Op jezelf wonen: de kosten

Dat zijn geen vaste maandelijkse lasten waarop je je budget gaat baseren.

Als er geld over is kan je gaan stappen.
Is er geen geld over, dan niet.

Het leven is soms zó simpel.

Ik zat hier pas ook over na te denken, alleen dan voor op kamers gaan.

Ik wil dan naar Amsterdam en had de volgende kosten bedacht:

• huur: 350-400
  • eten: 250
  • studie: 80 (hoef alleen een deel van me boeken te betalen)
  • ‘zakgeld’: 50
  • uitgaan: 50
  • kleding: 80
    [i:465cbdb69a]totaal: 860 - 910[/i:465cbdb69a]

Wat jij de op kamers wonende mensen hier zo ongeveer kwijt?
(ik heb bij de huur gerekend op een prijs incl. g/w/e en internet)

Eten kost veel hoor, ik heb het nooit gered met 250 euro toen ik op mezelf woonde. Met zijn tweeen is het al iets goedkoper.

En uitgaan 50 euro? Wel heel optimistisch als je nog jong bent. Dat ging er bij mij gemiddeld op een avond doorheen.

[quote:01573ed386="trabant"]Aan het begin van al die nieuwe contracten laten vooral de nutsbdrijven je een veel te hoog starttarief betalen. Dat krijg je na afloop (doorgaans zonder rente) wel weer terug, maar je moet het wel even ophoesten. En net in de periode dat je het geld zo hard nodig hebt voor de verhuis- en inrichtingskosten. Je kunt het een klein beetje in de hand houden door een minimum aan apparaten in te vullen, maar je zult van het eerste termijnbedrag altijd enorm schrikken. Klim gerust in de pen als het je niet zint, het is immers jouw geld waarmee ze op sportevenementen goede sier maken.[/quote:01573ed386]

Bedankt voor de heads-up, ben zeker bereid om hiervoor in de pen te klimmen.

[quote:01573ed386=“trabant”]Kijk of het zin heeft van een woningbouwvereniging lid te worden. De wachttijd voor een mooie èn goedkope lijkt nu nog oneindig lang, maar die is voorbij eer je er erg in hebt. [/quote:01573ed386]

Ben nu al bijna drie jaar lid van de woningbouw. Ik ga ook zoveel mogelijk via hen een woning proberen te vinden.

[quote:01573ed386=“nando”]Heb je rekening gehouden met:

*studiekosten (weet niet of je dat doet)
*afbetalen van studieschuld
*kleding
*huisdieren
*inrichting aankleding van je huis
*computer zelf
*andere electrische apparaten (wasmachine ed)
*uitgaan
*…? [/quote:01573ed386]

Dit zijn geen maandlasten, zoals KW al opperde, maar ja, hier heb ik ook rekening mee gehouden. Ik kan gelukkig een hele hoop meenemen (bed, bureau, kast, tv, Macs), en mijn ouders willen ook nog wat bijschieten voor de inrichting. Dus dat scheelt een hoop spaarwerk.

Hobbies (autorijden, vliegen, fietsen) kan ik financieren met het salaris wat ik overhou na alle vaste lasten. Zeker nadat ik de energiekosten flink overschat heb is dat een vrij riant bedrag, maar toch iets waar je voorzichtig mee moet blijven. Zoals ik al zei zal het vliegen bijvoorbeeld even in de kast moeten, want dat zou nog teveel reserves opslokken. Als mijn vriendin klaar is met haar studie en een baan heeft, kunnen we de kosten wat meer verdelen en heb ik ook wat meer bestedingsruimte om dat weer op te pakken.

[quote:01573ed386=“Hostyle”]Kijk daarnaast even goed of je wel in aanmerking komt voor huursubsidie Onder de 23 krijg je een stuk minder en daarnaast zijn zowel het huurbedrag en jouw inkomen grenzen die je snel bereikt. [/quote:01573ed386]

Ook hier heb ik rekening mee gehouden, maar dit valt onder inkomen. Ik maak daarnaast ook nog eens kans op een Huur op Maat korting, als ik een woning uitkies die meedoet aan dit experiment.

Hmm, ik zal waarschijnlijk vooral in het begin nog elke vrijdagmiddag en in het weekend thuis zijn. Dan kom je dus op ongeveer 15 euro per dag aan eten! En dat uitgaan, ja dat is ongeveer gebaseerd op wat het me nu kost. Ik ga niet (meer) elke week uit en als ik uitga doe ik dat met een euro of 15-20. Maar als ik eenmaal op mezelf woon kan dat mogelijk wel meet worden ja..

