Ik heb mijn foto’s bibliotheek op een harde schijf staan. De bibliotheek blijft hangen en sluit niet meer af. Ook lukt het verwijderen van foto’s niet meer. Als oplossing wilde ik de bibliotheek herstellen met option en command. Hij start wel met herstellen, maar geeft vervolgens aan dat er problemen zijn met de bevoegdheden.
Ik heb op de Apple support pagina wel deze oplossing gevonden waarvoor ik de terminal app moet gebruiken. Helaas werkt dat alleen als de bibliotheek lokaal staat.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee en nog beter een oplossing voor?
Dat Terminal commando kun je aanpassen door op de plek van de padnaam (m.a.w: /Users/your_username/Pictures) te veranderen in de padnaam naar de drive.
Dat doe je dus door het commando in te typen tot aan de padnaam en dan deze in te voegen door het icon van de drive in het Terminal venster te slepen. Dit zou moeten werken bij het commando “sudo chmod -R 700 /Users/your_username/Pictures” maar ik denk dat het commando "sudo chown -R your_username /Users/your_username/Pictures " een probleem geeft omdat “your_username” er twee keer in voorkomt en die “your_username” is feitelijk je thuismap. Heb je trouwens een backup van de bibliotheek? Want TM maakt in eerste instantie alleen een backup van je opstartschijf.
<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 17 september 2020 om 22:06</p>
Wat je ook zou kunnen proberen is de bibliotheek terug zetten op zijn gebruikelijke plek en dan van daaruit openen / herstellen.
Mijn bibliotheek is 494 GB. Dat is helaas teveel om terug te zetten op zijn gebruikelijke plek.
<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 17 september 2020 om 22:01</p>
Dat Terminal commando kun je aanpassen door op de plek van de padnaam (m.a.w: /Users/your_username/Pictures) te veranderen in de padnaam naar de drive.
Dat doe je dus door het commando in te typen tot aan de padnaam en dan deze in te voegen door het icon van de drive in het Terminal venster te slepen. Dit zou moeten werken bij het commando “sudo chmod -R 700 /Users/your_username/Pictures” maar ik denk dat het commando “sudo chown -R your_username /Users/your_username/Pictures ” een probleem geeft omdat “your_username” er twee keer in voorkomt en die “your_username” is feitelijk je thuismap. Heb je trouwens een backup van de bibliotheek? Want TM maakt in eerste instantie alleen een backup van je opstartschijf.
Ik ben een beetje huiverig om te werken met het terminal venster, omdat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben. Ik heb werkelijk geen benul van wat ik daar dan aan het intypen ben.
Als je precies intypt wat daar staat (en dus die padnaam veranderd) kan er niks fout gaan. Maar ik krijg de indruk dat je geen backup hebt van die bibliotheek want anders kun je immers het zaakje terugzetten vanuit de TM backup van een datum waarop alles nog goed ding. Heb je inderdaad geen backup dan is het probleem groter dan je denkt.
<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 17 september 2020 om 22:24</p>
Als je precies intypt wat daar staat (en dus die padnaam veranderd) kan er niks fout gaan. Maar ik krijg de indruk dat je geen backup hebt van die bibliotheek want anders kun je immers het zaakje terugzetten vanuit de TM backup van een datum waarop alles nog goed ding. Heb je inderdaad geen backup dan is het probleem groter dan je denkt.
Ik heb wel door dat mijn probleem groter is dan ik denk. Ik was juist bezig een grote goede back-up te creëren, omdat ik overal verspreid foto's had/heb staan op schijven o.a. in Aperture en Iphoto en losse bestanden. Mijn doel was om alles te uploaden naar foto's in de icloud als back-up. Zoals ik het begrepen had, moest ik eerst lokaal een bibliotheek aanmaken. Omdat hij te groot was voor op mijn MacBook had ik deze aangemaakt op de externe harde schijf. Gelukkig heb ik nog wel wat halve back-ups en een deel staat in de cloud, maar toch. Ik had nu eindelijk alles in de bibliotheek staan. Ik wilde alleen de dubbelen verwijderen en dan de boel uploaden naar de cloud. Tijdens het verwijderen van dubbelen is het ergens misgegaan.
