openspringende mappen, weergave :-(

Wel leuk dat "springloaded folders" maar het blijft irri dat de mappen steeds in andere weergaves openen! :x Waarom kun je niet in Finder aangeven dat je alle mappen in principe wil openen in Lijstweergave?? Of zie ik iets over het hoofd. :roll:

daar wil ik een klein dingetje aan toevoegen, waarom kun je folders niet sorteren op type??

Roel

[quote:61624cd2c3="roelboekel.nl"]daar wil ik een klein dingetje aan toevoegen, waarom kun je folders niet sorteren op type??

Roel[/quote:61624cd2c3]
Hoe bedoel je, een “folder” is toch een “folder”? Hoe wil je dat gesorteerd hebben dan?

Mischien om het leed te verzachten:

‘appeltje+1’ = symbolen
‘appeltje+2’ = lijst
‘appeltje+3’ = kolommen

Maar ik zou ook wel willen weten of het anders kan.

oke, ik was een beetje onduidelijk, maar als er een folder, pdf en jpg bestanden in een folder staan wi lik ze graag sorteren op type en niet alleen op naam..

Roel

[quote:024a0a0f4b="roelboekel.nl"]oke, ik was een beetje onduidelijk, maar als er een folder, pdf en jpg bestanden in een folder staan wi lik ze graag sorteren op type en niet alleen op naam.. [/quote:024a0a0f4b]

Open een map en ga dan naar ‘Weergave’ → ‘Toon weergaveopties’ en vink bij ‘Toon kolommen’ ‘Soort’ aan, of de andere optie’s waar op je eventueel wilt sorteren… :slight_smile:

[quote:5424421310="roelboekel.nl"]oke, ik was een beetje onduidelijk, maar als er een folder, pdf en jpg bestanden in een folder staan wi lik ze graag sorteren op type en niet alleen op naam..l[/quote:5424421310]

als je weergavevoorkeuren opent en een kolom “soort” aanvinkt en vervolgens in je map op de kolom soort klikt, sorteert hij het op soort(naam). Of bedoel je dat niet?

//Update: Sorry had het vorige bericht niet gezien…

[quote:e06d87b8f1="nankovic"]Waarom kun je niet in Finder aangeven dat je alle mappen in principe wil openen in Lijstweergave??[/quote:e06d87b8f1]

Ga in de Finder naar ‘Voorkeuren’ → ‘Algemeen’ en daar kun je aanvinken: ‘Open nieuwe vensters in kolomweergave’.

Waar de optie zit om bv ‘Lijst’ als standaard te kiezen weet ik niet maar misschien is dit al beter?

[quote:54b0c42837="Rat"]Waar de optie zit om bv 'Lijst' als standaard te kiezen weet ik niet maar misschien is dit al beter?[/quote:54b0c42837]

Niet beter helaas :frowning:

Hoewel OSX (zeker 10.3.3) me uitstekend bevalt, mis ik nog altijd een aantal features die OS9 wel had. Bovenstaande is er één van. Ik ben al eens eerder begonnen over de Labels in OSX, over Tabbladen en ik zou nog steeds het liefst op ouderwetse wijze Vensterprints willen maken. De Dock... leuk mooi handig, maar in het Applemenu in OS9 kon je een héleboel kwijt als je handig mapjes aanmaakte (programma's; regelpanelen; internet; fun etcetc) zonder al te veel ruimte in te nemen.En dat allemaal gewoon vanuit t systeem en niet met allerhande losse app's. Zo vraag ik me nog altijd af waarom, als je in de venstervoorkeuren 'relatieve datum' uitschakeld, dit niet gewoon voor alle mappen kan gelden, en al helemaal voor nieuwe die je vanuit een bepaalde map maakt. Zelfde geldt voor lijstweergave. En ik hoef ook niet aan elk venster die kolom links te hebben, mag gerust instelbaar (en onthoudbaar) zijn. Hij kan eraf (streepje rechtsboven in venster), maar zit er weeraan als het venster heropent wordt. Misschien toch nog 's bij Apple aan de boom schudden. Kunnen ze eea in 10.4 aanpassen...