Ontploffende iMacs

Nou wat mij vandaag is overkomen.... Ik moest wat doen waarvoor ik de stroom eraf moest halen (van het lichtnet.). Dus wanneer dit er weer op stond zet ik mn iMac aan en ineens booom grote flits een steekvlam en een sterke geur van verbrand plastic. Wat dit was weet ik niet maar zeker is dat ie het niet meer doet. Heb hem opengeschroefd maar kan niets vinden. HD is nog intact en werkt nog gewoon. De mac zelf is alleen hartstike dood :cry: . Nou is mijn vraag heeft iemand dit eerder gehad of zou iemand enig idee hebben waar dit nou aan lag.

Het is een iMac 400 mhz (doorzichtigblauw), vrij oud dus al, met een cd sleuf.

Klinkt als kortsluiting... En een geroosterde Mac, die kan je weg doen (kijk alleen wel even via een extern kastje of je HD het nog doet zodat je je gegevens kan back-uppen!!) :(

Elk nadeel heb zn voordeel: mag je eindelijk een nieuwe.

Puur toeval dat na de stroomonderbreking de voeding het begeeft?

[quote:b09d6e6167] Nou is mijn vraag heeft iemand dit eerder gehad of zou iemand enig idee hebben waar dit nou aan lag. [/quote:b09d6e6167]

Enig idee, meer niet. Het klinkt als een “inschakel verschijnsel”. Bij het inschakelen van een ding of installatie kunnen er spanningen ontstaan en stromen lopen die voor het ding zelf, of de apparaten in de installatie, normaal gesproken niet gezond zijn. Omdat zo’n verschijnsel maar kort duurt heb je er vrijwel nooit last van. Bij oudere apparatuur, waarbij de onderdelen in de (geschakelde-) voeding al wat verouderd zijn, kan zo’n te hoge spanning of stroom net wel te veel van het goede zijn.
Verder kunnen meerdere apparaten elkaar bij ongeveer gelijktijdig inschakelen ook nog beïnvloeden. Zeker gezien het feit dat steeds meer apparaten een geschakelde voeding hebben.

Ik denk dus dat het gaat om een samenspel van factoren. Heb ik het al over aardstralen gehad? :wink:

Bij een grote (huis)installatie, waar veel apparaten op aangesloten zijn, lijkt me de kans op problemen groter, dan bij een eenvoudige installatie.

Om problemen te voorkomen zou je in het vervolg de apparaten één voor één kunnen aansluiten. Dit is maar een idee, ik ben geen installatie technicus.

Zou dit gebeurd kunnen zijn a.g.v. piekspanning....? ik heb een piekspannings-beveiliging tussen m'n apparatuur zitten.

Als je geluk hebt is alleen de voeding kapot. Je kan beter de stekker al uittrekken voordat je de stroom uitschakeld. Het kunnen ook andere apparaten zijn die je imac hebben beschadigt bij het uitschakelen.

Tijdens een stroomonderbreking is het altijd verstandig stekkers van zoveel mogelijk apparatuur er uit te trekken, zodat je, als er weer stroom is, de apparaten een voor een kan inschakelen. Als alles tegelijk aanspringt krijg je namelijk piekspanning. In het beste geval merk je dat niet. Soms springt je stop meteen. In het ergste geval is een van de apparaten de klos....

groet

Antrios

Dit klinkt als een doorgebrande voeding. Vervang de voeding en je mac doet het weer.

[quote:25ac6f92dd="Ludo"]Dit klinkt als een doorgebrande voeding. Vervang de voeding en je mac doet het weer.[/quote:25ac6f92dd]

Voor dat geld heb je praktisch een nieuwe… :?

[quote:a085a45607="Atagonis"]Nou wat mij vandaag is overkomen.... Ik moest wat doen waarvoor ik de stroom eraf moest halen (van het lichtnet.). Dus wanneer dit er weer op stond zet ik mn iMac aan en ineens booom grote flits een steekvlam en een sterke geur van verbrand plastic. Wat dit was weet ik niet maar zeker is dat ie het niet meer doet. Heb hem opengeschroefd maar kan niets vinden. HD is nog intact en werkt nog gewoon. De mac zelf is alleen hartstike dood :cry: . Nou is mijn vraag heeft iemand dit eerder gehad of zou iemand enig idee hebben waar dit nou aan lag.

Het is een iMac 400 mhz (doorzichtigblauw), vrij oud dus al, met een cd sleuf.[/quote:a085a45607]

[quote:a085a45607=“Liam”]Puur toeval dat na de stroomonderbreking de voeding het begeeft?[/quote:a085a45607]

Ik ken dit probleem, 2 jaar geleden, toen ik nog op SISA zat, hebben we dat probleem ook eens gehad, met juist de zelfde iMac’s, er was eens stroomstoring/piek geweest en toen we 's morgens in de klas kwamen stonk het er zo hard naar verbrande plastiek/componenten. Als we de iMac’s van wat dichter gingen bekijken leek het of er een hoop Cola aan de binnenkant plakte (zal verbrandstof + plastiek geweest zijn denk ik). Toen het even later uitkwam dat dit veroorzaakt was door Electrabel (elektriciteits maatschapij) heeft men leerkracht direct contact met die mannen opgenomen en zij hebben alle schade direct vergoed, ongeveer 2 weken later hadden we gloed nieuwe iMac’s (ook nog van die blauwe).

