Hey,
Binnenkort verhuis ik naar Leuven, ik ben op zoek naar een kot maar zou graag weten van mensen met ervaring waar je zoal op moet gaan letten.
Zijn huisdieren trouwens toegelaten op een kot, heb namelijk echt nood aan een trouwe viervoeter!
mvg
Hey,
Binnenkort verhuis ik naar Leuven, ik ben op zoek naar een kot maar zou graag weten van mensen met ervaring waar je zoal op moet gaan letten.
Zijn huisdieren trouwens toegelaten op een kot, heb namelijk echt nood aan een trouwe viervoeter!
mvg
Op kot? Dat is toch op kamers gaan?
[quote:6e781c09ce="Bor"]Op kot? Dat is toch op kamers gaan?[/quote:6e781c09ce]
Volgens mij betekend dit voor ons “op je eigen gaan wonen” en dat onze zuiderburen hier een andere benaming voor hebben… Waar ze ook voor vele andere woorden een andere benaming hebben
Hey exquise,
zo ver ik weet hoef je niet te verwachten dat je een hond of kat mee mag nemen… maar dat moet je even overleggen met je huisbaas.
Voor meer tips zie dit topic: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=147938&highlight=kamers
Misschien kan dat topic wat algemener, maar er valt ook veel te vinden.
succes!
[quote:0c6963f614="KdO"][quote:0c6963f614="Bor"]Op kot? Dat is toch op kamers gaan?[/quote:0c6963f614]
Volgens mij betekend dit voor ons “op je eigen gaan wonen” en dat onze zuiderburen hier een andere benaming voor hebben… Waar ze ook voor vele andere woorden een andere benaming hebben ;)[/quote:0c6963f614]
Even het vocabulaire euvel uit de weg ruimen: het is op je eigen gaan wonen als je aan het studeren bent!
In het Nederlands leek het net alsof je de tijd tussen de kippen wilde doorbrengen. ;)
[quote:ff1d286f1a="Barabas2005"]In het Nederlands leek het net alsof je de tijd tussen de kippen wilde doorbrengen. ;)[/quote:ff1d286f1a]
haha, heerlijk die taalverwarring…
Maar wordt het een studentenhuis, een complex, een huisbaas, een campus?
gewoon een huisbaas, kamer/studio huren aan iemand in de privé sector
[quote:03affcce3e="Barabas2005"]In het Nederlands leek het net alsof je de tijd tussen de kippen wilde doorbrengen. ;)[/quote:03affcce3e]Dat ìs in zekere zin ook zo.
Volg gewoon je gezond verstand, vraag om alles te zien. En laat dat beest thuis, het mag wrs niet en je verwaarloost het toch na een week of twee :-D
Vraag de prijs (200-250 euro in leuven), vraag wat inbegrepen is, vraag de bijkomende kosten (internet, verwarming).
[quote:2fc65f1a82="exquise"][quote:2fc65f1a82="KdO"][quote:2fc65f1a82="Bor"]Op kot? Dat is toch op kamers gaan?[/quote:2fc65f1a82]
Volgens mij betekend dit voor ons “op je eigen gaan wonen” en dat onze zuiderburen hier een andere benaming voor hebben… Waar ze ook voor vele andere woorden een andere benaming hebben ;)[/quote:2fc65f1a82]
Even het vocabulaire euvel uit de weg ruimen: het is op je eigen gaan wonen als je aan het studeren bent![/quote:2fc65f1a82]Okee,. bij ons noemen ze dat “op kamers gaan”.
[quote:d7a4f20298="exquise"]Hey,
mvg[/quote:d7a4f20298]
Of je een huisdier mag houden, dat moet je overleggen met je huisbaas. Hier op mijn kot mogen we geen dieren hebben, maar een kotgenoot is er toch in geslaagd om de eigenaar te overtuigen, nu heeft ze een paar parkieten. :mrgreen:
Op tijd beginnen zoeken naar een kot, niet alleen op het internet. Gewoon door de straten van Leuven wandelen en ieder huis waar een briefje hangt bekijken. Telefoonnummer opschrijven en bellen.
Je mag jezelf voorbereiden op hopen junk food.
Maar wees blij dat het systeem hier beter is dan het systeem in Nederland. M’n vriendin woont daar en als ze uitlegt hoe het daar gaat, dan lijkt het me een hel. Je inschrijven op een site, betalen om op een aanbod te reageren en als je dan eindelijk een huis hebt gevonden moet je gaan hospiteren. Samen, met andere kandidaten naar het huis gaan, jezelf voorstellen en dan hopen dat de huidige bewoners jou kiezen… WTF?!
Plus, op kot gaan in Nederland = duur!
http://www.opkotinleuven.be/
Een hele handige site waarop alle officiële koten staan van Leuven. Deze site werkt samen met de KUL en heeft dus een meer dan behoorlijke reputatie. Op de huisvestigingssite van de KUL staat voigens mij ook een voorbeeldcontract, misschien wel handig om jouw (toekomstig) contract even mee te vergelijken.
Nog een tip is om nu nog niet op zoek te gaan naar koten. De koten die nu immers vrij staan zijn koten die dit academiejaar niet verhuurd werden (en dus misschien van mindere kwaliteit zijn,…). Het is dus misschien beter om pas in het begin van juli op zoek te gaan naar een kot.
