebruikt, werkt het goed? Als het gewoon goed werkt zou ik niets doen en leren leven met de foutmelding. Als het niet goed werkt zou ik eens op het web naar wat info over MySQL op de Mac gaan zoeken en kijken of je daar wat vindt.[/quote:2fb40b41eb] Zoals ik reeds zei het draait in de achtergrond, maar ik moet ik kijken of het verder ook werkt middel queries.[/quote] [quote:2fb40b41eb]Dat met die jar-files begrijp ik niet; het heeft volgens mij niet met die andere foutmelding te maken, maar misschien weet iemand anders het beter. Maar zoals gezegd, als je er geen last van hebt, niets aantrekken van de foutmelding.[/quote:2fb40b41eb] Ik had een jar-file gedownload voor een Java-gebaseerde MySQL-GUI en normaal geinstalleerd middels dubbelklikken op de jar-file. Na installatie heb ik de software weer gede-installeerd met de optie uninstall via diezelfde installer. Omdat ik de software later toch weer wilde installeren via de jar-file gaf deze een dialoog dat de file niet geopend kon worden vanwege een error in de console (terminal). Toen ontdekte ik de error bij het openen van de terminal :( Dus als ik alles goed begrijp heeft de uninstaller van het software pakket in .tcshrc e.e.a. niet goed aangepast en/of verwijderd?

Inmiddels heb ik de jar-file opnieuw gedownload en kan ik deze wel goed installeren, maar de error-melding in de terminal blijft staan.

Mocht je nog op- en/of aanmerkingen hebben dan houd ik me aanbevolen.

Bij voorbaat dank,
Bert

Als ik in google zoek op: path mysql .tcshrc krijg ik allerlei site met opmerkingen die er mee te maken kunnen hebben. Zelf gebruik ik geen MyQSL, dus ben geen expert, maar ik weet wel iets van programmas installeren onder unix - hoewel ik me ook daar geen expert in durf te noemen... Hier beschrijft iemand volgens mij hetzelfde: [url]http://www.geocrawler.com/lists/3/Databases/8/0/10431160/[/url] Die zeggen dat je setenv PATH $PATH:/usr/local/mysql/bin moet veranderen in: setenv PATH ${PATH}:/usr/local/mysql/bin Dat kun je gewoon in TextEdit doen Uit de respons op je set commando zie ik dat je /usr/local/mysql/bin directory niet aan je path is toegevoegd, misschien doet hij dat met de rare haakjes wel. Ik zou zeggen, doe die google search ook eens en lees de resultaten, is allemaal wat ingewikkeld maar leerzaam! Probeer dat met die haakjes ook maar eens.

OK, Eenieder zeer bedankt voor hun bijdrage :D

Groet…

Verander de bovengenoemde regel in:

setenv PATH /usr/local/mysql/bin:$PATH

En je bent er. Ik had het probleem ook.