Op afstand werken met een Mac

Ik heb een Mac thuis en een Mac op mijn werk. Nu wil ik graag via de Mac op mijn werk werken met de bestanden die staan op mijn Mac thuis: dit om gezeul met documenten heen en weer, voordurend synchroniseren e.d. te voorkomen.

Wat is daar precies voor nodig?

[url=http://www.mac.com/WebObjects/Welcome.woa?ldest=nl].Mac-account[/url] is wellicht een goed idee voor je...

Moet je nog steeds synchroniseren maar dat gaat bijzonder snel imo.

Apple remote desktop kopen, moet zeggen dat de snelheid niet je van het is. Of de harde schijf van je mac thuis gaan delen zodat je deze kunt zien op je werk.

Maar ik wil juist niet synchroniseren; dat is me allemaal te veel gedoe.

Mijn broer werkt op een Windows computer, en die logt op allerlei plaatsen in de wereld heel simpel in op zijn thuiscomputer. Moet je daar bij Apple dingen voor gaan kopen, en dan ook nog dingen waarvan de snelheid niet fantastisch is?

En dat van dat delen van de HD begrijp ik niet helemaal. Hoe werkt dat dan precies?

Je kunt het op verschillende manieren doen

AFP of ssh

afp : moet je tcp port 548 open zetten en natten naar je apple thuis.
Op je werk moet 548 open staan naar het internet.
Op je mac thuis moet filesharing aan staan.
Je connect met afp://je.server.ip/

ssh : moet zoals hierboven een port open staan. Voor ssh tcp port 22.
sftp://je.server.ip/

Hoop dat je wat hebt aan de info om verder te komen.

Als je niet per se je documenten ook naar je werk-pc wilt halen, maar gewoon documenten bewerken die op je Mac staan... dan is OS X VNC wel wat:

http://www.redstonesoftware.com/products/vine/vineosx/

Ik gebruik het zelf ook, je neemt met een simpele VNC-viewer (Ultra VNC bv) je Mac over en voila, je kunt werken zoals je broer dat doet.

Omdat je het aantal kleuren in de viewer kunt terugzetten werkt het ook over minder snelle verbindingen prima - al ziet het er dan wat minder fraai uit.

Mocht je die documenten op je werk nodig hebben die je bewerkt, dan zou ik de ingebouwde ftp van OS X gebruiken. Of beter: het simpelere maar veel duidelijkere PureFTP:

http://jeanmatthieu.free.fr/pureftpd/

Je kunt dan de documenten simpel via ftp van je Mac ophalen. Werkt als een trein. Alle benodigde software is gratis én Universal Binary.

Het dataverkeer is wel te sniffen (ik weet niet welke geheimen je zoal bewaart :wink: ) maar je kunt je VNC-sessie ook coderen met een SSH-verbinding.

I-rs: is dat een soort van VPN dan? Dat heeft windows toch vpn? ik dacht dat dat voor de mac er ook gewoon was...

Nee, een VPN is niet het zelfde als VNC. VNC = product om remote desktop te kunnen doen, op een platform onafhankelijke manier. VPN = Virtual Private Network = een bepaalde manier om veilig over het Internet te communiceren.

EDIT:
Ik had iets te vlug gelezen. Je wilt vanuit kantoor bij bestanden thuis kunnen.

Doe idd VNC, zoals gesuggereerd. Maar voor extra veiligheid: doe in godesnaam wel via een SSH tunnel, want anders staat je VNC poortje vrolijk open voor het hele Internet.

Voordeel:
Je bestanden blijven gewoon op je Mac thuis staan.

Nadeel:
Als je thuis een wat zwakke Mac hebt en op kantoor een echt beest, dan moet je het toch met de performance van het zwakke diertje doen: de files en applicaties draaien namelijk allemaal bij je thuis. Het enige dat je naar kantoor toe haalt is de desktop output.

Wat beteft het delen van je harde schijf: ik hoorde iemand suggereren om AFP open te zetten voor het Internet? WTF? Je sharet toch niet even je persoonlijke home directory over het hele Internet? Dan het liefst nog via een SSH tunnel, maar dan zal je bij het opzetten van je server je firewall met de hand moeten configureren (anders staat AFP alsnog open voor iedereen).

Hartelijk dank allemaal voor deze mooie tips; daar ga ik eens mee aan de slag!

@ cailin coilleach: gelukkig is het bij mij net andersom: het beest staat thuis, en het eMacje op mijn werk …

@ Timotheus & caillin coilleach, mischien handig voor anderen een how to in elkaar te knutselen stap voor stap screen shotjes erbij. voor de tips & tricks 8)

Wil ik t.z.t. best doen, maar ik moet het natuurlijk nog wel even uitvinden allemaal!