Je kan dus mss een contact opnemen met de elektriciteits maatschappij en ze het probleem uitleggen. Het is in ieder geval wel balen, maar volgens mij komt de verzekering hier ook wel intussen hoor. In ieder geval veel succes

Schade proberen te verhalen bij de stroom leverancier. Bij je uitgebreide inboedelverzekering, heb je ook kans op dekking van de dagaarde van de mac. Meer zit er niet in.

Mischien nog een tweedehansje die nog een goede voeding heeft.

Ik heb iets dergelijks meegemaakt met een Dell-monitor van amper een jaar oud. Ook een prima werkend ding, totdat ik hem verplaatste en de voedingskabel er opnieuw instak. Plof, vonk, monitor weg. Heel apart.

Wat de connectie betreft met de stroomonderbreking weet ik het niet. Wel heb ik met onze iMac G3 een keer meegemaakt dat er achter bij het snoer een vonkenregen uitkwam. Er was toen gelukkig niets aan de hand. Het bleek dat de stekker, waarmee je'm aansluit op het lichtnet niet goed erin zat - die gaat er makkelijk uit of half uit als je bijvoorbeeld de iMac even een stukje verschuift. Wat betreft reparatiekosten kun je altijd informeren wat ze er bij een Apple service-afdeling van denken en vragen wat het gaat kosten. Bedenk wel dat je iMacs 400 MHz op het ogenblik bij veel dealers (ik heb er een extra gehaald voor de kinderen) tweedehands kunt kopen voor 200 euro excl. BTW, dus voor zo'n 238 euro - dan zijn ze nagekeken, de originele software opnieuw schoon geinstalleerd en heb je ook nog drie maanden garantie - tenminste dat had ik bij Macsupport in Uitgeest (zitten ook bij CS Amsterdam). Veel mensen hebben nl. hun G3 ingeruild en hebben nu een G5 gekocht, dus hebben ze extra veel ingeruilde occasions. Die van mij zag er nog als nieuw uit. Geen krasje erop. Alleen het toestenbord moest ik schoonmaken (een vochtige tandenborstel doet dan wonderen). Misschien is zoiets beter dan repareren als de kosten oplopen.

Is mij ooit overkomen met mijn pc. De brandverzekering heeft mij 480€ teruggegeven (voor een drie jaar oude pc :lol: ). Dus: aangeven die handel!

Ja, zo'n brandverzekering is ook een goeie - daar denk je vaak niet eens aan bij zoiets! Zelfs bij een brandgaatje in een jas of een tafelkleed kun je dat claimen bij de brandverzekering. Dan zou zo'n computer ook moeten kunnen.

[quote:b3269b194d="MrSharky"][quote:b3269b194d="Atagonis"]Nou wat mij vandaag is overkomen.... Ik moest wat doen waarvoor ik de stroom eraf moest halen (van het lichtnet.). Dus wanneer dit er weer op stond zet ik mn iMac aan en ineens booom grote flits een steekvlam en een sterke geur van verbrand plastic. Wat dit was weet ik niet maar zeker is dat ie het niet meer doet. Heb hem opengeschroefd maar kan niets vinden. HD is nog intact en werkt nog gewoon. De mac zelf is alleen hartstike dood :cry: . Nou is mijn vraag heeft iemand dit eerder gehad of zou iemand enig idee hebben waar dit nou aan lag.

Het is een iMac 400 mhz (doorzichtigblauw), vrij oud dus al, met een cd sleuf.[/quote:b3269b194d]

[quote:b3269b194d=“Liam”]Puur toeval dat na de stroomonderbreking de voeding het begeeft?[/quote:b3269b194d]

Als we de iMac’s van wat dichter gingen bekijken leek het of er een hoop Cola aan de binnenkant plakte (zal verbrandstof + plastiek geweest zijn denk ik). [/quote:b3269b194d]

Zijn geexplodeerde electrolitische condensators. Die dingen kunnen soms lelijk knallen en ruiken dan heel sterk naar verbrande plastiek…

Allee selle, hoe weet 'ne Bellig met nog gene Mac of 'r wel electrolitische condensators inzitten, he?

[quote:62ef5096f5="MacAanZee"]Allee selle, hoe weet 'ne Bellig met nog gene Mac of 'r wel electrolitische condensators inzitten, he?[/quote:62ef5096f5]

omdat je anders een vreselijk slechte voeding zal hebben, als je ze aan een scoop zou hangen krijg je iets heel raars tezien dan.

De CPU zal ook niet echt stabiel draaien als er geen van die dingen op het moederbord zitten, maar als ze niet in de voeding zitten zal de CPU nog niet eens willen werken denk ik, tenzij je een 6000 gewone condensatortjes in je voeding zitten hebt, maar dat neemt veel plaats in en zou heel duur zijn.

[quote:6fba656b15="Van Cot"]...als je ze aan een scoop zou hangen krijg je iets heel raars tezien dan...[/quote:6fba656b15]

Toen we vorig jaar met een scoop leerde werken kreeg ik ook altijd iets raar te zien :stuck_out_tongue: :smiley: :lol:

[size=9:6fba656b15]scoop is niet echt men ding[/size:6fba656b15]