Op wat voor manier vreet Dashboard je CPU?...

Ik heb vernomen dat de Dashboard Widgets je CPU vreten... Mijn vraag is: Is dit alleen zo met de widgets die je uit de widgetdock heb gehaald en die boven je desktop verschijnen of hangt het ook af van de hoeveelheid widgets die je gewoon in de widgetdock heb staan...? :roll:

Ik kan je geen direct antwoord geven, maar op het forum lopen al wat draadjes hier over. Lees [url=http://forum.macosx.nl/search.php?search_keywords=dashboard+geheugen&search_terms=all&search_author=&search_forum=-1&search_time=0&search_fields=all&search_cat=-1&sort_by=0&sort_dir=DESC&show_results=posts&return_chars=200]dit[/url] eens. Misschien staat er iets tussen.

volgens vreet dashboard niet zo heel veel cpu, alles werkt bij mij toch nog heel vlot. Ik denk, om eerlijk te zijn dat het meer ram geheugen vreet dan cpu.

Niels

degene die in het dock staan verbruiken geen cpu.. enkel degene op het dashboard

als het dashboard niet actief is is er ook geen cpu verbruik van widgets (lees: als de widgets goed ontwikkeld zijn…)

Een widget gebruikt normaal gezien (de widgets die apple meeleverd in ieder geval 0% van je CPU als je ze niet laat zien)

Je kunt een widget wel zo programmeren dat ie ook verborgen iets van je CPU pakt maar ook dit is normaal niet veel.

(Voor developers, de truuk zit em in de onhide() en onshow() functie)

Open terminal typ [code:1:03afac22e7]top[/code:1:03afac22e7] Nu kan je zien welk programma CPU vreet bij "DashboardC" staat normaal 0.0% klik nu op F12 en kijk wat oohoog springt :D

dus als je 50 widgets in je Dock heb staan maar ze niet te voorschijn haalt dan wordt er geen CPU verbruikt? begrijp ik het goed?...

Normaal wel ja els je een progje in je dock hebt staan gebruikt het toch ook geen CPU??

dat kan je ook nog een beetje op de volgende manier zien: als je je dashboard voor de eerste keer (nadat je je computer opgestart hebt) aansteekt, dan duurt het een tijdje eer alle data ingeladen is: weersvoorspelling, tijd,... Volgens mij het bewijs dat Dashboard niets vooraf ophaalt

MMM, dan is er hier toch iets mis, heb net de terminal ff gecheked, en dashboard staat er 8 keer in, en ik weet niet wat het allemaal wil zeggen maar RSIZE tot 12 mb staan en VSIZE tot 104 mb... Is dit normaal?

Dat is normaal. Het geheugen dat het gebruikt is ook geen probleem. Mac OS X heeft een goed virtueel geheugen systeem. Als je je geheugen nodig hebt staan die widgets al lang in je swapspace. Niet druk om maken zolang je geen supercomputer probeert te optimaliseren.

Je verliest meer tijd erover na te denken dan het je anders ooit zou hebben gekost. Bovendien kunnen slimme widgets je tijd sparen.

Das waar, maar gaat het op een G4 350mhz ook niets uitmaken?

De vertraging treedt ook bij een langzamere mac op als Dashboard wordt geactiveerd en weer gedeactiveerd. Dan wordt het als het al actief was geweest opgehaalt uit de swapspace. Dat duurt natuurlijk wel wat langer...

Ik denk niet dat je andere programma’s erg te lijden hebben van DB. Zorg wel dat je voldoende geheugen hebt liefst min 512 Mb, en een Giegje of 10 minimaal vrij op je HD. Dat voorkomt versnippering, en komt je swapprestaties ten goede.