Opeens geen verbinding meer tussen mac en router?!!?

Hebben thuis een internet verbinding (van planet) via wireless router van alcatel, aangesloten op pc beneden (via kabel), pc boven en op MAC via airport kaart.

Echter opeens geeft de MAC de volgende foutmelding:

[b:97b654758e]“the specified server could not be found” bij elke willekeurige website, met de naam van de website erbij. Oftewel het lijkt alsof er opeens geen verbinding meer is tussen de router en de mac (airport).

De status is: niet beschikbaar.[/b:97b654758e]

Heb boekjes al bekeken, router instellingen bekeken en FAQ’s over de ADSL gelezen, maar kan nergens iets vinden dat me vertelt waar het aan ligt.

Ik dacht eerst aan DNS codes ofzo, maar eerlijk gezegd weet ik het helemaal niet meer. Internet heeft altijd gewerkt via de airport kaart en de alcatel router, maar nu opeens dus deze foutmelding

Iemand suggesties/ideeen???

Alvast vriendelijk bedankt.

P.S. internet via andere computer werkt nog wel gewoon (dit bericht is gepost vananf de pc beneden)! Puur op de mac dus niet… server foutmelding daar!

kun je je router wel bereiken via je browser?

[quote:07e3075347="maarten20"]kun je je router wel bereiken via je browser?[/quote:07e3075347]

ja… gewoon ip adres van router invullen… ik dacht iets van 1000138 zoiets was het met puntjes.
heb hem ook al gereset maar hielp niet

vaag je kunt wel je router bereiken en je pc heeft gewoon verbinding met internet dan ligt het dus niet aan je IP & DNS instelling van je router. dan zit het in de netwerk instellingen van je mac! heb je je netwerkinstellingen wel gewoon op automatische ip toewijzing dmv DHCP staan? dan zou hij t moeten doen!

Okee en misschien hebben de buren een wifi netwerk dat stoort? misschien een ander kanaal instellen? en werkt het nog wel als je de mac aan de ethernetkabel hangt?

ja gewoon afkomstig van dhcp.. het punt is ook dat er niets verandert is aan wat voor instelling dan ook voor zover ik weet, maar opeens deze foutmelding kwam tijdens het starten van internet.

Ik heb al naar de instelling van de airport en de intern ethernet gekeken… maar zou ook niet weten
wat er dan niet zou kloppen en wat ik zou kunnen veranderen…

vaag! computer al opnieuw opgestart? ene zit je antenne kabel naar je airport kaart wel goed?

[quote:a46b211722="jeroenimo"]Okee en misschien hebben de buren een wifi netwerk dat stoort? misschien een ander kanaal instellen?[/quote:a46b211722]

nee niks buren… werkt al (opeens) de hele dag niet.

ander kanaal instellen… je bedoelt communicatie kanaal van de router of niet (waren er dacht ik stuk of 10, waarbij staat bij 6 ‘recom…’, en kanaalkeuze staat op automatisch

[quote:4a750df0a1="maarten20"]vaag! computer al opnieuw opgestart? ene zit je antenne kabel naar je airport kaart wel goed?[/quote:4a750df0a1]

ja kan ook op de router inloggen toch vanaf de mac… ik neem aan dat dat ook wireless gebeurt via de airport kaart toch? router resetten… kan alleen als je verbinding hebt met de router, en is alleen die airport kaart verbonden met de router.

[quote:e941f71d1a="kingofthewolves"][quote:e941f71d1a="maarten20"]vaag! computer al opnieuw opgestart? ene zit je antenne kabel naar je airport kaart wel goed?[/quote:e941f71d1a]

ja kan ook op de router inloggen toch vanaf de mac… ik neem aan dat dat ook wireless gebeurt via de airport kaart toch? router resetten… kan alleen als je verbinding hebt met de router, en is alleen die airport kaart verbonden met de router.[/quote:e941f71d1a]Als dat kan lijkt me niks mis met de router-airport verbinding. En dit lijkt me inderdaad een probleem in de router. Maar als een reset niet werkt zou ik niet weten wat er aan de hand is.

sterker nog.. tijdens het internetten (website surfen), kwam er opeens een blanco pagina tevoorschijn ipv de website met de foutmelding dat de server van de website niet kan vinden.. oftewel het lijkt dat opeens de verbinding naar internet toe weg was!!

misschien cruciale info (krijg het ook pas net te horen)

[quote:681381c1dd="kingofthewolves"]sterker nog.. tijdens het internetten (website surfen), kwam er opeens een blanco pagina tevoorschijn ipv de website met de foutmelding dat de server van de website niet kan vinden.. oftewel het lijkt dat opeens de verbinding naar internet toe weg was!!

misschien cruciale info (krijg het ook pas net te horen)[/quote:681381c1dd]dat die verbinding met het internet weg was kan ik me wel wat voorstellen , Maar er zit iets fout in je router zodat ie je geen toegang meer tot het internet geeft.Dat is het enige wat mogelijk is… maar wat je nog kan doen is effe je mac aan de ethernetkabel hangen en kijken of je nog steeds geen internet hebt.( Airport uiteraard uitzetten dan)
dan weet je zeker dat het niet aan je mac ligt.

Kan je wel externe adressen pingen op naam of IP nummer zoals bv: www.macosx.nl / 217.67.233.250

Heb je misschien je lokatie niet goed staan of is er spontaan een proxy server ingesteld ?

[quote:9d1a7146fa="jeroenimo"][quote:9d1a7146fa="kingofthewolves"]sterker nog.. tijdens het internetten (website surfen), kwam er opeens een blanco pagina tevoorschijn ipv de website met de foutmelding dat de server van de website niet kan vinden.. oftewel het lijkt dat opeens de verbinding naar internet toe weg was!!

misschien cruciale info (krijg het ook pas net te horen)[/quote:9d1a7146fa]dat die verbinding met het internet weg was kan ik me wel wat voorstellen , Maar er zit iets fout in je router zodat ie je geen toegang meer tot het internet geeft.Dat is het enige wat mogelijk is… maar wat je nog kan doen is effe je mac aan de ethernetkabel hangen en kijken of je nog steeds geen internet hebt.( Airport uiteraard uitzetten dan)
dan weet je zeker dat het niet aan je mac ligt.[/quote:9d1a7146fa]

Tja… ik weet het ook niet meer, op moment even moeilijk mac te verbinden met router… router en telefoon is beneden, mac staat boven en kabel die ik heb is maar 10 meter (nogal te kort).

Punt blijft inderdaad dat bij internetverbinding blijft staan: verbinding: onbeschikbaar

[quote:2b97448560="Richard@OSX"]Kan je wel externe adressen pingen op naam of IP nummer zoals bv: www.macosx.nl / 217.67.233.250

Heb je misschien je lokatie niet goed staan of is er spontaan een proxy server ingesteld ?[/quote:2b97448560]

ja als je nummer invoert werkt het wel… hoe kan dat!!! plz explain, klinkt alsof simpel probleem was dus. Waarom zit het toch altijd in zo’n klein hoekje

Resetten (stroom even uittrekken) kan soms wonderen doen. En anders de router opnieuw configureren via de browser?

[quote:2b9396c36b="angorawol"]Resetten (stroom even uittrekken) kan soms wonderen doen. En anders de router opnieuw configureren via de browser?[/quote:2b9396c36b]

resetten van zowel computer als router al geprobeerd toen ik het probleem had.
ik zou niet weten wat ik anders zou moeten configureren in de router dat het verdwijnt.

Als je wel kunt pingen op IP basis en niet op naam dan is er iets fout met de DNS, controleer eens welke DNS je windows machine gebruikt en voeg deze toe bij de netwerk properties op je mac airport kaart.

SUC6!
:slight_smile:

probeer de DNS servers die bij de Airport properties staan eens te pingen ? reargeren deze ?

Heb je al geprobeerd deze te verwijderen ? normaal gesproken krijgen de clients de goede dns settings namelijk mee van de DHCP die draait op je router

Op een win machine kan je de DNS terug vinden, als START RUN… CMD en dan in de console:

IPCONFIG /ALL ingeeft…

Internet werkt weer..

DNS servers bij de airport kaart verwijdert… hij haalt nu alles inderdaad van de DHCP af.

Vreemd dat internet opeens niet werkte, geen persoon die ook maar aan de isntellingen gesleuteld heeft,
maargoed alles doet het weer.

Bedankt allemaal!!