oost europees fotopapier structuur verwijderen

Hallo allemaal!

Dit is een gedeelte van een foto die op 3200 dpi is ingescand. Om het enigzins hier hanteerbaar te houden heb ik de resolutie terug gebracht naar 1600 dpi. Uit eindelijk wil ik dit gedeelte van de foto verwerken bij een vaklab op zo’n 9cm breed met minstens 270 dpi.

De grote vraag: Hoe haal ik in hemelsnaam dat rot raster uit de foto!?

Na een paar uur mieren met scanner en photoshop ben ik benieuwd of er iemand is die verder komt!

voorbeeld op 1600 dpi:
[img:29a63e06f8]http://web.macosx.nl/~rbroen/testraster.gif[/img:29a63e06f8]

en hier de scan (op 3200 dpi):
http://web.macosx.nl/~rbroen/testraster.psd

Die structuur is inderdaad sh.. Ik vrees dat je geen goed resultaat kan krijgen met deze foto. Ik kom dat probleem (nu minder) ook wel eens tegen en de enige oplossing is, de foto te scannen met de descreening functie van je scansoft. Je verliest dan wel veel detail...

greetz en suc6

ik neem aan dat de structuur in het pampier zit ? dus dat je de verhogingen ook kan voelen ?

Dan zou je een nieuwe foto (dia) van de foto kunnen maken
hang een camera in een reprostatief en zorg voor egale verlichting (twee dezelfde lampen, een links en een rechts) en maak een dia. Die scan je en klaar ben je.

wel een beetje een omweg maar anders zie ik het niet 1,2,3 lukken.

Alternatief zou zijn een scan te maken, daarna je origineel 180 graden draaien op de glasplaat en nog een scan maken. Deze twee in Photoshop op elkaar leggen, en dan de modus en/of opactity zo instellen dat het effect verminderd. Komt wel erg precies dus of je de lagen nauwkeurig genoeg op elkaar krijgt ?
Je krijgt dan zoiets (als in de rechterbovenhoek) Ik heb het met een leeg (wit) stukje foto gedaan wat ik geroteerd heb, verre van perfect, als je het met twee scans doet zal het nog wel iets beter kunnen worden.

[img:8e5c98b2dc]http://www.hello.demon.nl/MacOSXimages/zoiets.jpg[/img:8e5c98b2dc]

Op de volgende link [url=http://www.foto21.nl/tijdelijk/structuur.pdf]Klik hier![/url]heb ik een probeersel gezet. Het is slecht een schermafbeelding... Gedaan door nieuwe laag van de afbeelding te maken en dan 2 pixels naar boven en naar links te verschuiven met een dekking van 40%.

EaerBob schreef:[quote:80ff631960]Dan zou je een nieuwe foto (dia) van de foto kunnen maken hang een camera in een reprostatief en zorg voor egale verlichting (twee dezelfde lampen, een links en een rechts) en maak een dia. Die scan je en klaar ben je.[/quote:80ff631960] Bouw met traceerpapier of traceerfolie - die matte die voor plannen en technische tekeningen dient - een konische lichttent rondom die foto. Zet er enkele grote lichtbronnen op en je hebt een perfect schaduwloze verlichting.

Wellicht te proberen: (gebruik ik vaak om JPG artefacten te verwijderen)

1. Laag dupliceren, laagmodus donkerder, slim vervagen (tot je alleen vlakken overhoudt), verscherpen.
  2. originele laag dupliceren, modus lichter, (werkwijze 1)
  3. originele laag vervagen (unsharp mask)

Werkt vaak met kleiner werk (max A4) maar heb dit nooit geprobeert met zeer grote vergrotingen.

Bedankt voor alle reacties, we gaan er mee aan de gang!

Mocht iemand weten de perfecte oplossing te hebben, laat het ons horen!

