[opgelost] Classic als nog instaleren

Het is me eindelijk gelukt om mijn laatste huisgenoot op Apple over te zetten (toen ik hier in het studentenhuis kwam werkte er maar 1 op Apple en nu dus 4). Hij heeft een Emac 1 Ghz met 1024 intern en 40 Gig harde schijf. Deze heeft hij tweedehands gekocht en we hebben hem dus opnieuw geinstaleerd (Mac OS X.3.4). Nu is echter het probleem dat Classic er niet op staat (had ik dat ergens tijdens het instaleren moeten aangeven?) en hij hier wel programma's voor heeft. Mijn vraag is dan ook of ik dit als nog erop kan instaleren zonder gegevens te verliezen of een compleet nieuwe installatie moet doen? En mijn tweede vraag (eigenlijk al derde :wink: ): staat Classic ook los op een installatie CD en zo ja op welke? (ik heb al gekeken maar kon hem zo niet vinden)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,

ATT

Ps ik heb in de search gezocht maar ik kon dit specifieke probleem niet vinden mocht die er al wel zijn dan wil ik graag een linkje :innocent:

Als het de originele installCD is (en dus niet de los gekochte Panther) dan staat Classic er op als aparte optie, later te vinden in Software Restore.

Op de boxed versie van Panther wordt idd geen OS9 meer meegeleverd. Maar... OS9 is een fantastisch systeem dat zich over het algemeen makkelijk laat kopieeren, zeker als je hem als Classic omgeving gebruikt. Dus... Heb jij of een van je huisgenoten OS9.2.2 (wel deze versie, maar die heb je waarschijnlijk wel, anders draait het sws niet) op zijn schijf staan? Zet het mapje 'Systeemmap' of 'System Folder' op een CD of copy het via het netwerk naar de nieuwe eMac.

Wijs bij je System Preferences in OSX in het onderdeel Classic de map aan als systeemmap. Kies voor Classic starten. Nu gaat ie waarschijnlijk zeggen dat ie wat files moet updaten… Laat het hem lekker doen en voila… Je hebt een ‘verse’ classic. Of het 100% legaal is weet iki niet, maar aangezien Apple OS9 toch niet meer actief ondersteund zou ik daar maling aan hebben 8) :lol:

Maakt het uit waar je je OS 9 systeemmap op je harde schijf zet? Ik heb hetzelfde probleem met een iMacje waar ik classic niet op krijg. Heb het met software restore geprobeerd, maar die verrekt het.

Helemaal bovenaan in je hardeschijf zeg maar. Je '/' (spreek uit: root) dus. Dan moet het volgens mij goed gaan. Zorg wel voor de laatste versie van OS9 (9.2.2) dus. Zo doe ik het bijna altijd. Het maakt in principe ook niet uit welke taal je OS9 versie is. Ik heb een NL, maar daar merk je niks van.

Iedereen fantastisch bedankt voor jullie reacties tot zover. Ik heb het net geprobeerd door de systeemmap over te zetten maar dit is tot op heden nog niet gelukt (maar weg even niet op :wink: ). Als het echt niet lukt proberen we de software restore (maar dan ben ik toch al programma's kwijt die we de afgelopen dagen hebben geinstalleerd?).

Nogmaals bedankt,

ATT

Ik kwam er net achter dat ik de mappen nog niet op de juiste manier had ingesteld (alleen lezen en niet lezen en schrijven) na dit anders ingesteld te hebben kon ik zo mijn mapje overzetten en werkt Classic. 8)

Tijdens o.a het gamen zullen we aan dit geweldige forum denken :wink:

Groetjes,

ATT