Het hangt inderdaad sterk af van je uitgaanspatroon. De een zuipt er op een vrijdagavond 50 euro doorheen. Ik ben al tevreden met een avondje per maand film + popcorn en dat geleuter. Met 50 euro zou ik het meer dan makkelijk redden.

15 euro per dag aan eten? Dat halen we met z'n drieën nog niet eens. :D

Oké… Als ik elke dag een heel krat bier, een kilo kipfilet, 2,5 kg aardappels en een compleet brood wegsnaai; dan haal ik het misschien.

250 euro aan eten moet lukken, maar je moet niet hersenloos van alles gaan kopen waar je trek in hebt. Ik maak altijd een boodschappenlijstje met wat ik per week nodig heb en koop dat vervolgens. Dat lukt nu prima, met een budget van 70 euro (thuiswonend). Uitwonend moet dan 250 euro voldoende zijn.

Ja ik dacht ook dat dat makkelijk moet lukken! Maarja, beter iets te ruim inschatten dan te krap. Sowieso komt het er op neer dat ik een gat van een euro of 300 heb als ik dit aanhou en eigenlijk wil ik ook nog blijven sparen. Maarja, eerst eens een kamer vinden he!

Ik woon in een huis met nog vier mensen; de energierekening is per maand 21 euro per persoon... dus ik weet niet?

Een lijstje dan maar van mijn kamer in Utrecht:

Huur: 260 (inclusief gas, internet, inboedelverzekering en kabel… en dan met aftrek van huurtoeslag)
Energie: 21
Eten & Snacks: 200
Zorgverzekering: 96 euro… (en daar gaat dan iets van 50 euro zorgtoeslag af, weet het niet precies nu)
Collegegeld: 128

Dus ach…€ 655… valt wel mee…

Energieprijs is afhankelijk van isolatie, hoekwoning of tussenwoning, welke verdieping zit je (indien je een flat neemt), aantal personen, energieverbruik van je apparaten. Probeer http://www.nuonenergiebesparen.nl/verbruikstest_uitleg.php eens.

Verder is een inboedel/W.A-verzekering ongeveer 10 euro max voor een 1 persoonshuishouden met max 15000 euro aan spullen.
Gemeentelijke belasting en Rioolheffing/afvalheffing is afhankelijk van de gemeente, grootte van het huishouden en de WOZ-waarde van de woning.

Van 250 Euro eten en drinken we hier royaal met 2 personen… Dus in je eentje moet je het hier ook wel van redden.

Ik heb met mijn vrouw samen een "ongeschreven regel" die er op neerkomt dat we per week proberen zo'n €50 aan boodschappen te halen. Af en toe valt dat hoger uit als er 2 tray's bier en weer wat onzinnig dure wasmiddelen bij zitten.

Verder zijn we in de vaste gas/electrische kosten zo’n €60 naar beneden gegaan in een jaar tijd. LED-verlichting, geen vaste computers en beide werkend zorgden voor deze besparing. We hebben nog steeds een gaskachel…

De hypotheek slikt bij ons het grootste deel op, zo’n €450. Auto kun je zo duur maken als je zelf wilt, in zekere zin. Minder rijden = minder onkosten.

Verder moet je niet willen om alles in 1 keer te kopen, spullen komen met de tijd wel en meubilair wat je nu kunt krijgen is handig, vervangen kan later als daar geld voor gespaard is.

Bijhouden van een globaal kasboek is ook handig, zo weet je wanneer er wat van je rekening verdwijnt zodat je er rekening mee kunt houden.

Ga je op kamers of huur je een zelfstandige woon-eenheid? Dat laatste is erg van belang voor de berekening van de lasten.

[b:049237af33]Afvalstoffenheffingen[/b:049237af33] en rioolrecht betaal je aan de gemeente, de WOZ-waarde van het (deel van het) pand is daarvoor bepalend. Ga voor een klein appartement in hartje Amsterdam maar uit van een kleine twee-, driehonderd euro per jaar. Kwijtschelding is voor studenten makkelijk aan te vragen en wordt vaak ook toegewezen als je weinig inkomsten hebt naast de studie.

