Ook 1,25 GB geheugen voor oude iBookies?

De nieuwe iBookjes kunnen 1,25 GB RAM aan, maar de oude hebben toch dezelfde kaartjes? Dan zou dit toch mogelijk moeten zijn, toch?

De nieuwe iBook hebben volgens mij standaard al 256 MB RAM aan boord, waardoor ze zijn uit te breiden tot 1.25 GB. De oudere hebben 128 MB (dacht ik), waardoor je niet verder uit kunt breiden dan tot max. 1.1 GB. Het ingebouwde geheugen zit namelijk vast erin, je kunt er alleen maar iets bijprikken en daardoor wordt de totale mogelijke hoeveelheid RAM iets meer als er standaard al meer in zit.

Zoiets… :stuck_out_tongue:

De oude iBooks hebben inderdaad standaard 128 MB geheugen op het moederbord. Maar kunnen volgens mij alleen uitgebreid worden tot 640 MB gebeugen, en geen 1,1 GB. Of misschien kan iemand mij uitleggen dat dit vanaf heden wel kan. Extra geheugen kan ik altijd wel gebruiken namelijk.

oude ibooks konden officieel alleen maar tot 640,.. maar andere modules werkten wel gewoon,... :)

Bedoel je hiermee dat er in de "oude" modellen gewoon 1000Mb dimmetjes passen? Ik dacht namelijk dat de memory controllers in de vorige types iBook geen dimms groter dan 512 Mb konden herkennen?

Marcel

[quote:4a3ed0648c="marz"]Bedoel je hiermee dat er in de "oude" modellen gewoon 1000Mb dimmetjes passen? Ik dacht namelijk dat de memory controllers in de vorige types iBook geen dimms groter dan 512 Mb konden herkennen? [/quote:4a3ed0648c]

er zijn 1GB dimms van oa Kingston die wel werken. Ik zou de gok niet nemen voor merk B zegmaar. Misschien dat Dane-Elec binnenkort ook met een 1GB dimm uitkomt.

Bekend verhaal. PC moederborden ondersteunen ook altijd dimms en hdds vele malen groter dan in de handleiding staat, soms moet je firmware updaten, maar dat is vaak (en ook bij iBook) niet nodig.

Heeft er al iemand van kingston die 1 gb kaart erin zitten, want voordat ik een dikke 400 euri ga uitgeven moet ik natuurlijk wel een beetje zekerheid hebben

het werkt wel 100% zeker.. want er is niks anders aan die modules.. alleen ten tijde dat die iBookjes geintroduceerd werden waren ze nog niet beschikbaar/leverbaar. en vandaar dat er geen ondersteuning op geleverd wordt..

je kan bijv. ook in een G4 van 3-4 jar oud gewoon 2 GB modules plaatsen… niet dat het veel zin heeft… 4x 512 is nl. iets goedkoper,… maar het kan wel terwijl ze niet ondersteund worden…

als het ram van hetzelfde soort is als in de iBook gaat… (PC2100) dan werkt het gewoon…
ook als ze volgend jaar in 2GB modules geleverd gaan worden… :slight_smile:

maar als je op http://www.xlr8yourmac.com kijkt kan je wel vinden welke 200% zeker werken en getest zijn in iBookies…

HS-L

Cool, dan kan ik dus uitbreiden, mocht Logic Pro te veeleisend worden.