Onverklaarbaar drukwerk

Ik lever PDF-en in Acrobat 6 gemaakt aan een drukker. De drukker loopt wat achter in zijn materialen, maar is moeilijk te spreken (China).

Toch krijg ik mijn drukwerk niet zoals de PDF-en dat op mijn printjes weergeven.
Sommige items (line-arts) zijn compleet verdwenen en bepaalde kaders hebben nu een grijstint
in zich. Hoe kan dit??
Doe ik iets fout?
Ik krijg van ons contactpersoon te horen dat het ligt aan mijn PDF-en, maar ik kan geen fouten
bespeuren als ik een preflight erover heen doe. Zelfs nu ik Acrobat 7 heb, zie ik niets vreemds.

Iemand die mij hierin kan helpen?

heb je van de klant een joboption gekregen om je PDF mee te maken? Er zijn vaak verschillen tussen diverse landen in de aanlevering van de PDF. En je moet je PDF wel in een voor een oudere Acrobat geschikt formaat maken natuurlijk.

Je heb natuurlijk pdf's en pdf's. Ik heb geen oplossing van jouw specifieke probleem maar misschien iets ter voorkoming van herhaling. Laat die drukker altijd een door hun gegenereerde pdf terugsturen zodat je je werk kan controleren. Vooral als je zaken doet met azie. Aziatische programmatuur wijkt meestal af van de europeese versies. Werk je met Certified pdf's?

Waarom laat je het in hemelsnaam in China drukken? Je gaat zeker nee stemmen woensdag?

Chinezen lopen héél erg achter over het algemeen... zeker met dit soort dingen. We hebben hier drukwerk afgeleverd van Princess (die van de toasters e.d.).

Dat kwam ook tot 2x toe verkeerd terug, omdat ze niet met kleurprofielen
werkten, en ze achteraf gezien niet goed met CS om konden gaan.
(ze werkten geloof ik met illustrator 10 of met freehand).

Ik zou eens een PDf maken voor acrobat 5 of 4, of een illustrator 9 bestand
met alle plaatjes ge-embed. Dat was bij ons de oplossing toen :slight_smile:

Mvg,
Joram

Waar heb je je documenten in gemaakt? Dat maakt het voor ons iets makkelijkere om tips te geven.

Ik heb geen joboptions van ze. (mijn idee is dat ze dat niet weten wat dat is, maar dat kan een voorbarige conclusie zijn) De PDF-en zijn voor Acrobat 4 toegankelijk en niet cPDF.

De optie om een nieuw gegenereerde PDF te laten retourneren is een goeie!

Mijn werkomgeving is compleet Adobe CS.
Kan het zo zijn dat als ik de boel upgrade hier naar cs2, dan kan ik de documenten
terugzetten in een oudere versie??

[off-topic]
Naast het drukwerk van mij, wordt de fabricage van ons handelsproduct daar ook gemaakt en verpakt in onze omdozen. Het item waar ik vragen over stel is de manual en die hoort ook in die omdoos.
Snap ie? :mrgreen:
En het is geen geheim dat ik juist [b:6b10c02a5a]voor[/b:6b10c02a5a] stem op de komende referendum. :wink:
En uit je woorden merk ik nog een voorstander … (?)

het laten terugsturen van een opnieuw gegenereerde pdf is ECHT een must hoor. ik ben er in het verleden ook wel es tegenaan gelopen dat het gewoon verkeerd ging. en het is zo makkelijk om even een proefje op te vragen voor accoord. het scheelt ook centen natuurlijk he...

altijd doen dus…

Alleen Nederland en Belgie doen aan Certified PDF dus daar hoef je je geen zorgen om te maken (om het groene vinkje altans)

zolang je al je afvlakkingsinstellingen etc, maar goed hebt staan!

Ik ken het probleem. Ik werk ook o.a. met drukkers ver over zee. Ik maak nu eerst een enkele laag eps in indesign of photoshop en sla deze op als pdf in het juiste formaat. Zo kan men niet meer aan de teksten logo's en pictogrammes komen en gaat het wel goed. ~een andere optie die ik tegenwoordig gebruik is een certified pdf laten maken door een lithograaf. ``````````````hierbij zit een rapport en je weet met veel meer zekerheid dat de pdf werkbaar is. Helaas is het pdf verhaal in de drukindrstrie niet niet helemaal OK.

Ik heb ook verschillende ervaringen in China. Maar vergis je niet, het land is ERG groot. Zolang je in de grote steden zit gaat het (meestal) goed. Ik verstuur uitsluitend certified PDFjes als het kan per post met een kleurenproef. Als er geen tijd meer is, ging het vaak via FTP.

In de grote steden werken ze meestal met de nieuwste programmatuur, zij het de (illegale?) Windows varianten. Daar kan nog al eens iets mis gaan als je niet een cPDF aanleverd. Ook stuur ik een “READ ME” met [i:891bb06ec0]screenshots[/i:891bb06ec0] en korte uitleg mee. (Vooral bij verpakkingen).

