Op zoek naar camera voor productfoto's en algemeen gebruik

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een camera die mooie macro-foto’s maakt voor zonnebril foto’s zoals deze:
[img:f3691fce70]http://www.ikhebeenbril.nl/wp-content/uploads/wpsc/product_images/Gekleurde-Wayfarer-groot2.jpg[/img:f3691fce70]
en ook voor gebruik van foto’s op feestjes. Mijn budget ligt ergens tussen de 300 en 400 euro. Ik ben zelf niet erg op de hoogte van de cameramarkt en ik vroeg me af wat goede opties waren?

Alvast bedankt,
Ad

Wat jij wilt kan iedere compactcamera ook. Maar ik denk niet dat je dat wilt horen. Een leuke spiegelreflex is een Canon EOS 450 / 1000 D. Leuk speelgoed en goed te gebruiken als je leuke lenzen hebt en eventueel een flitser.

Voor productfoto’s moet je eigenlijk een box gebruiken met 2 lampjes er naast. Een lichtbox ook wel genoemd: http://www.lighttent.eu/catalog/index.php/language/nl?gclid=CKOhgrGvkZ4CFc8UzAod8FHb8A

Ook handig om zelf te maken, kost je een paar meters PVC buis en een wit laken. 2 Gelijke bureaulampjes aan de zijkant en je bent al een heel eind om mee te spelen.

Daarnaast is het de fotograaf die de foto maakt en is de camera slechts een hulpmiddel om dit te bereiken.

Voor macro foto's heb je ook een macro lens nodig en gaat het niet zozeer om de camera, compactcamera's daargelaten. Zoals hiervoor al gezet, productfotografie is niet simpel, goed belichten, met bijvoorbeeld een (geïmproviseerde) lichttent/box, goede lampen en statief.

Met alleen een camera ben je er nog (lang) niet. Veel productfoto's worden overigens met een technische camera gemaakt die een veelvoud kosten van een spiegelreflex. Is een productfoto wel gemaakt met een spiegelreflex dan wordt bovendien vaak gebruik gemaakt van Tilt- & Shift objectieven, of een semi technische camera [url]http://vidego.multicastmedia.com/player.php?v=kanhb2u3[/url] Natuurlijk wordt er ook wel gebruik gemaakt van 'gewone' objectieven, maar dat haalt het vaak niet bij de foto's die je krijgt uit een technische camera.

Daarnaast gaat het toch vooral om het beheersen van de techniek. De lichttent methode zoals hierboven beschreven is dan veelal ook maar een lapmiddel. Voor het fotograferen van brilletjes heb je die in ieder geval niet echt nodig…

Misschien vind je het zelf fotograferen van je eigen spulletjes een een lekker goedkope oplossing, maar vergeet niet dat je klanten dat veelal ook zullen zien… Bij het maken van commerciële fotografie komt iets meer kijken dan alleen op het ontspanner knopje drukken.

Toevallig heeft de Xenos deze week een lightbox in de aanbieding (39.95 euro) . :o Kant en klaar met twee lampen.

Maar; de creativiteit van de fotograaf bepaalt de kwaliteit. :lol:

mvrg. :slight_smile:

Addyboy en PeterK, sinds wanneer zijn foto's van die zonnebril macro foto's? Daar is niks macro aan! Zeggen dat je een macrolens nodig hebt is dan ook onzin.

Dit kan inderdaad met een instapreflex, neem er een 50mm 1.8 objectief bij voor € 90,00, de genoemde lichttafel en je hebt een leuke beginnersset.

[quote:9401568959="Michaeldw"]Addyboy en PeterK, sinds wanneer zijn foto's van die zonnebril macro foto's? Daar is niks macro aan! Zeggen dat je een macrolens nodig hebt is dan ook onzin.

Dit kan inderdaad met een instapreflex, neem er een 50mm 1.8 objectief bij voor € 90,00, de genoemde lichttafel en je hebt een leuke beginnersset.[/quote:9401568959]

Zonder beheersing van de juiste techniek erachter, zul je zeker als beginner toch niet echt heel ver komen schat ik zo in.
Productfotografie is meer dan het neerzetten van een lampje en dan wat aanflatsen.
Bovendien waarom een 1.8 objectief… Ieder standaard zoom objectiefje is in principe al te gebruiken.
Niet dat je daarmee dan de beste resultaten krijgt, (ook niet met die 50mm f1.8 ) maar dat is een heel ander verhaal.

Er hoeft immers niet gespeeld te worden met scherpte diepte en in dit geval blijft het object ook nog eens keurig op zijn plaats liggen.

[quote:3bbb3f1eec="Michaeldw"]sinds wanneer zijn foto's van die zonnebril macro foto's? Daar is niks macro aan! Zeggen dat je een macrolens nodig hebt is dan ook onzin.[/quote:3bbb3f1eec] Helemaal mee eens. Een macrolens heb je alleen nodig als je een object van 22 bij 15 mm levensgroot op je APS sensor wilt krijgen. Een bij in een bloemkelk of de kop van een libel bijvoorbeeld. Of misschien als je een zonnebril voor libellen wilt fotograferen. 8)

[quote:45f27f83de="polansky"] Bovendien waarom een 1.8 objectief... Ieder standaard zoom objectiefje is in principe al te gebruiken. Niet dat je daarmee dan de beste resultaten krijgt, (ook niet met die 50mm f1.8 ) maar dat is een heel ander verhaal.

Er hoeft immers niet gespeeld te worden met scherpte diepte en in dit geval blijft het object ook nog eens keurig op zijn plaats liggen.[/quote:45f27f83de]

Eigenlijk om te voorkomen dat men productshots gaat maken op 18mm ivm de vertekening, maar dat hoef ik jou niet te vertellen. :slight_smile:

Tuurlijk krijg je met de 1.8 niet de beste resultaten, daar is de prijs ook niet naar.