Ik heb met de psd gespeeld en bereikte aardig wat resultaat door de originele laag te dubliceren, deze te vervagen en weer te dubliceren en dan een laagmodus in te stellen (welke weet ik niet meer). Toen ik zo'n drie lagen had kwam ik aardig in de buurt van de toon van de originele laag. Het raster was helemaal weg alleen zat ik nu met een vage afbeelding. Inzoomend naar 100% zag ik wel dat de grijsniveau's te goed zichtbaar waren. Het er van dichtbij uit as een vectortekening.

Ik hoop dat het je lukt maar na mijn probeerseltje en na de reakties in deze draad gelezen te hebben denk ik dat je een beter en sneller resultaat krijgt door de afbeelding te laten fotograferen met meerdere lichtbronnen die schaduwwerking teniet doen.

Samen met Rbroen hebben we deze vraag in forum gezet. Ga in ieder geval proberen er een foto van van te naken met een vlakke verlichting. Reageer zsm

Bedankt

Rob

Een zeer egale uitlichting gedaan en opname gemaakt van het orgineel. Helaas is het resultaat niet bevredigend. Structuur blijft aanwezig

Je kunt eens proberen de foto in de paraffine olie te smeren en dan inscannen. De olie zorgt ervoor dat de hoogteverschillen niet in de scan zichtbaar worden. Wordt wel een vieze bende op je scanner en de foto zit natuurlijk onder de smurrie. (schoonmaken met wasbenzine)

[quote:1567d6c7d3="Macclown"]Je kunt eens proberen de foto in de paraffine olie te smeren en dan inscannen. De olie zorgt ervoor dat de hoogteverschillen niet in de scan zichtbaar worden. Wordt wel een vieze bende op je scanner en de foto zit natuurlijk onder de smurrie. (schoonmaken met wasbenzine)[/quote:1567d6c7d3] WWAAAAAAAAAHHHHH!!! Weet jij wat elementaire conservatieregels zijn? Regel 1. Pruts [b:1567d6c7d3][size=18:1567d6c7d3]nooit[/size:1567d6c7d3][/b:1567d6c7d3] met een origineel, maak eerst een goede kopie.

[quote:d70f8c83e7]maak eerst een goede kopie.[/quote:d70f8c83e7] Hoe dan?

Vroeger draaide de de scanoperator de originele dia’s en foto’s ook in de paraffineolie en maakte ze daarna weer schoon met wasbenzine, no problemo.

:? no problemo? :? Op korte termijn misschien niet. Ik denk liever op lange termijn over het goed bewaren van foto's en zéker wanneer het werk van derden is dat mij tijdelijk toevertrouwd wordt.

@michelvdb

Als Rbroen de beschikking zou hebben over de negatieven van deze foto zou hij zijn vraag niet hebben gesteld. Je zou dus kunnen veronderstellen dat een goede scan van deze foto ook als een conservering kan worden gezien. Zijn vraag was niet hoe hij deze foto zo lang mogelijk kan bewaren maar hoe hij er een goede scan van kan maken. Jouw post draagt in ieder geval niet bij tot een oplossing.

De foto met die structuur is het enige wat ik heb gekregen van de klant en dat is ook de enige foto wat de nabestanden hebben. Jullie begrijpen dat ik zeer voorzichtig wil omgaan het origineel. Om de foto dan ook in te smeren met een olie dat durf ik echt niet.

groet

Rob

[quote:9355ae4bf8]Om de foto dan ook in te smeren met een olie dat durf ik echt niet. [/quote:9355ae4bf8]

Kom, kom… niet zo schijterig. :smiley:

[quote:d4ed161513="Macclown"][quote:d4ed161513]Om de foto dan ook in te smeren met een olie dat durf ik echt niet. [/quote:d4ed161513]

Kom, kom… niet zo schijterig. :D[/quote:d4ed161513]
Breek me de bek niet open! :sealed: :sealed: :sealed: :evil: :x

Ben ik de enige die dat embossed raster 'wel wat vind hebben'...?

:sealed:

Maar goed, daar ben je niet mee geholpen. Waar is het voor als ik vragen mag? Preservatie?
In je .PSD zit een profiel bijgesloten, klopt dat?