Online games gevaarlijk?

Ik kan me goed voorstellen dat het gamen tegen iemand anders via internet gevaarlijk is maar is dat ook zo? Is het ook zo dat gewone online games, bijvoorbeeld van www.spele.nl gevaarlijk kúnnen zijn voor je computer?

Graag hoor ik het.

idd, heel gevaarlijk... als je het te lang doet hebben ze je ip, even later je adres, en dan is het maar kwestie van tijd voor er een taliban-selfbomber voor je deur staat.

:evil: :evil:

[quote:e86a476556="GIJay"]idd, heel gevaarlijk... als je het te lang doet hebben ze je ip, even later je adres, en dan is het maar kwestie van tijd voor er een taliban-selfbomber voor je deur staat.

:evil: :evil:[/quote:e86a476556]

ik denk dat jij het nu over online multiplayer spelletjes heb, of niet?

Gevaarlijk ?? wat bedoel je daar precies mee ? Ik heb er nog nooit over gehoord dat zulke spelletjes gevaarlijk zouden zijn ?

[i:892730c2f4]Wat is dan gevaarlijk? :innocent: [/i:892730c2f4]

[quote:07a5d185b2="iJezz"]Gevaarlijk ?? wat bedoel je daar precies mee ? Ik heb er nog nooit over gehoord dat zulke spelletjes gevaarlijk zouden zijn ?

[i:07a5d185b2]Wat is dan gevaarlijk? :innocent: [/i:07a5d185b2][/quote:07a5d185b2]

daarmee bedoel ik dat het je computer beschadigt met bijvoorbeeld spam, virussen en al die troep, snappie?

Het is alleen gevaarlijk als je Windows draait. Mijn broertje runt de pc hier en was een keer woest op mijn kleinere broertjes toen ze allerlei online spelletjes hadden gedaan. De pc stond namelijk vol met allerlei "ongewenste rotzooi". Hij heeft het hele ding gelijk weer helemaal opnieuw geinstalleerd! Lang leve de lol. :P

nou, zou er voor mac ook niet een virus zijn? vast wel. en zeker spam en zo. ik VERWACHT dat een online game, en zeker de multiplayer versies, wel schadelijk voor de mac kunnen zijn. klopt dit?

[quote:a275c1b7c2="dirkbouwman"]nou, zou er voor mac ook niet een virus zijn? vast wel. en zeker spam en zo. ik VERWACHT dat een online game, en zeker de multiplayer versies, wel schadelijk voor de mac kunnen zijn. klopt dit?[/quote:a275c1b7c2]

Misschien schadelijk voor je IQ. Verder niet. Virussen zijn er NIET voor de Mac. Alleen een paar proof of concepts die niet in de omloop zijn en waarvoor je ook nog eens je wachtwoord moet opgeven.

Spam heeft natuurlijk niets met een Mac te maken. Zolang je niet in het wilde weg met je email adres rond zit te strooien op internet heb je weinig last van spam. Bovendien hoef je voor online games helemaal je email adres niet op te geven en als dat wel moet zou ik het niet doen.

Dus nee, online (multiplayer) games zijn niet schadelijk voor de Mac. Ben je toevallig Windows switcher?

nee, dit klopt niet. waarom zou het.

[quote:818915b504="dirkbouwman"]nou, zou er voor mac ook niet een virus zijn? vast wel. en zeker spam en zo. ik VERWACHT dat een online game, en zeker de multiplayer versies, wel schadelijk voor de mac kunnen zijn. klopt dit?[/quote:818915b504]

Neen dat klopt niet!

1. Er zijn geen Mac virussen
  2. Ze kunnen niet zomaar je email adres achterhalen als je op een Mac werkt dus ik heb geen idee hoe ze spam zouden kunnen sturen (tenzij je zelf je email adres opgeeft aan die site/game).
  3. Als er geen virussen, trojaanse paarden, spyware, addware en andere brol bestaat voor Mac dan kan online gamen toch onmogelijk schadelijk zijn …
  4. Nog eens er klopt niets van. Als je op een PC werkt met Windows dan klopt dat natuurlijk wel!

