Ondersteunt iBook G3 de nieuwste animaties in Tiger?

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over Mac OS X 10.4 of anders gezegd Tiger…
Ik wil graag weten of mijn iBook G3 700Mhz de nieuwste animaties uit Tiger ondersteunt zoals te zien is op de laatste expo van Steve Jobs. Met animaties bedoel ik niet alleen de special effects die je bijvoorbeeld ziet bij het wisselen van gebruiker (wat overigens wel lukt in Mac OS X 10.3), maar ook, ik geloof dat je in Tiger ook zoiets had dat je een gedeelte van je bureaublad kan morphen…

Groetjessss,

C. :mrgreen:

antwoord is nee... ik denk dat je videocore bedoellt...en je videokaart zal dat niet aankunnen.

Zelfs de nieuwste iBook G4 kan dit niet eens...

Zie ff overige Tiger topics voor de ‘specs’ van deze effecten.

ik heb net een nieuwe iBook gekocht en wist vantevoren dat zelfs deze het niet zou kunnen, maar goed, volgens mij gaat het niet alleen om animaties die niet werken, maar meer dat je grafische kaart zijn GPU niet kan gebruiken om de rekenkracht voor zijn eigen rekening te nemen.

dat zou dus betekenen dat je CPU zich moet bezig houden met deze grafische dingen, wat op dit moment volgens mij ook gewoon het geval is. en dat zorgt er dus voor dat het meer beslag zal leggen op je systeem.

correct me if i am wrong!

groetjes,

chris.

Is dit een soort van een vervolg op Quartz Extreme als ik het goed begrijp... :?

yup

erg door ontwikkelde quartz
Beter verdelen van taken, het is strax mogelijk om PS berekeningen te laten doen door GPU ipv. de CPU.

greetzz

[quote:94aa97897f="maceddy"]Zelfs de nieuwste iBook G4 kan dit niet eens...

Zie ff overige Tiger topics voor de ‘specs’ van deze effecten.[/quote:94aa97897f]Dus je moet tegenwoordig minimaal een G5 hebben om Tiger te kunnen draaien? Dat betekent dat de G4 lijn er straks helemaal uit moet, omdat ze geen Tiger kunnen meeleveren? Ik neem niet aan dat ze door gaan met Panther…

[quote:2f4f17d272="Chriz"]Dus je moet tegenwoordig minimaal een G5 hebben om Tiger te kunnen draaien? Dat betekent dat de G4 lijn er straks helemaal uit moet, omdat ze geen Tiger kunnen meeleveren? Ik neem niet aan dat ze door gaan met Panther..[/quote:2f4f17d272]

Je moet geen G5 hebben, alleen kan je niet van alle functies van Tiger profiteren met een G3/G4 zonder vereiste grafische kaart.
De grootste nieuwigheid van Tiger kan een G4 trouwens ook niet; met name 64-bits…

yup

Dan hadden ze wat mij betreft wel even kunnen wachten met het uitbrengen van 10.4 tot de PB's en de iBooks ook in G5 versies leverbaar waren.

[quote:84d2898ec1="Mezzanine"]antwoord is nee... ik denk dat je videocore bedoellt...en je videokaart zal dat niet aankunnen.[/quote:84d2898ec1]

Het is trouwens Core Image ipv videocore. En volgens mij wordt dit niet gebruikt voor effecten in het OS. Het is bedoeld om bepaalde filters over pixels te doen, en dit realtime.

Zie: http://www.apple.com/macosx/tiger/core.html

Even doordenken dan: kan een iMac G4, 800 dan 10.4 aan of is dit hetzelfde probleem?

Kijk naar je videokaart...

het gaat toch alleen om core wat de Ibook niet aankan ? die functies worden volgens mij alleen gebruikt in de foto bewerkings programmas enzo maar volgens mij niet in de rest van het besturings systeem zelf. of zie dik dat verkeerd ?

Hier is nog een linkje met de presentatie wdc waar tiger in word uitgelegd

http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc04/

dat zei ik ook al inderdaad... 8)

kheb even gekeken naar de prijs van de ondersteunde losse videokaarten en die zijn echt abnormaal duur. Je zit dan ongeveer op zo een 500 euro voor een videokaart maar dan moet je wel een G4 of G5 hebben.. :cry:

[quote:8e295fd85a="Brimme"]het gaat toch alleen om core wat de Ibook niet aankan ? die functies worden volgens mij alleen gebruikt in de foto bewerkings programmas enzo maar volgens mij niet in de rest van het besturings systeem zelf. of zie dik dat verkeerd ?

Hier is nog een linkje met de presentatie wdc waar tiger in word uitgelegd

http://www.apple.com/quicktime/qtv/wwdc04/[/quote:8e295fd85a]Als ik klik op watch now (ofzo) dan gebeurt er niets.

Hier doet ie het prima hoor... Ik denk dat Apple weet dat jij een AMD hebt... :wink:

Het kan echt aan van alles liggen… Ik neem aan dat je de nieuwste versie van QT hebt. Verder kan het ook aan je verbinding liggen. Misschien dat je router dit protocol blokkeert.

Raar, bij mij opent hij gewoon keurig quicktime.

[quote:f39c7426af="Chriz"]Dan hadden ze wat mij betreft wel even kunnen wachten met het uitbrengen van 10.4 tot de PB's en de iBooks ook in G5 versies leverbaar waren.[/quote:f39c7426af]

Tja blijven wachten wachten wachten is niet echt een optie.
Je moet een grens trekken…

En al maak je een G5 only Tiger…
Dan kan 75% van de Mac community niks met Tiger, dat zal lekkere verkoopcijfers geven voor je besturingssysteem…

10.3 Was hetzelfde met QuartzExtreme, dat draaide ook alleen op RADEON of betere kaarten.
En toen was al dezelfde discussie aan de gang…