[b:049237af33]Waterschapsbelasting[/b:049237af33] betaal je aan het waterschap, denk aan een kleine 150 per jaar, ook hier kan je kwijtschelding voor aanvragen, maar deze doen moeilijker dan de gemeente

[b:049237af33]Huurtoeslag[/b:049237af33] vraag je aan bij de Belastingdienst (www.toeslagen.nl) en is afhankelijk van de huurprijs en het inkomen en de normen die gelden. Inderdaad hebben jongeren minder recht, maar dat kan nog wel eens meevallen. De grens voor 23-plussers ligt rond de €20.000, heb je een hoger inkomen, dan krijg je geen huurtoeslag als alleenstaande. [b:049237af33]Zorgtoeslag[/b:049237af33] heeft een bovengrens van €28.000 en daar kom je sneller voor in aanmerking, zelfde instantie en site.

[b:049237af33]Electra, gas en water[/b:049237af33] betrek je bij de goedkoopste of bij de maatschappij met de beste aanbieding. Als je elk jaar de moeite neemt om alle aanbiedingen te bekijken, kan je heel erg goedkoop uit zijn, door ieder jaar te wisselen, kan je van de beste aanbiedingen profiteren (zoveel maanden gratis e.d.) en bespaar je een hoop. Zoek even een site die vergelijkt en hou rekening met administratieve rompslomp. In sommige gemeentes zit het water bij de huur in.

[b:049237af33]Deurwaarders[/b:049237af33] lijken stoerder dan ze zijn en je kan ze altijd even bellen voor een betalingsregeling. Ga nooit akkoord met kosten, die meer zijn dan een kwart van de hoofdsom, inclusief 7-8% rente, dat zijn namelijk onredelijke tarieven en er is buiten de hoofdsom best te onderhandelen over de prijs van een deurwaarder. Anders klop je gewoon aan bij de lokale Sociale Dienst, afdeling Schuldhulpverlening, zodra die in het spel komen, zijn deurwaarders geneigd om met alles akkoord te gaan…

[b:049237af33]Lenen[/b:049237af33] doe je nooit bij de IB-Groep, die zijn duur en qua incasso’s zijn het etters. Wel makkelijk, maar beter is om een studentenlening bij een bank af te sluiten. Dat is op de lange termijn goedkoper en de incasso is makkelijker.

[b:049237af33]Verzekeringen[/b:049237af33] zijn er in soorten en maten. Zorgverzekeringen zijn er al vanaf zes tientjes (hou rekening met een eigen risico) en hoevaak maak je daar nou gebruik van? Verder kan je gewoon een pakket aanvragen. Als je werk hebt, of lid bent van bijvoorbeeld een studentenbond, of soms via je ouders, kan je korting krijgen, deze kan erg oplopen. Een opstalverzekering en glasverzekering moet je als huurder nooit zelf afsluiten. Een WA-verzekering en een inboedelverzekering zijn wel noodzakelijk. Een rechtsbijstandsverzekering is een optie, maar aangezien je een laag inkomen hebt, betaalt de staat wel een pro-deo-advocaat. Kijk ook goed bij welke verzekeringen je gewoon op de polis van je ouders kan blijven staan.

[b:049237af33]Eten[/b:049237af33] kan echt wel goedkoop… kook in volumes en zorg voor een vriezer met goede bakjes. IKEA heeft bakjes met rode deksels, die zelfs voor een flinke eter een goed portie kunnen bevatten. Als je een grote ovenschaal hebt, dan kan je daar vier dagen uit eten en dan kost die lasagne van €20 nog maar €5 per dag. De Appie en de Dirk zijn op zich niet duur, als je maar niet alles daar haalt… Groenten van de markt zijn goedkoper en met name in sausjes valt te besparen. Probeer de hand te leggen op het basiskookboek van Blue Band… een noodzakelijke klassieker.

Ik kwam tien jaar geleden mijn studententijd door met ƒ750 (€300) per maand aan vaste lasten, inclusief eten. Ik moet wel zeggen dat de verzekering toen nog maar ƒ36,- (€17) kostte per maand en een pilsje kostte in de binnenstad van Amsterdam nog een knaak (€1,20), maar omgerekend naar nu zou je voor een kleine €750 wel moeten kunnen overleven…

Kijk ook eens naar de site van het NIBud, met handige tips… ik vind €1250 wel heel erg veel, je gaat dan uit van een inkomen van rond de €16.000 en ik ben benieuwd of je dat als student gaat halen. Heel even wat realistische cijfers:
Bijstandsuitkering voor alleenstaande: €8.600 per jaar
AOW-uitkering voor alleenstaande: €12.779 per jaar
Studiefinanciering (uitwonend): €3.120 per jaar
Minimumjeugdloon (20-jarige, 20 uur per week): €5.504 per jaar (inclusief vakantiegeld)

Fijne wedstrijd, maar ik denk dat je toch erg vaak je hand zal moeten ophouden bij de IBG of je ouders…

Kijk dat is nog eens een nuttige post Zerk! Die gaat tussen mijn bookmarks. Ik ga ervanuit dat ik binnen een jaar ook het huis uit ben.

