opening Ports airport extreme BS

hoe correct poorten openen in airport extreme basestation, nummes genoeg op internet te vinden maar goed beschreven how to's blijkbaar niet... wie kan me zeggen welk tab-blad en welke gegevens er moeten toegevoegd?

[quote:219fe75da1="syriani"]hoe correct poorten openen in airport extreme basestation, nummes genoeg op internet te vinden maar goed beschreven how to's blijkbaar niet... wie kan me zeggen welk tab-blad en welke gegevens er moeten toegevoegd?[/quote:219fe75da1]

Hmmm. Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt. moet er een poort open op je AEBS? Ik neem aan dat je bedoelt dat je een poort op je compu bereikbaar wilt maken vanf de andere kant van je AEBS.

open je airport-hulpprogramma.
click op je basestation in het linker lijstje en klik op configureer
click in het nieuwe venster op toon alle instellingen
klik op tabblad ‘poortkoppeling’.
klik op ‘voeg toe’
in het nieuwe venster kan je nu aangeven om welke poort en welk IP adres het gaat. Wil je bijvoorbeeld een webserver draaien op je via je AEBS met het internetverbonden compu (die laten we aannemen IP-nummer 10.0.1.201 heeft), dan moet je het volgende invullen:
publieke poort: 80
private IP nummer 10.0.1.201
private poort: 80

en klaar. Dat moet je voor alle poorten doen die je ‘gepubliceerd’ wilt hebben. Ik neem aan dat je vervolgens nog een keer op ‘werk bij’ moet klikken.
Het IP-nummer van je computer kan je achterhalen door bijvoorbeeld bij je netwerkinstellingen in de systeemvoorkeuren te kijken.

Ik vermoed dat je geen uitgebreide how-to’s kunt vinden omdat het eigenlijk beresimpel is, als je het eenmaal weet (moet je het wel even weten natuurlijk).

Houdt er rekening mee dat je op je internet modem/router ook een poort moet koppelen aan een ‘binnenshuis’ ip-nummer (dat van je AEBS), als je wilt dat mensen vanaf het internet op je computer moeten kunnen. Het principe is hetzelfde. Als je ook een speedtouch modem hebt en je komt er niet uit moet je 't maar even laten weten. Ik heb er ook zo een dus kan even voor je kijken hoe 't moet.

succes, waterman

Het openen van ports doe ik in mijn eigen OSX firewall op mijn mac (niet op de airport) ; middels "systeemvoorkeuren", "Delen", tabblad "firewall" (onder OSX 10.2 heette "delen" nog "samengebruik"

100 000 maal bedankt waterman!!!

download snelheid is van 1 à 2 kb/s gestegen naar 130 kb/s !!!

dit is echt een verademing. nu ga ik proberen op mijn werk de router ook open te stellen, maar daar draait wel een us robotics, en krijg je natuurlijk totaal ander programma(lees: IE gedreven html paginatje) om vanalles in te stellen, maar dat ziet er natuurlijk weer totaal anders uit…

maar nogmaals heel erg bedankt!!

één klein addertje onder het gras, je methode klopt volledig behalve dat ik voor de laatste drie cijfers van het ip niet 201 moest instellen maar daadwerkelijk het interne ip adres van mijn mac, waarnaar de publieke poort doorgekoppeld wordt, om de snelheid omhoog te helpen.