Ikzelf heb een kamer op de kop kunnen tikken in een residentie van de KUL zelf (aanvraag is ingediend, en de kans op een kamer is behoorlijk groot. Alles hangt natuurlijk af van het inkomen van je ouders).
[quote:488fc88636="Hanhart"] Maar wees blij dat het systeem hier beter is dan het systeem in Nederland. M'n vriendin woont daar en als ze uitlegt hoe het daar gaat, dan lijkt het me een hel. Je inschrijven op een site, betalen om op een aanbod te reageren en als je dan eindelijk een huis hebt gevonden moet je gaan hospiteren. Samen, met andere kandidaten naar het huis gaan, jezelf voorstellen en dan hopen dat de huidige bewoners jou kiezen... WTF?!
Plus, op kot gaan in Nederland = duur![/quote:488fc88636]
Dat duur kan ik alleen maar onderstrepen. Maar, hoeven jullie dan niet te hospiteren of te betalen voor een site om te reageren op het aanbod? Wauw.
[quote:951e2314f2="Enzoo"]http://www.opkotinleuven.be/
Een hele handige site waarop alle officiële koten staan van Leuven. Deze site werkt samen met de KUL en heeft dus een meer dan behoorlijke reputatie. Op de huisvestigingssite van de KUL staat voigens mij ook een voorbeeldcontract, misschien wel handig om jouw (toekomstig) contract even mee te vergelijken.
Nog een tip is om nu nog niet op zoek te gaan naar koten. De koten die nu immers vrij staan zijn koten die dit academiejaar niet verhuurd werden (en dus misschien van mindere kwaliteit zijn,…). Het is dus misschien beter om pas in het begin van juli op zoek te gaan naar een kot.
Ikzelf heb een kamer op de kop kunnen tikken in een residentie van de KUL zelf (aanvraag is ingediend, en de kans op een kamer is behoorlijk groot. Alles hangt natuurlijk af van het inkomen van je ouders).[/quote:951e2314f2]
Ik denk ook eraan om een kot te nemen in Leuven (als mijn exames niet tegenvallen tenminste :sealed: )
Merci voor de site
[quote:69e5182eee="lotje"][quote:69e5182eee="Hanhart"] Maar wees blij dat het systeem hier beter is dan het systeem in Nederland. M'n vriendin woont daar en als ze uitlegt hoe het daar gaat, dan lijkt het me een hel. Je inschrijven op een site, betalen om op een aanbod te reageren en als je dan eindelijk een huis hebt gevonden moet je gaan hospiteren. Samen, met andere kandidaten naar het huis gaan, jezelf voorstellen en dan hopen dat de huidige bewoners jou kiezen... WTF?!
Plus, op kot gaan in Nederland = duur![/quote:69e5182eee]
Dat duur kan ik alleen maar onderstrepen. Maar, hoeven jullie dan niet te hospiteren of te betalen voor een site om te reageren op het aanbod? Wauw.[/quote:69e5182eee]
Er zijn inderdaad websites, maar heel veel mensen vinden hun kot via vrienden of via het actief zoeken in de stad. Je ziet een huis waar staat :“studentenkamer te huur”. Je schrijft het nummer op en je belt. Ik ging binnen om een kot te bekijken en een van de inwoners zei : “ik weet eigenlijk een beter kot zijn” (de kamers op haar kot waren heel klein). Ze stuurde me er heen, één van de inwoners gaf het nummer van de baas en voila. Dan ga je gewoon langs om de kamer te bekijken. Als je het kan betalen en je bent de eerste die reageerde, dan heb je je kot.
Geen stom hospiteren en een goede indruk maken en dan hopen dat ze je kiezen. Dat vind ik persoonlijk echt zware BS.
M’n vriendin zegt dat ze al vaak heeft moeten betalen om een reactie te plaatsen en dat ze dan zelf geen reactie terug krijgt. Ik vind het systeem in Nederland eerlijk gezegd schandalig.
[quote:457655bf00="Enzoo"]http://www.opkotinleuven.be/
Ikzelf heb een kamer op de kop kunnen tikken in een residentie van de KUL zelf (aanvraag is ingediend, en de kans op een kamer is behoorlijk groot. Alles hangt natuurlijk af van het inkomen van je ouders).[/quote:457655bf00]
Voor die residentie ben ik wel al wat te laat, maar ik had idd ook de tip gekregen om wat te wachten tot juli
[quote:1cc59a93d0]Geen stom hospiteren en een goede indruk maken en dan hopen dat ze je kiezen. Dat vind ik persoonlijk echt zware BS. M'n vriendin zegt dat ze al vaak heeft moeten betalen om een reactie te plaatsen en dat ze dan zelf geen reactie terug krijgt. Ik vind het systeem in Nederland eerlijk gezegd schandalig.[/quote:1cc59a93d0]
Ik wist niet dat dit in Nederland er zo aan toe ging, ik vind het inderdaad ook schandalig, een student heeft al een beperkt budget en dan ga je die nog zo uitmelken, terwijl studeren net ondersteund zo moeten worden aan alle kanten,
shame on you Nederland[/quote]
U eigen WC ROL! :lol: