OpenGL extreem traag!

Hallo,

Als Apple gebruiker kies ik een Mac wegens het besturingssysteem en het design van de machines en niet wegens hun prestaties. Nu weet ik dat OpenGL niet vlot draait onder Mac OS X en dit problemen oplevert voor games zoals DOOM 3. Blijkbaar is het ook een serieus probleem voor 3D software.

Uit interesse heb ik juist Cinebench 2003 gedraait op een iMac G5 1,8GHz/1GB RAM/ATI 9600 128MB en een Pentium M 1,5GHZ/512MB RAM/ATI M-9700 64MB. Op de iMac heb ik de G5-optimized versie gebruikt.

Resultaten CPU:

• Pentium M: 197 CB-CPU
  • G5: 250 CB-CPU

Resultaten OpenGL Speedup:

• Pentium M: 10,87x
  • G5: 4,86 x

Er is duidelijk nog extreem veel werk aan de winkel voor Apple om deftige OpenGL prestaties neer te zetten! Een zoveel snellere G5 met een snellere grafische kaart met meer geheugen zou toch in staat moeten zijn betere OpenGL prestaties neer te zetten!

Tot nu toe gebruik ik enkel CAD software op PC maar het is jammer dat mijn iMac hiervoor minder geschikt is …

Groeten,

Fabian

Welk OS heb je??

In Tiger is het OenGL gebeuren namelijk 39% verbeterd (in DOOM3)

De grafische kaart doet OpenGL. Je zou een Radeon 9700 moeten vergelijken met een Radeon 9700. Het is een known issue dat de implementatie nogal traag is. Apple Nvidea en ATI zijn op zoek naar een oplossing.

Lees dit eens, vooral onderaan

http://www.barefeats.com/doom3.html

[quote:a3ae22c572]Er is duidelijk nog extreem veel werk aan de winkel voor Apple om deftige OpenGL prestaties neer te zetten![/quote:a3ae22c572]

Daarom hebben ze het OpenGL ontwikkelingsteam een paar maanden geleden zeer fors uitgebreid. :slight_smile:

[quote:0dae7845bc="maceddy"]Welk OS heb je??

In Tiger is het OenGL gebeuren namelijk 39% verbeterd (in DOOM3)[/quote:0dae7845bc]

10.4

[quote:223ebcd9e2="TonE"][quote:223ebcd9e2]Er is duidelijk nog extreem veel werk aan de winkel voor Apple om deftige OpenGL prestaties neer te zetten![/quote:223ebcd9e2]

Daarom hebben ze het OpenGL ontwikkelingsteam een paar maanden geleden zeer fors uitgebreid. :)[/quote:223ebcd9e2]

Dat weet ik, staat in mijn artikel van een tijdje geleden. Het is echt wel dringend nodig dat ze er serieus aan werken!

Ik dacht dat het enkel bij games zo’n zware invloed had maar het probleem is ruimer dan dat!

[quote:11baa4ef2f="bartvdpoel"]De grafische kaart doet OpenGL. Je zou een Radeon 9700 moeten vergelijken met een Radeon 9700. Het is een known issue dat de implementatie nogal traag is. Apple Nvidea en ATI zijn op zoek naar een oplossing.

Lees dit eens, vooral onderaan

http://www.barefeats.com/doom3.html[/quote:11baa4ef2f]

Ja en neen. Een ATI Radeon 9600 is sneller dan een ATI Mobility Radeon 9700. Afhankelijk van de fabrikant zijn er ook enorm grote verschillen tussen grafische kaarten met dezelfde GPU.

hey

die benchmarks zeggen zo weinig
Als ik maya laat renderen (das echt opengl) dan heb je daar een wel een hele deftige pc voor nodig om daar riant over heen te gaan.
Ik ben mket je eens dat het nog geoptimaliseerd kan worden, maar heel langzaam is het ook niet.

greetzz

Als jij iets laat renderen in maya dan is dat echt GEEN opengl ;) Dat is puur cpu kracht. opengl is voor realtime rendering dus in je viewport in maya dus.