Ik werk met cPDF ook omdat dat geen profielen ondersteund. Je hebt immers geen idee hoe ze daar drukken (inkten, welke drukpersen, papiersoorten ed). Tot nu toe ging het altijd goed. Vaak worden de producten daar gemaakt, dus heb je als bureau weinig keus. Het is vaak de haast en het gebrek aan communicatie waar iets mis gaat.

Oh ja, als ze niet kunnen FTP’en heb je vaak te maken met een drukker die niet in een grote stad zit is mijn ervaring. Dan is het helemaal oppassen geblazen.

Ga naar een Nederlandse drukker. Heb ik ook weer een baan.

Tja, dacht je dat ik zo nodig naar een Chinese drukker wilde? Elke keer als zoiets ter sprake kwam is het in opdracht van de klant. Wij kunnen als bureau lullen tot we een ons wegen over Nederlandse kwaliteit, de noodzaak tot goede communicatie, proefdrukken, kleurenproef, overleg bij verpakkingen, trapping, materiaalkeuze en ga zo maar door, maar het is altijd hetzelfde: Jammer voor jullie maar het is goedkoper daar.

Het kan ze geen donder schelen.

ik kan er net zo kwaad om worden als jij, maar uiteindelijk heb je als bureau geen enkele keuze.

Vervolgens zie je vaak niet eens het gedrukte resultaat. Ja, ergens in een Media Markt ofzo. (Gebeude mij weer eens bij een grote Eindhovense electronica-fabrikant). En als er dan een herdruk volgt (zonder dat je er weet van hebt) en de kleur is anders, nou dan komen ze wél met het spul bij jou langs.

[quote:82a570018b="WOZ"]...En als er dan een herdruk volgt (zonder dat je er weet van hebt) en de kleur is anders, nou dan komen ze wél met het spul bij jou langs...[/quote:82a570018b] Hehe, of bij ons! :bigsmile:

Wij maken als ficilitair grafisch bedrijf cPDF's voor China (omdat de klant daar z'n zooi laat drukken). En daar zit waarschijnlijk ook het probleem/ verschil; als je het laat drukken bij een drukkerijtje in een steeg ergens in China, dan kom je met zooi in aanraking. Als je daarintegen een fatsoenlijke drukker gebruikt, dan is het allemaal probleemloos. China is geen rimboeland met alleen maar ouwe rommel, en cPDF's zien de grotere drukkerijen wel degelijk als norm. Wij produceren de PDF's voor kunstboeken en kwaliteits kookboeken (geen fludderspul), en het komt altijd goed terug. Wel sturen wij kleurenproeven van kritischepagina's mee, en hun sturen proeven terug ter controle. Zit dan wel een weekje vertraging in, maar het gaat nooit fout.

effe off-topic: De reden waarom dit drukwerk naar China gaat is eigenlijk vrij simpel: KOSTEN. Het is goedkoper om het daarheen te sturen, te laten drukken, verpakken en verschepen dan in Nederland, of zelfs de omringende landen. Het nadeel is de levertijd van minimaal 6 weken. Maar dat is in te plannen. Ik snap dat er mensen zijn die hier fel op tegen zijn, zeer begrijpelijk, maar drukwerkkosten worden meeberekend in productkosten, dus als ze die lager kunnen krijgen zodat de eindprijs lager (en dus aantrekkelijker) wordt, dan doen ze het meest voor de hand liggende… toch?

Denk die redenering eens wat verder door...

Nu al worden veel producten in china (of elders in Azië) gemaakt. Van Philips scheerapparaten (klein en complex) tot en met pluche speelgoedpoppen van het Wereld Natuur Fonts (eenvoudig). De verpakkingen voor diezelfde producten worden ook daar al gedrukt. Productfotografie is ook vaak al afkomstig uit China.

De bedrijven in China werken reeds met dezelfde soft- en hardware (zij het vaak met Windows ipv OSX). Ze doen er razendsnel ervaring op hoe wij werken en wat wij willen hebben en wat hoe wij ontwerpen maken.

Stap drie is dat de vormgeving en het ontwerp dáár ook gecreëerd wordt en zíj pdfjes [i:99312d8edb]hierheen[/i:99312d8edb] sturen ter goedkeuring. Goed zo? OK, drukken maar!

Ik heb dit jaar al vijf (diepvries) verpakkingen ontworpen, waarvan het ruwe illustrator ontwerp via FTP met fotografie zo naar China ging. Zij vulden de juiste gegevens in en maakten de gewichtvarianten.

Drukkerij failliet, fotograaf failliet, reclamebureau failliet?

Tja die producten zijn nu vast goedkoper.
Alleen wie kan er zometeen nog wat kopen?

ik heb ook niet gezegd dat het leuk is om het naar China te dumpen. Maar het is een marktbeweging die niet alleen voor Nederland geldt. En ook zeker niet voor de grafische industrie. Om effe helemaal off-topic te gaan: Nederlandse stucadoors bedrijven vallen om met bosjes, omdat polen, croaten, bosniers etc goedkoper werken, en in sommige gevallen ook beter.

Ik zie het meer als een probleem voor de overheid hier, dan een probleem van ‘buitenlandse invasie’. Ze moeten het hier nog duurder maken zodat heel (nu nog) werkend Nederland straks thuis zit.