OPGELOST > Afsnijden van 101 foto's

Ik heb een simpele vraag voor de verdere gebruiker. Ik moet 101 foto's bijsnijden van 1600X1200 naar 1440X900 en wil dit niet allemaal 1 voor 1 doen. Is er geen handige tool in iPhoto of desnoods Aperture om dit te doen?

Automator?

[quote:d2d6bc9127="Joshua1"]Automator?[/quote:d2d6bc9127] Totaal geen ervaring mee. Weet jij een voorbeeld daarvoor?

Photoshop, file, scripts, image processor. In CS3 that is.

Geluk.

Dick

GraphicConverter kan dit. Het heet batch verwerking.

Daarnaast kan je Mac dit ook gewoon zelf, met behulp van het pakket Image Magick dat standaard is geinstalleerd. Vanaf de command line kan je het tooltje “convert” aanroepen.

Als je een beetje bedreven bent met de commandline (Terminal), dan kan je heel gemakkelijk het volgende script draaien.

[code:1:83626be583]
cd $PHOTODIR
mkdir OUTPUT
for FILE in ls *jpg
do
convert $FILE -size 1440x900 ./OUTPUT/$FILE
done
[/code:1:83626be583]

Dit script neemt alle foto’s in $PHOTODIR en converteert ze naar 1440x900. De nieuwe versie van de files komt terecht in de nieuwe sub-directory OUTPUT.

Compleet gratis en geen kunst aan! 8)

Nóg twee mogelijkheden: • Automate --> Batch in Adobe Photoshop • Batch bewerking in Graphics Converter

Over dat script dat ik net liet zien: dat is niet de kant-en-klare oplossing voor jullie.

Die $PHOTODIR is hier iets dat je zelf in moet vullen, namelijk de directory waarin je de foto’s hebt staan. Die kan je intypen, maar kan je ook krijgen door na "cd " de directory uit Finder in Terminal te slepen.

Ik kreeg ook nog een PM dat iemand “convert” niet kan vinden. Type dan eens “which convert” in, in Terminal. Dit hoort “/usr/local/bin/convert” te laten zien als het pad voor het commando. Is dat niet zo, dan ontbreekt Image Magick om de een of andere reden. Het hoort echter wel standaard onderdeel te zijn van Leopard en Tiger.

[url=http://www.iconus.ch/fabien/smallimage2/]Small Image[/url]

[quote:6cc3a1fe91="cailin coilleach"] Het hoort echter wel standaard onderdeel te zijn van Leopard en Tiger.[/quote:6cc3a1fe91]

Volgens mij wordt ImageMagick niet standaard op OS X geïnstalleerd. Ik heb het tenminste nog niet geïnstalleerd gezien, maar altijd moeten installeren vanuit een ports tree.

Ik heb de commando niet in standaard Leopard. Ik denk dat de developer tools geïnstalleerd moeten worden. Trouwens, de foto's zijn gelukt met iPhoto dankzij een handige tip.

Nee hoor... Mijn Leopard install is volledig kaal geinstalleerd en daar staat het toch echt op.

Bovendien heeft MacOSXhints.com het ook al jaren over Image Magick dat standaard hoort bij OS X.

EDIT: Misschien dat de DevTools nodig zijn, maar ik dacht dat ik die niet had geinstalleerd.

[quote:a513ca68a4="Steff"]de foto's zijn gelukt met iPhoto dankzij een handige tip.[/quote:a513ca68a4] Mag de rest van de wereld die tip ook weten?

Het is moeilijk uitleggen maar ik ga het doen:

• Je gooit alle foto’s in iPhoto. Selecteert alles en klikt dan op ‘Bewerk’
  • Je snijd foto 1 uit in 1440X900 (scherm) en drukt i.p.v. op ‘Gereed’ op de ‘volgende pijl’.
  • Het bewerk proces word nu ook op deze foto bewerkt en zo kun je eeuwig doorgaan door op de ‘volgende pijl’ te klikken.

http://www.aramk.net/photodrop/

Je opent het programma, zegt hoe hij de foto('s) moet veranderen en dat slaat ie op in een bestandje.

Zodra jij een map of een foto op dat bestandje ‘dropt’ dan wijzigt hij alle foto’s die in de map staan.

zupah systeem

Erg handig:

photo Drop
http://www.kudurshian.net/photodrop/

Maak één keer de juiste instelling. Dump alle foto’s er op en klaar!

edit:

Kijk! Mijn bovenbuurman had hetzelfde idee. :smiley: