Als ik een tijd met mijn mac werk komt het wel eens voor dat wanneer ik uit diverse programma’s (varieerend van FireFox tot InDesign) files opsla op de dekstop dat deze niet zichtbaar zijn op de desktop.
Zodra ik echter via spotlight de bestandsnaam intyp en het bestand selecteer verschijnt deze ineens op de desktop. Of wanneer ik de Finder via Force Quit hersart.
Ik heb gezocht maar kon hier geen antwoord op vinden.
Het kan meerdere oorzaken hebben, problemen met permissies, problemen met cache, van alles. Soms wordt het veroorzaakt door software ( onderhoudssoftware bijvoorbeeld, en ook Stuffit Expander en sommige skinning-programma's ) en soms gebeurt het gewoon.
Je kunt de combo-updater van jouw versie van OS X eens over je huidige OS X heen zetten, de meeste rechten en instellingen staan dan weer goed.
En voor het geval de combo-updater niets uithaalt kan je een van onderstaande scripts gebruiken.
Kies een van de volgende drie scriptjes:
Bovenste script ververst alleen de desktop.
Middelste script ververst de hele Finder, inclusief openstaande Findervensters (mijn favoriet).
Onderste script is het langere script dat je verkrijgt wanneer je deze link opent en bestandje (inclusief icoontje) downloadt. Dit script ververst alléén alle openstaande Findervensters.
Open het script in de Scripteditor en bewaar het als programma in je programmamap of hulpprogrammamap. Geef het programma eventueel een herkenbaar icoontje en sleep vervolgens het programma in de knoppenbalk van een Findervenster (zie plaatje).
[code:1:e54c703c8a]tell application "Finder"
update every item in desktop with necessity
end tell[/code:1:e54c703c8a]
update every item with necessity
end tell[/code:1:e54c703c8a]
repeat with i from 1 to count of Finder windows
tell window i
try
update every item with necessity
end try