Nog een leuke hint, afkomstig van de mannen(en vrouwen) van BelgiumDigital[url=http://forum.belgiumdigital.com/f20/goedkope-en-snelle-ministudio-153699.html]: klik[/url] Voor de rest, is het zoals elk vlak van fotografie: oefenen, oefenen, oefenen. Een statief valt zeker ook aan te raden, en ook met een hoge diafragmawaarde doe je niets verkeerd. Aangezien je een instapcamera wilt kopen zou ik je voor zo weinig mogelijk vertekening een 35mm of een 50 mm objectief aanraden, als je met een prime(vaste brandpuntsafstand, dus geen zoom) wil werken. Wil je met een zoom werken, dan is ongeveer elke kitlens tegenwoordig wel goed genoeg ;-) Ik ben zelf een "Nikon man" , hier enkele kitjes die ik persoonlijk zeker zou overwegen: [b:006d06a73d]Indien je tweedehands wil kopen:[/b:006d06a73d] - Een Nikon D40(x) met 18-70 objectief of 18-55 en 55-200 objectief.

[b:006d06a73d]Indien je nieuw wilt kopen:[/b:006d06a73d]

• Een Nikon D3000 met 18-70.
  • Een Nikon D5000 met 18-70.

Bij vragen stuur je maar een PM :wink:

Dank voor de reacties tot nu toe. De foto die ik liet zien heb ik zelf gemaakt (en klein beetje bewerkt in photoshop). De installatie van de setting koste me denk ik zo'n 20 euro:

http://forum.belgiumdigital.com/f20/goedkope-en-snelle-ministudio-153699.html

Nu zie ik dus dat ik geen macrolens nodig heb. Ik hoorde zelf de Canon EOS 450 of 1000 D een paar keer langskomen. Wat zijn de verschillen tussen deze camera’s en bijvoorbeeld een Nikon D3000 met 18-70 of een Nikon D5000 met 18-70? (ik wil trouwens wel een nieuwe camera kopen)

Op www.dpreview.com vind je uitgebreide reviews van camera's, kijk daar eens. Succes...

dpreview is inderdaad een goede bron, maar neem het ook met een korreltje zou, net zoals alle reviews op het internet. Het grootste verschil tussen Nikon en Canon? De bediening en ergonomie. Ik vind een Nikon zelf veel beter in de hand liggen dan een Canon camera, maar dat is persoonlijke voorkeur denk ik. Net zoals het feit dat ik me meteen thuis voel wanneer ik een Nikon camera in m'n handen krijg, en me bij een Canon meer verloren voel. Voor de rest liggen, zeker bij de instapcamera's, de uiteindelijk resultaten zo dicht bij mekaar, dat je er niet echt verschil in zult zien. Vergeet ook niet dat de lens, en vooral jijzelf, véél meer invloed hebt op het resultaat dan de body.(Waarmee ik niet wil zeggen dat je met een D70s dezelfde foto's zou kunnen maken als met een D700).

Als je snel snel de specificaties van de vier camera’s die je aanhaalde eens wil bekijken, kan je hier terecht.

En zo ligt mijn voorkeur bij de Sony spiegelreflexen.

[quote:5b0c056d66="polansky"]Zonder beheersing van de juiste techniek erachter, zul je zeker als beginner toch niet echt heel ver komen schat ik zo in. Productfotografie is meer dan het neerzetten van een lampje en dan wat aanflatsen.[/quote:5b0c056d66]

[quote:5b0c056d66=“addyboy”]Dank voor de reacties tot nu toe. De foto die ik liet zien heb ik zelf gemaakt (en klein beetje bewerkt in photoshop). De installatie van de setting koste me denk ik zo’n 20 euro[/quote:5b0c056d66]

Hihihi…

Als je een DSLR met zoomlens koopt, zorg dan dat die zoomlens niet door de zwaartekracht verloopt als je de camera voor- of achterover houdt. Verder is een Depth Of Field-preview wel prettig, net als een liveview op je scherm. En/of een uitgang waarop je de liveview of de gemaakte opname direct op een externe monitor kan afspelen. En als je iets met flitsers gaat doen is een flitscontact geschikt voor losse flitsunits wel fijn. Maar nou begin ik misschien buiten je budgettaire randvoorwaarden te denken.

@ tommie, ik zag inderdaad dat jij ook dezelfde link had gepost!

Fijn dat iedereen zo meedenkt! Ik ga zelf denk ik voor de Canon EOS 450D, weet alleen niet wat voor lens ik daarbij moet hebben? Ik heb de lens dus nodig voor de foto’s van de brillen en foto’s tijdens bijvoorbeeld een feest. Wat adviseren jullie?

[quote:accff53768="addyboy"]de Canon EOS 450D, weet alleen niet wat voor lens ik daarbij moet hebben? [/quote:accff53768] Begin eens met de [url=http://www.cameranu.nl/artikel/9030/Canon_EOS_450D_18-55_IS.html]18-55 IS kitlens[/url]. Die krijg je bijna voor niks extra als je een body koopt.

Of, als je op 'vreemdmerk' en tweedehands durft te gokken, [url=http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1470723/occ_sigma_18-50mm-28_ex_dc_macro_canon.html/]deze[/url]. Helaas geen IS (maar daaraan heb je op feestjes en bij productfotografie niet veel), wel een stuk lichtsterker en (daarmee samenhangend) ook weer meer mogelijkheden met scherpte/onscherpte (scherptediepte).