Ongewenste discussie - Wat is nu "beter" de ibook of een laptop

Natuurlijk is de iBook ook een laptop. Echter refereerd vrijwel iedereen naar een intel/amd machine als ze spreken over een laptop en alle maccers gebruiken het liefkozende naampje iBook of Powerbook. Maar dat is niet de vraag van vandaag.

Aankomende week moet (voor studie) ik een laptop/iBook kopen. Nu heb ik twee keuzes. Een ibook 700 met combo drive of een p4 2.2 ghz met combo drive en 15.2" tft monitor. Als ik naar de hardware kijk, zou ik snel geneigd zijn de p4 2.2 ghz te kopen. Daar je hier veel meer laptop krijgt voor het geld. Tevens kan ik dan M$ eraf laten slopen opdat ik daar dan nog geld voor terug krijg.

Ik heb het internet eventjes afgezocht en daar kwam ik een vergelijk tegen van een imac 700 tegenover een gateway (imac concurrent)  zie link daar wordt gesteld dat de g4-700 gelijk presteerd aan een p4 1.2 ghz. Dan vraag ik mij dus af hoe de ibook daar tegenover scored. Zeker omdat de ibook nog met een zeer traag geheugen werkt.

appels en zure citroenen vergelijken sequel 2002? ;)

Ik weet niet wat voor een studie je gaat doen, maar een iBook kan vele taken beter uitvoeren dan wat voor een Pentium dan ook. Zo heb je altijd voorrang op je collega's!

Adriaan

kijk eens wat je precies wilt gaan doen... heb je power nodig, of overall preformance....

als je echt power nodig hebt, ga dan niet voor de iBook, maar voor de PB…

mk

enne dat pc stuff zullen we maar snel vergeten :slight_smile:

Wat wil je nou? Een computer of een telraam? :p

Ik denk dat je het van je studierichting moet laten afhangen. Als je bv een ict studie/opleiding doet dan zul je waarschijnlijk meer aan een intel-based laptop hebben. Als dat niet zo is dan denk ik dat je gewoon voor de ibook moet gaan (meer plezier voor evenveel geld). Bovendien is het een feit dat Mac's een langere levensduur hebben dan andere pc's. succes met je keuze.

MER aan de HES, deeltijd. Het is bedoelt voor in de trein. Verslagen etc. uittypen.

Nadeel is, ik mag met apple hier niet het netwerk op en met de intel wel.

[quote:post_uid0="Ganymedus"]MER aan de HES, deeltijd. Het is bedoelt voor in de trein. Verslagen etc. uittypen.

Nadeel is, ik mag met apple hier niet het netwerk op en met de intel wel.[/quote:post_uid0]
Zoals in de vorige reactie is vermeld, je moet je altijd eerst afvragen wat wil ik met zo'n ding gaan doen en welke software heb ik hier voor nodig.
Tegenwoordig is in elke branche onder Mac en Win wel vergelijkbare en uitwisselbare software en daardoor uitwisselbare data beschikbaar.

Als het in eerste instantie alleen gebruikt voor het uittypen ven verslagen, dan zou je met een tweede-hands ook goed uit voeten kunnen.
En als je binnen dit forum vraagt wat voor een tweede-hands of nieuwe computer dan vraag je naar de bekende weg, want zeker MacOSX heeft met Unix als basis gigantisch veel potentiëel waar wij met z'n allen waarschijnlijk nog geen weet van hebben.

WAAROM MAG JIJ MET EEN MAC NIET OP HET NETWERK !!!!! ???

Groet,
Bert

Ik mag niet op het netwerk met een mac omdat ze van mening zijn dat het niet kan spreken, en als ze met elkaar spreken het al hun instellingen zou verkloten.

Tussen jou en mij, als ik hier met een unix bak inlog, zijn de autorisatie levels amper van toepassing en kan ik overal in. (Nee ik vertel niet waar ik werk)

WAT??? Wat een (^@%!#%$@# school en wat is dan de rden wel niet? Ik weet het al, dan willen ze allemaal een Apple!! :p

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Ik mag niet op het netwerk met een mac omdat ze van mening zijn dat het niet kan spreken, en als ze met elkaar spreken het al hun instellingen zou verkloten.[/quote:post_uid0] Zie je maar weer onbekend maakt onbemind :(

Als ze nu eens OSX zouden nemen op een Mac dan kon er inderdaad niemand hun instellingen verkloten :wink: en ook nog eens zelf te onderhouden en daarom zonder extra overheadkosten!

Tussen haakjes ik weet niet of je de Macsite voor tweedehands Mac's al kent.

Succes,
Bert

Haha het is niet de school die zo moeilijk doet maar het bedrijf waar ik werk :(

Ik ben reeds bekend met de site www.tweedehandsmac.nl ik kom daar vaak leuke dingen tegen. Maar vaak worden er ook absurde prijzen voor artikelen gevraagd. Laatst vroeg er iemand 2400€ voor een ibook met combo drive. Voor dat geld koop je een nieuwe met extra geheugen. Maar ik kijk er wel iedere dag in hoop er een leuk koopje te vinden.

Met een mac niet het netwerk op? djeez zelfs in zuid afrika is apartheid al jaren afgeschaft.

Dringend tijd om met de baas te gaan klappen en de onkunde van IT aan te klagen. Je baas geeft geld uit aan onbekwame lui. Of mensen die hem oplichten. Het is is algemeen bekend dat als een bedrijf overschakelt op Mac het IT-budget een heel pak inkrimpt. Wat IT-lui nu juist niet graag horen

Haha, maar dat helpt niet bij mijn keuze.

Gewoon niet zeggen dat je een Mac hebt.En een scherm met virtual PC laten zien.Staat er keurig windows 98.

oh ja (heiligschennis)moet je tijdelijk even de apple afplakken

Een iBook is erg draagbaar en doet erg lang met zijn batterijen. Er zijn weinig PC's die dat na kunnen doen. Zeker als je de laptop voor verslagen gaat gebruiken, haal je makkelijk 4 uur op een batterij (als het niet meer is).

Okay, stel dat ik voor de iBook kies. Is het dan verstandig om een g3-700 te kopen, of is een g3-600 ook voldoende om bijv. jaquar mee te draaien?

[quote:post_uid0="Ganymedus"]Okay, stel dat ik voor de iBook kies. Is het dan verstandig om een g3-700 te kopen, of is een g3-600 ook voldoende om bijv. jaquar mee te draaien?[/quote:post_uid0] Ik heb verder geen idee hoe OSX en met name Jaguar op een G3 loopt, maar ik verwacht dat tussen 600 en 700 Mhz niet zo heel veel verschil zit, daarnaast je moet vooral ook kijken naar de snelheid van de schijf, de videokaart, de systeembus, de hoeveelheid RAM en met name de hoeveelheid level-2 cache.

Welke van deze factoren de meeste invloed heeft weet ik niet maar dat ze invloed hebben naast de gebruikelijke snelheid van de processor is een feit.
Maar goed, tot dus ver hebben we begrepen dat je hoofdzakelijk tekst wil gaan verwerken, en dat gebruikt vrijwel geen recourses.

Misschien dat anderen op dit forum je kunnen verwijzen naar sites waar ervaringen staan met Jaguar op G3-procesoren.

Groet,
Bert

Het voornaamste verschil tussen de g3-600 ibook en de g3-700 is dat de g3-700 een ati radeon mobility heeft en de g3-600 een ati-rage welke niet goed wordt ondersteund door jaguar