Het hebben van een IP adres staat niet gelijk aan dat je zonder moeite gehackt kan worden. Dat zou namelijk vervelend zijn, want elke site die je bezoekt kán je IP loggen (en de meeste servers waar die sites op staan doen het ook nog in de logs van de webservers). En ook vele diensten (bijvoorbeeld cammen met iemand via je iSight) zal waarschijnlijk p2p lopen, waardoor je IP adres dus bekend is.

Typ voor de lol in de terminal eens ‘netstat’ in, je krijgt dan een lijst waarmee jij verbonden bent (en wat er met jou verbonden is), alles waarmee je verbonden bent (zowel inkomend als uitgaand) heeft jouw IP adres (net als dat jij hun IP adres hebt). Not a very big deal.

Edit:

[quote:bb8cc8ef0c]4. Nog eens er klopt niets van. Als je op een PC werkt met Windows dan klopt dat natuurlijk wel![/quote:bb8cc8ef0c]Please, ook op een Windows PC is er niets schadelijks aan het spelen van games. Tenzij die games zelf natuurlijk brak zijn, maar ik denk niet dat je de schuld dan moet leggen bij Windows. Maar bij de game en de gebruiker (die juiste beveiliging zou moeten toepassen, firewall kan geen kwaad. Ook niet op een Mac (zeker omdat het Unix based is, en dus veel meer een gebruikte OS is (Unix/Linux+Mac kan je via de terminal voor een groot deel vergelijken))).

Daarnaast vind ik dat geblaat van ‘er zijn geen virussen voor de Mac’ echt fout. Ik zie het vaker, en heb dan echt m’n bedenkingen. Er zijn op dit moment geen virussen, nee, maar als het platform meer wordt gebruikt of als er iemand zich verveeld, dan is een virus zo gemaakt. Het is niet zo dat een Mac immuum is voor virussen, dus op langer termijn zie ik wel virussen en dergelijke verschijnen voor de Mac. En dan zijn al die gebruikers die geloven dat het OS zelf veilig genoeg boos op Apple, omdat die zei dat het systeem virus/adware/spyware vrij was (naja, de gebruikers, maar goed, wie onthoud dat nou).

Jochem

[quote:dd472a4a49="XBL"]dan is een virus zo gemaakt[/quote:dd472a4a49]

Voor Windows is dat waar. Daar kun je zelfs programma’s voor vinden om virussen te maken. Voor Mac OS X is dat toch wel even iets heel anders.

Jij zegt: “als het platform meer wordt gebruikt of als er iemand zich verveeld”. Stel je eens voor dat iemand een succesvol virus maakt voor Mac OS X. Diegene wordt wereldberoemd. Dus waarom is er nog geen virus? Ik krijg soms het idee dat mensen die tevreden zijn met hun computer/besturingssysteem er geen behoefte aan hebben om een virus te schrijven.

Virussen komen meestal niet voort uit ontevree, maar uit:

commercieel oogpunt
gestoortheid (zoals: “Ik hoor in een gesticht te zitten, maar schrijf in plaats daarvan virussen”)
je ‘skillz’ laten zien

Geloof me, geen enkel platform kan je als ‘absoluut’ veilig verklaren. Elke systeem administrator die dat denkt, zal zichzelf nog tegen komen. Waarom denk je dat er voor veel software er kritieke patches uitkomen? Windows is niet het enige platform waar security gaten in zitten, élk platform van enige omvang heeft (nog niet ontdekte) security holes. En er hoeft maar één iemand uit één van die 3 catagorieën te zijn om te denk “die ga ik even lekker exploiten” en tada, een virus is geboren.

