openoffice

Slechts een paar dagen een mac en dus voorlopig nog geen office. Nu zou er op het net een gratis exemplaar te verkrijgen zijn voor mac, zijnde openoffice.

Wie heeft er ervaring mee ?

[url=http://www.neooffice.org/]NeoOffice[/url] is een port van OpenOffice.Org voor mac OS X, maar om eerlijk te zijn ziet dat er echt niet uit.

[quote:d34b9b0d75="vikking"][url=http://www.neooffice.org/]NeoOffice[/url] is een port van OpenOffice.Org voor mac OS X, maar om eerlijk te zijn ziet dat er echt niet uit.[/quote:d34b9b0d75] Hoezo, ziet er niet uit? Zoek de 10 verschillen :P

Prima applicatie hoor. OpenOffice is er ook, maar die draait onder X11, en dat ziet er iets minder strak uit. NeoOffice heeft een Cocoaschil en is een echte applicatie.

[img:d34b9b0d75]http://sixthcrusade.com/images/thumb/c/cc/Neo12_writer_edit.jpg/594px-Neo12_writer_edit.jpg[/img:d34b9b0d75]

[quote:056e0cbf58="Martiniman"][quote:056e0cbf58="vikking"][url=http://www.neooffice.org/]NeoOffice[/url] is een port van OpenOffice.Org voor mac OS X, maar om eerlijk te zijn ziet dat er echt niet uit.[/quote:056e0cbf58] Hoezo, ziet er niet uit? Zoek de 10 verschillen :P

Prima applicatie hoor. OpenOffice is er ook, maar die draait onder X11, en dat ziet er iets minder strak uit. NeoOffice heeft een Cocoaschil en is een echte applicatie.
[/quote:056e0cbf58]

Het is ook al ongeveer een jaar geleden dat ik NeoOffice heb gebruikt, dus kbegon te twijfelen aan mijn post, want toen zag het er echt niet uit, en was het vreselijk ingewikkeld.

Ik vind neoOffice er eigenlijk nog steeds niet uitzien, laat staan dat het aanvoelt als een OsX applicatie. De mensen bij OpenOffice.org hebben nog een lange weg te gaan. :).

[quote:670030fd3f="Nietzman"]Ik vind neoOffice er eigenlijk nog steeds niet uitzien, laat staan dat het aanvoelt als een OsX applicatie. De mensen bij OpenOffice.org hebben nog een lange weg te gaan. :).[/quote:670030fd3f]

LOL. OpenOffice is een prachtige applicatie. Ze werkt gewoon niet ‘op de OSX manier’.
NeoOffice is een product van een apparte groep ontwikkelaars, wat die ermee doen trekt niemand van het OpenOffice team zich een bal aan…

Bekijk [url=http://www.macstudent.nl/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=4&id=15&Itemid=27]hier[/url] een paar mogelijkheden die je hebt. [url=http://www.macstudent.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=99&Itemid=27]Abiword[/url] is ook een leuke word-processor.

[quote:03e35ab514="masuran"]LOL. [/quote:03e35ab514]Dankje. [quote:03e35ab514="masuran"]OpenOffice is een prachtige applicatie. Ze werkt gewoon niet 'op de OSX manier'. [/quote:03e35ab514] En sommige mensen stellen nou eenmaal eisen aan de look en feel van software. :). Ik koop natuurlijk ook geen dure Mac om er Linux op te zetten. ;). [quote:03e35ab514="masuran"]NeoOffice is een product van een apparte groep ontwikkelaars, wat die ermee doen trekt niemand van het OpenOffice team zich een bal aan....[/quote:03e35ab514]Voor zover ik me kan herinneren is NeoOffice een release van twee OpenOffice.org-developers, en de enige reden dat het niet onder de eigen OpenOffice.org vlag valt is omdat dat te veel administratieve rompslomp mee zou brengen.

Ik geloof zelfs dat het in den beginne meer was opgezet als een “proof of concept” van hoe OpenOffice.org later zelf zijn pakket native naar de Mac zou brengen.

[quote:f77d497066="Nietzman"]En sommige mensen stellen nou eenmaal eisen aan de look en feel van software. :). Ik koop natuurlijk ook geen dure Mac om er Linux op te zetten. ;).

Ik geloof zelfs dat het in den beginne meer was opgezet als een “proof of concept” van hoe OpenOffice.org later zelf zijn pakket native naar de Mac zou brengen.[/quote:f77d497066]

1. Linux is helemaal NIET lelijk, de Linux-mensen zijn eigenlijk een pak veeleisender dan de pc-gebruikers:

Hier een screenshot van OpenOffice in KDE.

