Ik had graag een bestand (.mp4) op mijn HDD of USB gezet om op de tv af te spelen, maar krijg hierbij steeds te melding dat het bestand te groot is voor de structuur van het volume.
De HDD is geformatteerd in FAT32, en ik weet dat de max. bestandsgrootte ongeveer 4GB mag zijn, maar dit bestand is slechts 2,84 Gb. Op de HDD staat trouwens een .mp4 van 4,01Gb op wat perfect gelukt is enkele maanden geleden. Net om deze rede heb ik totaal geen idee wat het probleem gaat zijn.
Het gaat hier allebei over een zelfgemaakte video’s in iMovie op mijn MacBook Pro van reisfoto’s en filmpjes.
Ik heb het al geprobeerd op zowel USB sticks als de HDD, en bij geen enkele wil het lukken dus zal het niet aan de aangesloten hardware liggen veronderstel ik.
Formatteer ik ze naar een ander formaat, dan ziet de tv het weer niet.
Dit is een bug in High Sierra, hierdoor wordt de grootte beperkt tot 2GB naar FAT32 schijven, Finder denkt dan namelijk dat de maximale grootte maar 2GB mag zijn.
Open Finder en Terminal
In terminal tik het commando : df en dan <enter>
Je ziet dan een lijstje met de namen van de gekoppelde volumes, waaronder je HD waar het naar toe moet
In terminal tik daar het commando : cp (copy)
Zoek dan in de finder het bestand dat je wil kopiëren, ga daar op staan en sleep dit naar het Terminal, juist achter cp (denk eraan tussen cp en de bestandsnaam moet een spatie staan) druk dan op de spatiebalk en tik daar /Volumes/naam (van wat je met het df commando) hebt gevonden… tik dan een / en de bestandsnaam die je wilt en druk op <enter>
Als je Terminal onhandig vindt, gebruik dan een file manager om – binnen MacOS 10.13.x High Sierra – bestanden tussen de 2 en 4 GB groot zijn te kopiëren naar een FAT32 volume, zoals Commander One (gratis) of TotalFinder ($12).
De tip met Terminal heb ik geprobeerd, maar buiten al de tekst die verscheen en ik zelf heb getypt zoals hierboven vermeld (incl. het slepen van het bestand naar Terminal) gebeurde er niet veel. Dit ligt hoogst waarschijnlijk eerder aan mijn kunsten dan aan Terminal zelf.
Met Commander One is hij ondertussen bezig het bestand op een stick te zetten om eens te testen, hij zit al over de 50% zonder foutmelding dus ik ga er vanuit dat het hiermee gaat lukken. → ondertussen succesvol volbracht!
Hartelijk bedankt allemaal!! Dit heeft me weer enkele uren zoeken en hoofdpijn gespaard…