Op jezelf wonen: de kosten

Het is de bedoeling dat ik tussen nu en een jaar op mezelf ga wonen. Ik heb het onderhand wel gezien bij mijn ouders en moet het allemaal toch eens zelf gaan doen. Ben op het moment een kostenplaatje aan het maken, waar ik allemaal mee te maken zou kunnen krijgen. Het lijstje ziet er nu zo uit. Het gaat hierin alleen om de vaste lasten.

huur € 400,00/500,00 [i:eaaf5e8393](ik zoek een woning in deze prijscategorie)[/i:eaaf5e8393]
zorgverzekering € 101,90 [i:eaaf5e8393](dit betaal ik er nu voor en ik verwacht niet dat dit binnen een jaar zal veranderen)[/i:eaaf5e8393]
energie + water € 150,00 [i:eaaf5e8393](ik moet eerlijk zijn, ik heb geen idee met hoeveel ik hiervoor rekening moet houden)[/i:eaaf5e8393]
boodschappen € 250,00 [i:eaaf5e8393](eten, drinken, schoonmaakmiddelen, etc)[/i:eaaf5e8393]
televisie € 7,50 [i:eaaf5e8393](digitenne, volgensmij het goedkoopste abonnement)[/i:eaaf5e8393]
internet € 24,95 [i:eaaf5e8393](Tele2, een vriend van mij heeft het en heeft er nooit problemen mee. Lijkt me een prima keus)[/i:eaaf5e8393]
telefoon € 29,95 [i:eaaf5e8393](ik bel alleen mobiel, ik heb geen behoefte aan een vaste lijn. Dit betaal ik nu voor mijn iPhone)[/i:eaaf5e8393]
heffingen € 40,00 [i:eaaf5e8393](rioolgelul, afvalgelul, waterschapsgelul. Dit is het jaarbedrag gedeeld door 12 maanden)[/i:eaaf5e8393]
inboedelverz. € 20,00 [i:eaaf5e8393](lijkt me wel belangrijk)[/i:eaaf5e8393]
auto € 150,00 [i:eaaf5e8393](verzekering, apk, brandstof)[/i:eaaf5e8393]

totaal € 1.274,30

Is dit een beetje een realistische schatting? Heb ik misschien wat over het hoofd gezien? En hoeveel ben jij ongeveer kwijt aan je huurwoning? Alle hulp is welkom :smiley:

Ik denk dat je die energierekening wel lichtelijk hebt overdreven :P Ik woon op dit moment in een studentencomplex in Amsterdam, betaal ± €415,- en dat is inclusief energie & internet. Tenzij je een grote serverruimte gaat inrichten oid, denk ik niet dat je 500 euro per maand betaald voor je electro :P

Energie + water is echt heel erg hoog ingeschat, let op dat het verschil per gemeente erg groot is. In Vught (huurwoning) zijn de kosten hiervoor erg hoog maar dat komt dan ook doordat de heffingen bij de prijs zijn inbegrepen, nu woon ik sinds eind vorig jaar weer in Den Bosch (koopwoning) en hier zijn de kosten vele malen lager ondanks dat de woning nu 2,5 x groter is als in Vught en heffingen zijn nu niet meegerekend.

Bij je beraming zie ik niets gereserveerd staan voor uitgaan/kleding, ben je van plan om dit niet meer te gaan doen?

Dat zou kunnen. Ik heb namelijk geen idee hoeveel je per maand daaraan kwijt zou kunnen zijn. Ik hoor altijd iedereen klagen over hoge energierekeningen, dus ik schatte het in de orde van grootte van dat bedrag.

[quote:07c845a440=“Taconew”]Bij je beraming zie ik niets gereserveerd staan voor uitgaan/kleding, ben je van plan om dit niet meer te gaan doen?[/quote:07c845a440]

Voor kleding en uitgaan heb ik elke maand 50 euro voldoende (ben geen shopaholic, en uitgaan is misschien 1x per maand naar de film). Ik verwacht niet dat daar een verandering in komt.

De auto verschilt he. Mijn moeder rijdt Twingo en de verzekering is iets van 1000 per jaar of zo. En dan heb je ook nog eens benzine en onderhoud die er nog komt. Ik neem aan dat je een kleine goedkope auto hebt gekozen en geen Mini Cooper?

[quote:b8a57cad80="Afroman"]De auto verschilt he. Mijn moeder rijdt Twingo en de verzekering is iets van 1000 per jaar of zo. En dan heb je ook nog eens benzine en onderhoud die er nog komt. Ik neem aan dat je een kleine goedkope auto hebt gekozen en geen Mini Cooper?[/quote:b8a57cad80]

Ik rij nu een Fiat Cinquecento, die zal ik voorlopig nog wel even rijden. Brandstof ben ik nu 70 euro per maand kwijt, verzekering 30. De rest is voor onderhoud en apk.

Wat ik overigens niet in mijn berekening heb gezet is spaargeld. Als mijn energierekening echt zo overdreven ingeschat is hou ik een vrij riant spaarbedrag over dat ik kan gebruiken voor onvoorziene uitgaven, zoals groot onderhoud aan mijn auto.

Huur: realistisch Zorgverzekering: weet jezelf het beste Energie e.d.: Que??? Is dat per jaar? [i:67d6ec7c41]Ik betaal in een heel groot - energie-onzuinig - vrijstaand huis met twee gezinnen compleet (gas, water, licht) 345 euro.[/i:67d6ec7c41] Boodschappen: ik doe het voor de helft, maar oké Televisie: yep Internet + Telefoon: 29 euro voor beide Heffingen: realistisch Inboedel: realistisch en nodig Auto: dat kan

Op je energie na, klopt het dus aardig.

Is 150 euro per maand voor energie + water een realistischere schatting?

Bereken ongeveer 250/300, dan zit je echt wel goed.

Helemaal afhankelijk van soort woning, omgeving, verbruik, etc.

Maar ja, dat zou héél goed kunnen.

Zou realistisch kunnen zijn. Het kan nog uitmaken of je alleen of samen gaat wonen en het scheelt per gemeente dus ik zou even lokaal informeren...

Okee dan pas ik het even aan :D

[quote:8bebdd9ac6="olbo"]Zou realistisch kunnen zijn. Het kan nog uitmaken of je alleen of samen gaat wonen en het scheelt per gemeente dus ik zou even lokaal informeren...[/quote:8bebdd9ac6]

Het is de bedoeling dat ik samen ga wonen met mijn vriendin, maar gezien zij al haar middelen nodig heeft voor haar school kan zij niet veel bijdragen. De eerste jaren zal ik het grootste deel op me moeten nemen. Wellicht dat het nog wat uit maakt wb huurtoeslag, maar verder niet (denk ik)

De kosten voor energie en water hangen af van meerdere factoren (gebruik, gezinssamenstelling, oppervlakte woning, regio, etc). Ik betaal voor een nieuwbouwwoning in Utrecht per maand 17 euro voor het water en 215 euro voor gas/electra o.b.v. stadsverwarming.

De rest van de kosten is een aardige schatting.

Lijkt mij best een aardige schatting, en eerlijk gezegd denk ik dat iemand die zo netjes alles op een rij weet te zetten en er blijkbaar over nadenkt, het wel gaat redden, op zichzelf. :wink:

Bedankt allemaal voor jullie (snelle) hulp! Zo te zien zat ik er niet al te ver naast, dus het komt allemaal wel goed. Zal in het begin nog wel even krap worden met hobbies (vliegen zal ik voorlopig even in de ijskast moeten zetten), maar alles komt wel op z'n tijd denk ik maar.

Aan het begin van al die nieuwe contracten laten vooral de nutsbdrijven je een veel te hoog starttarief betalen. Dat krijg je na afloop (doorgaans zonder rente) wel weer terug, maar je moet het wel even ophoesten. En net in de periode dat je het geld zo hard nodig hebt voor de verhuis- en inrichtingskosten. Je kunt het een klein beetje in de hand houden door een minimum aan apparaten in te vullen, maar je zult van het eerste termijnbedrag altijd enorm schrikken. Klim gerust in de pen als het je niet zint, het is immers jouw geld waarmee ze op sportevenementen goede sier maken.

Een rechtsbijstandsverzekering is ook zo gek nog niet. Meer waard dan je paspoort. Helaas ook niet gratis.

Kijk of het zin heeft van een woningbouwvereniging lid te worden. De wachttijd voor een mooie èn goedkope lijkt nu nog oneindig lang, maar die is voorbij eer je er erg in hebt.

Ik ben de laatste keer ‘anoniem’ verhuisd. Dat wil zeggen zonder een PTT-verhuisbericht. Zo kon ik dat nee-geen-geadresseerde-reclame-kruisje ook niet vergeten, bovendien heeft iemand ooit bedacht dat dat maar voor drie jaar geldig is, en daarna krijg je die shitzooi alsnog.
Alleen de postcodeloterij heeft me alsnog weten te vinden, dus de ANWB heeft nu een lid minder.

Verder vind ik het knap dat iemand van 250,- per maand kan eten, maar ik ben een voedselsnob.

Kijk daarnaast even goed of je wel in aanmerking komt voor huursubsidie :wink: Onder de 23 krijg je een stuk minder en daarnaast zijn zowel het huurbedrag en jouw inkomen grenzen die je snel bereikt. :?

Heb je rekening gehouden met:

*studiekosten (weet niet of je dat doet)
*afbetalen van studieschuld
*kleding
*huisdieren
*inrichting aankleding van je huis
*computer zelf
*andere electrische apparaten (wasmachine ed)
*uitgaan
*…?

Nando

Je gaat natuurlijk nooit stappen, borg kennen ze daar niet en alles koop je gestoffeerd?? dat brengt ook vaak gezeik met zich mee..