[quote:0760bcb883="Zerk"]ik vind €1250 wel heel erg veel, je gaat dan uit van een inkomen van rond de €16.000 en ik ben benieuwd of je dat als student gaat halen. Heel even wat realistische cijfers: Bijstandsuitkering voor alleenstaande: €8.600 per jaar AOW-uitkering voor alleenstaande: €12.779 per jaar Studiefinanciering (uitwonend): €3.120 per jaar Minimumjeugdloon (20-jarige, 20 uur per week): €5.504 per jaar (inclusief vakantiegeld)

Fijne wedstrijd, maar ik denk dat je toch erg vaak je hand zal moeten ophouden bij de IBG of je ouders…[/quote:0760bcb883]

Ik heb nooit gezegd dat ik dit als student ga doen. Mijns inziens is als student op jezelf wonen een onbegonnen zaak, vind het dan ook erg knap van diegenen die het wel voor elkaar krijgen.

Ik ben binnen een jaar afgestudeerd, en zal pas beginnen met zoeken als ik een vaste baan heb. Ik schat dat dat niet langer dan een jaar gaat duren; mijn stagebedrijf heeft al aangegeven mij een vast contract te willen aanbieden na mijn eindstage. Bovendien staan ze in de luchtvaart ook te springen om gekwalificeerde technici.

Het startsalaris, zeker met ploegendiensttoeslag (bij mijn stagebedrijf maar liefst 30%) is riant genoeg om hiermee rond te komen en zelfs nog te sparen. En dan spreek ik nog niet eens van de maandlasten delen met mijn vriendin.

[quote:68d4834c7f="Cloudsurfer"]. Bovendien staan ze in de luchtvaart ook te springen om gekwalificeerde technici. [/quote:68d4834c7f]

Gaat je tegenvallen. Mijn broer begon dit jaar bij KLM maar wordt er nu hoogstwaarschijnlijk uitgegooid. Alle “equipment engineers” zonder vast contract moeten eruit vanwege de crisis. Zijn manager probeert nog wat smoesjes te verzinnen om hem toch niet te hoeven ontslaan, maar de kans dat die manager daarin slaagt is gering.

Voorbeeldje:

[img:489bdd7ab4]http://www.spymac.com/upload/2009/05/28/RlSDJBrVIi.jpg[/img:489bdd7ab4]

Al vind ik dat elektra vrij ruim genomen is voor één persoon; maargoed, het is slechts een voorschot.

(Hier komt dan nog de zorgverzekering bij, plus boodschappen-uitgaan-vrijetijd… maar er geldt bij deze huur ook een huursubsidie van 119 euro, plus natuurlijk de niet te vergeten zorgtoeslag)

[quote:3c995a7ad4="Luidspreker"][quote:3c995a7ad4="Cloudsurfer"]. Bovendien staan ze in de luchtvaart ook te springen om gekwalificeerde technici. [/quote:3c995a7ad4]

Gaat je tegenvallen. Mijn broer begon dit jaar bij KLM maar wordt er nu hoogstwaarschijnlijk uitgegooid. Alle “equipment engineers” zonder vast contract moeten eruit vanwege de crisis. Zijn manager probeert nog wat smoesjes te verzinnen om hem toch niet te hoeven ontslaan, maar de kans dat die manager daarin slaagt is gering.[/quote:3c995a7ad4]

Equipment engineers? Bedoel je shopmedewerkers? Ik heb het over GWK’s, waar al jarenlang een sterk tekort aan is.

[quote:4f1b240a6e="Cloudsurfer"] Ik heb het over GWK's, waar al jarenlang een sterk tekort aan is.[/quote:4f1b240a6e]Sinds de invoering van de Euro is er een tekort aan grenswisselkantoren? :?

grondwerktuigkundigen 8)