1. Dit is dus niet waar!

Op het moment zijn er twee versies van OpenOffice voor MacOS X:

De officiele, X11-versie, lelijk en totaal niet OSX-ig, slechte font support.
Momentele status: ‘advanced build’ van OO2
Is trouwens ook voor Intel-Mac.

De niet-officieele, Carbon/Java-versie, mooier en redelijk OSX-ig, uitstekende font-support.
Momentele status: gebaseerd op OO1, maar dan met de mogelijkheid om OpenDocument te openen.

Voor meer info, zie hier: http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html

[quote:989da4a4d9="Xserve"] [url=http://static.kdenews.org/mirrors/www.openoffice.org/files/documents/159/1806/NWF_icons_screen.jpg]Hier[/url] een screenshot van OpenOffice in KDE.[/quote:989da4a4d9] Sorry, maar dat vind [i:989da4a4d9]ik[/i:989da4a4d9] in vergelijking met OsX goodieness lelijk. Een paar kleurige iconen maken iets nog niet meteen mooi.

[quote:989da4a4d9]redelijk OSX-ig,[/quote:989da4a4d9]
Tja, redelijk is niet helemaal. Ik gebruik zelf ook geen FireFox meer omdat het nog lang niet de look en feel van een OsX applicatie heeft.

Ik juig NeoOffice toe hoor, begrijp me niet verkeerd, hartstikke mooi wat ze doen, maar voor sommige mensen -zoals ondergetekende- is het simpelweg nog niet ‘up to speed’ om dagelijks mee te werken.

Ik gebruik bedrijfsmatig (dus professioneel) NeoOffice als Word processor en Spreadsheets inmiddels al een jaar op AL mjn Macs. Geen problemen en het is een prima werkende Suite als alternatief voor de betaalzooi van MS. Inderdaad, het ziet er NIET uit. Een echte Mac look zou nu onderhand wel eens mogen maar wie daar (nog) niet al te veel waarde aan hecht heeft aan NeoOffice een prima werkbare app. Overigens gaat het in 90% van de gevallen ook goed om in MS gemaakte documenten te openen en te bewerken. 't Is gratis en goed dus wat let je om het te proberen.

gr

AppleMies

Dit soort discussies moet je imho een stukkie relativeren.

OpenOffice is oorspronkelijk niet gemaakt voor OSX. Het werkt [i:f1f15d955e]dus[/i:f1f15d955e] anders. De makers van NeoOffice hebben een retegrote klus geklaard om het zo OSX-achtig mogelijk te maken. Ze zijn nog bezig, maar hun product is bruikbaar en voelt een stuk logischer aan (onder OSX) dan Open Offce.

Daar staat tegenover:

MS Office is natuurlijk veel meer native. Zit ook al veel langer wat meer personeel op, die keurig betaald worden van jouw licentie. Daar mag je dan ook wel het één en ander van verwachten.

AbiWord is een goede tekstverwerker, maar mist spreadsheet / powerpoint mogelijkheden. Daar staat tegenover dat hij er een stuk meer OSX-native uitziet.

Neo / Open Office ziet er misschien niet zo gelikt uit, maar het bevat wel de belangrijke office-mogelijkheden, vergelijkbaar met MS Office. Met andere woorden: de looks van MS kosten geld. Geen zin om het uit te geven, dan maar minder hip (maar legaal) werken achter je macje, met Neo. Ik doe in elk geval niet anders :slight_smile:

Het is een beetje raar, want ik draaide wel altijd met plezier openoffice op mijn windows bak, maar nu op mac had ik neoffice gedownload en ik dacht echt van jezus, wat is dit nou weer?! Het zag er echt niet uit, de windows versie vond ik echt vele malen mooier zelfs dan die van M$.. Heb daarna maar weer Office geinstalleerd, dat ziet er wel mooi uit op mac, toch jammer dat ik dan weer met M$ producten werk..

[quote:730ebb0b68="Byron"]snip de windows versie vond ik echt vele malen mooier zelfs dan die van M$.. Heb daarna maar weer Office geinstalleerd, dat ziet er wel mooi uit op mac, toch jammer dat ik dan weer met M$ producten werk..[/quote:730ebb0b68]Dit is zo vermoeiend: windows draaide niet altijd even lekker (sinds XP is het wat beter), dus Microsoft is stom. Zo kortzichtig. En bovendien, MS Office is een van de betere, zo niet de beste, office suites voor Mac OS en zeker beter dan MS Office voor de PC.

