Ondertiteling

Heeft hier iemand ervaring met het plaatsen van ondertiteling bij films? En welke progs worden gebruikt?

Dat kan volgens mij in het Monteer-programma zelf (niet in iMovie dacht ik ) Wel in Final Cut Pro/Express etc.

Gaat in iMovie 4 prima.

Doe ik zelf in FCPHD of DVD Studio Pro. En als iMovie 4 het ook prima doet, dan moet het wel lukken :D

en hoe brand je ondertiteling dan op een DVD zodat ik het kan kiezen met mijn afstandsbediening?

Dat zou ik in DVDSP doen. Iedere losse taal per kanaal en dan met 'built & burn' komt het allemaal in orde.

Voor DVD Studio Pro is er een [url=http://software.guishen.com/]externe applicatie[/url] die STL bestanden kan maken. STL bestanden zijn net als .sub en .srt, bestanden waarin tijdscodes met tekst staan die aangeven wanneer welke subtitle vertoond moet worden. In tegenstelling tot ondertiteling in FCP wordt de ondertiteling niet op de video gerenderd en is dus achteraf nog aan te passen. Je kunt ook in DVD SP direct subtitles typen alleen is dit lastiger om precies te doen en niet te converteren naar andere subtitle files.

Is dat maken van ondertitels alleen mogelijk met DVD Studio Pro 4 of kunnen de oude versies dat ook aan?

Mijn DVDSP 3 doet het ook prima-deluxe :D