Online game ontwikkelen

Hallo, ik wil een online game ontwikkelen zoals trivian.nl. Welke "simpele" programmeertaal kan ik er het beste voor gebruiken??

Wierd

Hoi wierd,

Ongetwijfeld zal iemand je verder kunnen helpen, maar je topic moest eigenlijk [url=http://www.onemorething.nl/community/forum/spelletjes]hier[/url] staan.

Nou nee, eigenlijk moest hij staan waar hij nu staat.

Programmeren? Ach ja, 'ontwikkelen'. Ik fixeerde me op 'een game'. Mea culpa.. :grin:

Java.

@Usain, Geen java! Dat werkt niet op iOS devices.

Gewoon PHP, HTML5, CSS. Daar zijn Trivian, Tribalwars etc. ook mee gemaakt.

So what moet een online game dan ook op iOS kunnen.

Effe miereneuken het is travian niet trivian.
En al die browsergames zijn met php gemaakt.
Maar als je zelf al niet weet welke taal je moet gebruiken zou ik er uberhaupt ook niet aan beginnen want er zijn al te veel browser games en dan zwerven er ook nog een hele hoop gratis licenties rond. Niet de moeite waard dus.

wierd, Zoals jimeh al zegt moet je er gewoon niet aan beginnen. Er komt een stuk meer bij programmeren kijken dan je denkt. Naast het kennen van een taal is ook het snappen van de opbouw en de logica erachter essentieel om goed te programmeren. Daarnaast is kennis van design patterns en dat soort zaken onontbeerlijk. En dan ben ik nog niet eens begonnen over kennis van databases aanleggen etc.
Om succesvol zo'n game te kunnen maken moet je op zijn minst een informaticaopleiding hebben afgerond. Zelf heb ik als minor Technische Informatica gedaan aan de TU Delft (overigens studeer ik Scheikunde in Leiden), waarmee ik echt heb ingezien wat er wel niet allemaal komt kijken bij software development.

Travian is technisch een hele simpele game alleen moet je wel goed databases kunnen programmeren. Alle acties worden per direct uitgevoerd in de game alleen zijn de acties nog niet 'gereleased' voor de gamers. Daarnaast moet het interface gedeelte voor een groot gedeelte in Javascript worden geprogrammeerd net zoals google mail bijvoorbeeld. Dit betekend dat je in javascript moet weten hoe je datastores programmeerd en deze op de juiste posities op de juiste tijd moet laden in je browser en de datastores moet laden vanaf je webserver. Eerst maak je de game engine en dan later maak je er een end-front in javascript overheen. Dat de game-engine op de server blijft staan (in php bijvoorbeeld) is heel belangrijk om hacks en cheats te voorkomen. Dit betekend dat geen enkele beslissing in de game gemaakt mag worden in javascript maar je javascript front-end vraagt alleen maar toestemming en statussen op van de game. Als laatste moet je ook nog eens efficient kunnen omgaan met je data verkeer. Je wil graag hebben dan er makkelijk 300 spelers online kunnen zijn op 1 enkele server dus vandaar de datastores om het aantal requesten naar de server tot een minimum te beperken.

Veel van dit soort games zijn begonnen als een wow html static game waarbij de game engine goed is ontwikkeld en later pas een mooie javascript front-end op is gebouwd. Meestal wanneer je zulke games begint met de front-end (omgekeerd werken) loop je al snel vast en wordt de game code vaak rommelig.

EDIT: En verwacht niet dat je een game als travian binnen een maand geprogrammeerd kan hebben. Als je het helemaal zelf wil doen denk dan maar eerder aan een jaar dat je klaar bent en wanneer je klaar bent moet je alweer beginnen met updates om de gamers op je server te houden. Ook moet je balansen en de weak spots versterken en de overkills verzwakken zodat het voor spelers een leuke uitdaging blijft. veel van zulke games eindigen omdat de grootste spelers (full-time gamers) de hele dag zitten te 'farmen' en hierdoor vallen beginners af of moeten lid worden van de sterkste alliantie. Zelf heb ik mij gemengd met het ontwikkelen van een soort gelijke game en hebben wij dit soort mogelijkheden eruit gehaald waardoor we rond de 40.000 spelers zitten.