Laat ik even voor de grap een post van kortgeleden erbij halen, een quoteje:

[quote:dcae26b85b]Deze fout in MacOS X wakkert de eeuwig-durende discussie tussen Mac-, en Win-fanatici weer flink aan nu maar weer eens blijk dat zelfs ons aller geliefde systeem niet onfeilbaar is. Naar mijn mening is een dergelijke discussie behoorlijk zinloos: zolang iets door mensen bedacht is, is niks feilloos![/quote:dcae26b85b]Ik begrijp uberhaupt al niet dat die discussie ooit heeft kunnen wakkeren. Zo’n ongelovelijke arrogante én domme instelling om te denken dat je systeem altijd veilig is.

De reden dat er geen mensen zijn die security holes in *nix exploiten (of, in ieder geval, niet specifiek voor Mac OS X) is omdat, zoals ik al zei, het beoogde publiek te klein is. Dit betekend niet enkel dat je minder mensen zult besmetten, maar ook dat er minder mensen zijn die de kennis hebben om een dergelijk virus te ontwikkelen.

Overigens is het wel zo dat OS X, uit praktisch oogpunt voornamelijk, veiliger is. Dit omdat het OS (*nix, dan) van zichzelf al vele security layers heeft:

• e-mail virussen worden niet automatisch uitgevoerd (OE schijnt dit te doen; geen ervaring mee).
  • bestanden moeten uitvoerbaar zijn (worden gemaakt).
  • bestanden hebben een eigenaar en mogen enkel aan bestanden komen van die eigenaar (mits alle rechten juist staan).
  • programma’s kunnen niet als root uitgevoerd worden als je geen root bent.

Maar nogmaals, het idee dat een virus er niet komt/niet kan komen/niet zal zijn is per definitie niet waar. Anders hoef je security holes ook niet te dichten.

Jochem

Uhh multiplayer games schadelijk??? sure. Het ligt voledig aan de gebruiker of iets schadelijk is. Bijvoorbeeld als een noob gaat internetten en dus elke banner aanklikt en als er staat "warning are you sure to run this script it contains content that may harm your computer." op ja drukt dan heb je een computer plat in no time zeker bij windows (met die leuke iexplorer van hun die af en toe ongevraagd virussen aan het downloaden is.).

Maar een gemiddelde mac gebruiker, die ik toch wat intelligenter inschat, zou hier geen last van moeten hebben. Zeker niet bij grote spellen zoals UT2004 en dat soort zooi.

Enige manier hoe je je computer kan slopen met online gamen is als je dat spel niet kan winnen, gefrustreerd raakt en je computer uit het raam gooit, maar voor de rest is het net zo veilig/onveilig als gewoon internetten.

[quote:4e22e47e47="remcodb2"]Enige manier hoe je je computer kan slopen met online gamen is als je dat spel niet kan winnen, gefrustreerd raakt en je computer uit het raam gooit, maar voor de rest is het net zo veilig/onveilig als gewoon internetten.[/quote:4e22e47e47]

ok, dat is een wijze les, lijkt me.

[quote:2e0e016611="Kyokushinkai"][quote:2e0e016611="dirkbouwman"]nou, zou er voor mac ook niet een virus zijn? vast wel. en zeker spam en zo. ik VERWACHT dat een online game, en zeker de multiplayer versies, wel schadelijk voor de mac kunnen zijn. klopt dit?[/quote:2e0e016611]

[b:2e0e016611]Misschien schadelijk voor je IQ.[/b:2e0e016611] Verder niet. Virussen zijn er NIET voor de Mac. Alleen een paar proof of concepts die niet in de omloop zijn en waarvoor je ook nog eens je wachtwoord moet opgeven.

Spam heeft natuurlijk niets met een Mac te maken. Zolang je niet in het wilde weg met je email adres rond zit te strooien op internet heb je weinig last van spam. Bovendien hoef je voor online games helemaal je email adres niet op te geven en als dat wel moet zou ik het niet doen.

Dus nee, online (multiplayer) games zijn niet schadelijk voor de Mac. Ben je toevallig Windows switcher?[/quote:2e0e016611]

Dat hang af wat voor spelletje!
Van een Mc-Donalds spelletje tot een schaakspel.