[opgelost] Bestandssysteem LaCie Key corrupt?!

Mijn charmante LaCie iamaKey (4GB) lijkt het te hebben begeven:

Hij was binnen Mac OS MS-DOS geformatteerd, want gebruik hem zowel op m’n Mac als op Windows XP. Ineens gaf Mac OS foutcode -36 (I/O error) tijdens het kopiëren naar de Key.
Gelukkig kon een kopie terug naar m’n HD nog wel gemaakt worden, dus ik ben niets kwijt. Maar ik krijg het probleem niet opgelost!
Schijfhulpprogramma heeft de Key gecontroleerd en hersteld, maar niets gevonden. Opnieuw formatteren in MS-DOS hielp niet; de I/O error bleef komen (overigens alleen ik als een een grote map met submappen ineens wilde kopiëren - dezelfde bestanden één voor één werkt wel zonder foutcode -36).
Formatteren in HFS+ of journaled helpt wel, maar ja, dan is de Key onder Windows niet leesbaar.

Onder Windows krijg ik nu de melding dat de Key geformatteerd moet worden (Key is dus MS-DOS geformatteerd in Mac OS). Maar, formatteren onder zowel Windows XP (native & Bootcamp) als 7 (Bootcamp) gaat niet fatsoenlijk: ik krijg alleen de optie een 200MB grote partitie te formatteren, meer niet. Doe ik dat, dan levert dat een extra partitie op de Key op als ik deze probeer te benaderen vanuit Mac OS (!?).

Oftewel, een compleet raadsel. Is de Key gewoon naar z’n grootje, of weet iemand de oplossing?

Als je hem formateert in schijfhulpprogramma, en je kist FAT, wat kies je dan als Partitie-indeling.

Aan de hand van je gegevens kan je afleiden dat je je Paritite-indeling op GUID-Partitietabel hebt staan, daarom kan je je stick niet formateren in windows XP(heb het zelf mee gemaakt :slight_smile: ).

Grtz :slight_smile:

Thanks! Inderdaad, nu kan ik de Key in Windows formatteren. Maar de foutcode -36 verschijnt nog steeds bij een kopie van dezelfde map naar Key... Kan er specifiek iets mis zijn met de bestanden in die map, waardoor een MS-DOS (FAT32 op precies te zijn) geformatteerde schijf er niet mee om kan gaan? HFS+ en journaled geven die fout immers niet.

Heb je je bevoegdheden als is gecontroleerd?

Heb je het probleem ook als je kopieert met je windows XP?

Grtz

Bevoegdheden zijn oké. Vanuit XP kopiëren gaat niet, want de bestanden staan op mijn Mac OS schijf...

Heb voor de zekerheid ook eens een andere USB-stick geprobeerd, en dezelfde mappen gaan in de fout. Maar ook hier geven de losse bestanden geen probleem.

Heb je je bevoegdheid van die mappen dan als is gecontroleerd?

Grtz

Ik ben gewoon bevoegd tot lezen en schrijven. Het zou me ook verbazen als dat niet zo was, omdat ik de mappen regelmatig kopieer (ik gebruik de Key als een soort mobiele HD, tussen mijn Mac en de pc op mijn werk).

Bovenal: als de mappen inderdaad beschadigd zijn, kan ik ze herstellen?

Volgens mij is de enigste oplossing, dat je bv. een nieuwe map aanmaakt en daarin je bestanden kopieert.

Want vind eigenlijk niet direct een manier om je map te herstellen. :slight_smile:

Grtz

Ik heb precies hetzelfde probleem met een externe schijf....

Ik probeer een iMovie project te kopiëren. Eerst dacht ik dat het mis ging op het schrijven, maar het zit hem in het lezen van de externe schijf hier.

Ik vermoed toch dat dit een hardware probleem is. Dus een defect… een bad sector misschien?

Nu heb ik het volume ‘hersteld’… eens kijken of het nu wel lukt. Vervelend is het wel.

Marius

Ik heb inderdaad maar nieuwe mappen aangemaakt en alle bestanden daar naartoe verplaatst. Nu werkt alles weer, stom werkje, maar goed. Ik begrijp alleen nog steeds niet hoe het heeft kunnen gebeuren...

Misschien toch een keer de Key verwijderd uit de USB-poort zonder hem te ejecten, of ‘veilig te verwijderen’ (in Windows)…