op afstand toegang krijgen tot mijn eigen Mac...

Gek genoeg heb ik hier nergens in het forum iets over kunnen vinden. Misschien heb ik onder verkeerde woorden gezocht want van netwerken en zo weet ik erg weinig en kan daarom ook weinig jargon...

Ik wil vanuit het buitenland kunnen inloggen op mijn thuis-Mac op dezelfde manier als ik dat hier doe in mijn lokale netwerk. Ik neem aan dat ik op een of andere manier ‘door’ de firewall van mijn modem en router moet, alsmede door de (softwarematige) firewall van mijn Mac.

Ik heb zelfs gehoord dat er een mogelijkheid is om een poort op afstand open en dicht te doen voor toegang tot je harde schijf.

Ik ben heel benieuwd wat jullie netwerkcracks hier over te zeggen hebben…

Dacht onder netwerk ftp bestandserver aanzetten + appletalk. :apple: K en je ip nummer in toetsen.

Damn i’m a crack :stuck_out_tongue:

in je mac moet de firewall openstaan voor afp en ftp. verder moet de adsl/kabel modem de poorten waarop je wilt inloggen gemapped staan naar je mac. als je ook wilt dat je vanaf een windows kan inloggen moet je ook windwosbestandserver aanzetten

op een rijtje aanzetten van de mac in systeemvoorkeuren:
-persoonlijkebestandserver
-windowsbestandserver
-ftp toegang
-eventueel extern inloggen.

modem moet de poorten die je nodig hebt mapppen naar de mac en op de mac moet de firewall die poorten niet blokkeren.

succes er mee.
daan.

Dank voor de snelle reacties, guys :)

Ik ga het allemaal (voor zover ik het snap) proberen…

<update>
Helaas gaat het niet allemaal meer lukken nu. Ik vertrek morgenochtend. Ik snap er ook te weinig van. Ik weet niet goed wat pairen is en ik wil graag ook meer weten over wat in precies open zet. Ik wil alleen open zetten wat ik nodig heb en niet meer. Anyway, als het goed is vraag ik hier verder op door wanneer ik weer terug ben in Nederland…
</update>