[quote:82ab7971fa="Nietzman"][quote:82ab7971fa="Xserve"] [url=http://static.kdenews.org/mirrors/www.openoffice.org/files/documents/159/1806/NWF_icons_screen.jpg]Hier[/url] een screenshot van OpenOffice in KDE.[/quote:82ab7971fa] Sorry, maar dat vind [i:82ab7971fa]ik[/i:82ab7971fa] in vergelijking met OsX goodieness lelijk. Een paar kleurige iconen maken iets nog niet meteen mooi. [/quote:82ab7971fa]

Ja, maar dit is gewoon een screenshot; ik bedoel, Linux is niet zo lelijk als Openoffice in X11.
Hier dan nog een Linux screenshot (ditmaar van Gnome ipv KDE)

http://www.linuxsoft.cz/screenshot_distr/139-a.jpg

En als je écht wil weten hoe mooi Linux (en dan bedoel ik Gnome of KDE) is, gebruik er dan zelf eentje. Zoals Ubuntu Linux (x86 en PowerPC, Install-cd en Live-cd). Vergelijkbaar met Windows, alleen heb je een echt lekker lange taakbalk, is alles veel mooier en rustiger. En natuurlijk stabieler.

[quote:6998870c06="Pieces"]MS Office is natuurlijk veel meer native. Zit ook al veel langer wat meer personeel op, die keurig betaald worden van jouw licentie. Daar mag je dan ook wel het één en ander van verwachten.

AbiWord is een goede tekstverwerker, maar mist spreadsheet / powerpoint mogelijkheden. Daar staat tegenover dat hij er een stuk meer OSX-native uitziet.

Neo / Open Office ziet er misschien niet zo gelikt uit, maar het bevat wel de belangrijke office-mogelijkheden, vergelijkbaar met MS Office. Met andere woorden: de looks van MS kosten geld. Geen zin om het uit te geven, dan maar minder hip (maar legaal) werken achter je macje, met Neo. Ik doe in elk geval niet anders :)[/quote:6998870c06]

Voeg daar maar meteen iWork aan toe, prima tekstverwerker en presentator (hoe zeg je dat?). Helaas nog geen echte spreadsheet-mogelijkheden.

[quote:6998870c06=“Xserve”]Vergelijkbaar met Windows,[/quote:6998870c06]

Reden 1 om het niet te gebruiken :nietblij:.

[quote:6998870c06=“Xserve”]alleen heb je een echt lekker lange taakbalk[/quote:6998870c06]

Daar zitten we op te wachten :|.

[quote:6998870c06=“Xserve”]is alles veel mooier en rustiger. En natuurlijk stabieler.[/quote:6998870c06]

Sterk staaltje “Beter goed gejat dan slecht bedacht” :P.

Linux is dan misschien niet zo lelijk als vroeger, maar leg mij eens het verschil uit tussen /var, /usr /lib enz. Die worden in OS X tenminste mooi verborgen :).

[quote:eeecf20b11="Xserve"]En als je écht wil weten hoe mooi Linux (en dan bedoel ik Gnome of KDE) is, gebruik er dan zelf eentje. Zoals Ubuntu Linux (x86 en PowerPC, Install-cd en Live-cd). Vergelijkbaar met Windows, alleen heb je een echt lekker lange taakbalk, is alles veel mooier en rustiger. En natuurlijk stabieler.[/quote:eeecf20b11]Joh, ik heb hier shitloads aan LinuxCDs liggen die teruggaan naar de tijd van Redhat 4 en ik gebruik het al jaren zo-nu-en-dan om te kijken of ik het misschien ergens full-time in kan zetten. Ik heb mijn 'fair share' of Linux wel gehad en kan nog steeds zeggen dat het simpelweg niet aan OsX tipt. Ik snap dat het vervelend is dat er mensen zijn met een andere mening, maar daar zul je mee moeten leren leven.

Ik volg de projecten rond Novells nieuwe X-server en Plasma voor de nieuwe KDE ook op de voet en zie daar al steeds meer ‘oh goody!’ spullen voorbij komen, maar zelfs met dat blijft Linux in essentie voor de gebruiker een hoop bijelkaar geraapte applicaties die zich voor geen meter aan een GUI richtlijn houd en dus usability-wise vaak gewoon een ramp zijn.

[quote:39db3508bb="Nietzman"]..., maar zelfs met dat blijft Linux in essentie voor de gebruiker een hoop bijelkaar geraapte applicaties die zich voor geen meter aan een GUI richtlijn houd en dus usability-wise vaak gewoon een ramp zijn.[/quote:39db3508bb]

Tango Desktop project
Better Desktop

Ik denk dat het tijd wordt om toch nog eens te proberen :wink: