Onverklaarbare crash / shut-down

Ik heb een iMac G5, 20" 2Ghz met 2GB ram. OS 10.4.4

Sinds kort valt m’n mac plotseling uit. Er lijkt geen direct verband te zijn met waar ik mee bezig ben en het moment dat hij uitvalt. Soms direct na een reboot, soms pas na een paar uur als ik er al niet meer mee aan het werk ben.

Ik heb de mac opgestart met behulp van de OSX installatie CD en heb met het schijfhulpprogramma het volume en de bevoegdheden gecontroleerd, en de bevoegdheden hersteld (volume was volgens de test OK) - helaas is het probleem hiermee niet verholpen.

Weet iemand nog enige andere diagnose / hulp programma’s die ik kan gebruiken? Kan ik misschien ergens in een log-bestand terugvinden wat de mac precies aan het doen was toen hij vastliep?

Alvast bedankt voor de hulp!

edit: op het moment draai ik een uitgebreide hardware test… misschien geeft dat de oorzaak. Al zou dat waarschijnlijk betekenen dat ik m’n imac een tijdje kwijt ben.

nix met de koeling fout ?

Geheugen gaar? Gaat ie op zwart of helemaal uit? Als ie zomaar helemaal uit gaat, dan zou ik eens de voeding na laten kijken. Logbestanden vind je in Console in hulpprogramma's.

Zit de powerkabel goed vast?

Ok, de hardware test is gedaan: na 1 uur en 45 minuten heeft hij geen problemen gevonden. Waarschijnlijk duurde het testen (uitgebreide test) zo lang vanwege de 2Gb aan geheugen. Ik denk dat ik er nu vanuit mag gaan dat er geen problemen zijn met het geheugen etc.?

Hij valt echt in 1x uit… ik zou het omschrijven als poef scherm zwart, alle fans uit, geen geluid meer… dus het lijkt inderdaad het meest op stroomtoevoer. Dit was ook mijn eerste conclusie en heb dus de ronde ring die aan de stekker zit eraf gehaald, en er zo voor gezorgd dat ik de voeding er echt goed stevig in kan hebben. Helaas is daarna nog een paar keer hetzelfde gebeurd.

Ik las elders op het forum (met mijn PC terwijl ik wachtte tot de hardware test klaar was) dat mensen problemen hadden met FrontRow en Flip4Mac. Deze heb ik nu als laatste red-middel verwijderd. Duim voor me.

Sorry, maar die hardwaretest is niet altijd even betrouwbaar. Waar is de Mac besteld? Het klinkt echt als een stroomprobleem, als je het mij vraagt.

Mac store bij centraal station in amsterdam..

Heb vanavond de hele avond gewerkt van 18 - 24 uur en niks gehad. Laat 'm vanacht lekker aanstaan en kijk dan morgen of 'ie het nog doet. Ik heb nog een paar maanden garantie, maar denk er over om maar apple care te nemen voor die extra 2 jaar.

Nee, vanochtend stond 'ie toch weer uit.

Weet iemand hoe ik via logfiles kan achterhalen waar 'ie vanacht mee bezig was voordat 'ie uitviel?

Ga>Hulprogramma's>Console. Daar staan je log files.

Mischien het laatste tijdstip even opzoeken en dat hier plaatsen.
Wie weet is er iemand die je daar mee kan verder helpen.
En die Applecare lijkt me geen overbodige luxe.
Ik zou hem nu gelijk wegbrengen als hij nog binnen de gestelde garantie termijn is.