En zo’n SSH tunnel bijvoorbeeld, ook dat is nieuw voor me. Ik begrijp dat het hier gaat om een encryptie-techniek, maar hoe gaat dat precies in zijn werk en waar kun je de benodigde software het best vandaan halen?

Ik heb even gekeken op Google, maar zoals zo vaak levert zoeken op “SSH tunnel” weer zo allemachtig veel treffers op, dat je van de bomen het bos niet meer ziet.

Ik heb helemaal geen speciale geheimen te verbergen, maar het gaat me iets te ver om alle deuren naar mijn electronische bestanden wagenwijd open te laten staan, zodat iedereen naar believen in en uit kan lopen.

[quote:4ebd4b7249="Timotheus"]Wil ik t.z.t. best doen, maar ik moet het natuurlijk nog wel even uitvinden allemaal!

En zo’n SSH tunnel bijvoorbeeld, ook dat is nieuw voor me. Ik begrijp dat het hier gaat om een encryptie-techniek, maar hoe gaat dat precies in zijn werk en waar kun je de benodigde software het best vandaan halen?

Ik heb even gekeken op Google, maar zoals zo vaak levert zoeken op “SSH tunnel” weer zo allemachtig veel treffers op, dat je van de bomen het bos niet meer ziet.

Ik heb helemaal geen speciale geheimen te verbergen, maar het gaat me iets te ver om alle deuren naar mijn electronische bestanden wagenwijd open te laten staan, zodat iedereen naar believen in en uit kan lopen.[/quote:4ebd4b7249]

• SSH server zit in je Mac (kan je aanzetten via System Preferences -> Sharing -> enable Remote Login)
  • SSH client ook ,maar is een draak, omdat het cmd-line only is. Zelf gebruik ik FuGu als SSH Client frontend.

Wat er gebeurt is dat je een SSH tunnel opzet naar huis en door die tunnel wordt het andere verkeer getunneld.

Via de commandline werkt het als volgt:
ssh -L <localepoort>:<bestemmings IP>:<bestemmingspoort> <username>@<publieke IP adres thuis>
Voor (Windows)Remote desktop te tunnelen wordt dat in mijn geval:
ssh -L 1234:192.168.1.1:3389 admin@<MIJN PUBLIEKE IP ADRES>

Vervolgens zet je op je locale machine een verbinding op met 127.0.0.1:1234 en die verbinding wordt via SSH getunneld naar je huis (192.168.1.1). poort 3389 is in mijn geval de listener voor Windows Remote Desktop.

Nu weet je wat er ongeveer gebeurt. Ik raad je wel aan om een Client frontend te gebruiken (zoals FuGu), omdat je verdrinkt in de opties binnen SSH.

Oh ja, wel poort 22 op je router / modem forwarden naar je server/pc

Dank, Wimbo; erg nuttig allemaal!

En Timbuktu Pro? http://www.netopia.com/software/products/tb2/mac/index.html

Ik zie daar op verschillende plaatsen erg positief over gesproken worden; positiever nog dan over VNC. Is dat programma echt een optie, of is het misschien een beetje overkill voor eenvoudige toepassingen?

Nu wil ik hetzelfde doen maar ik heb nog een aantal vragen wat mij niet helemaal duidelijk is. Hoe kan ik mijn locale poort vinden en de bestemmingspoort en de bestemmings IP. Ik heb nl thuis een chello modem van Thomson en daaraan een belkinrouter hangen waar weer mijn beide Imacs aan hangen. De ip adressen van de router en Macs weet ik inmiddels maar ik heb verder geen idee. En moet ik dit opslaan in de Terminal ofzo ik werk daar nl nooit mee. Toen het nog OS9 was kon ik nog prima uit de voeten met het besturingssysteem. Maar nu wordt het mij sins OSX te ingewikkeld. Het onderhoudsgemak vind ik helaas sinds OSX een beetje verloren gegaan bij Apple.

Misschien is dit de moeite waard. http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30084 Niet supersnel maar erg simpel, geen gedoe met poorten alleen het IPnummer Wel op beide computers installeren.

Kun je op deze manier behalve bestanden delen ook muziek streamen? Vb dat je op je laptop de iTunes bib verwijst naar de bib op je thuiscomputer? Of werkt dit te traag om degelijk muziek te luisteren

Dat ligt aan je uploadsnelheid natuurlijk.. (ook aan je downloadsnelheid, maar dat zal naar alle waarschijlijkheid geen probleem moeten opleveren..)