<p class="cite">hendrik ijzerbroot op 17 september 2020 om 22:24</p>
Ik ben huiverig, omdat je het volgende typte: "Ik denk dat het commando “sudo chown -R your_username /Users/your_username/Pictures ” een probleem geeft omdat “your_username” er twee keer in voorkomt en die “your_username” is feitelijk je thuismap". Wat bedoel je daar precies mee? Wat kan hier misgaan? Dit is toch het eerste commando wat ik moet intypen volgens de handleiding van Apple?
Daar kan ook niets mee fout gaan mits je de bibliotheek dus op de normale plek had staan. Nu moet die padnaam worden aangepast en bij dat tweede commando zal dat geen probleem zijn maar bij het commando waar je dus twee maal “your_username” moet intypen werkt dat misschien niet. De padnaam “/Users/your_username/Pictures” moet veranderen in de padnaam naar je drive, dus als je die drive b.v. “foto’s” hebt genoemd dan wordt dat: “/Volumes/foto’s” evt gevolgd door een “/” plus mapnaam als daar je bibliotheek in staat.
Maar bij dat eerste commando staat “your_username” er twee keer en dat is in principe de naam van je thuismap maar die staat dus niet in die padnaam naar je drive.
Je kunt het proberen door in te typen: "sudo chown -R “je thuismap naam” gevolgd door de padnaam naar de drive, maar ik weet niet of dat werkt. Krijg je een foutmelding dan schaadt het niet, krijg je geen foutmelding dan heeft het gewerkt maar of dan je probleem weg is? Het enige wat dit commando doet is de bevoegdheden aanpassen.
Omdat dit een zgn “sudo” commando is moet je je wachtwoord intypen (de letters verschijnen niet in beeld)
Ik heb een poging gewaagd. Ik kreeg deze melding. Even voor de zekerheid. Ik heb 2 wachtwoorden. Een voor mijn Icloud/Apple-ID en een voor mijn MacBook. In de post van de supportpagina geven ze aan dat je het wachtwoord voor de OS X-gebruikersaccount moet gebruiken. Dat is toch die van de Icloud/Apple-ID?
<p class="cite">fred44nl op 18 september 2020 om 10:47</p>
kennelijk niet
wat is jouw gebruikersnaam ??
is dat Inez, inez of iets anders ??
als jouw gebruikersnaam uit 2 woorden bestaat, dan moet die volledige naam tussen dubbele quotes.
als je een Terminal venster opent, geeft dan es het commando “ls -l” (zonder quotes)
dan krijg je zoiets:
fred44nl@MacBook-Air ~ % ls -l
total 0
drwx——@ 4 fred44nl staff 128 28 aug 14:01 Desktop
drwx——@ 29 fred44nl staff 928 24 mei 13:26 Documents
drwx——@ 13 fred44nl staff 416 17 sep 19:31 Downloads
drwx——@ 26 fred44nl staff 832 15 sep 15:51 Dropbox
drwx——+ 77 fred44nl staff 2464 12 jun 19:07 Library
drwx——+ 10 fred44nl staff 320 25 aug 23:18 Movies
drwx——+ 10 fred44nl staff 320 22 jul 10:04 Music
drwx——+ 15 fred44nl staff 480 12 jun 22:41 Pictures
drwxrwx-wx 4 fred44nl staff 128 5 feb 2019 Public
drwx—r-x+ 4 fred44nl staff 128 23 jun 18:37 Sites
drwxrwxrwx 2 fred44nl staff 64 3 mei 2019 Temp
drwxr-xr-x 6 fred44nl staff 192 16 nov 2019 Websites
dan zie je dat de gebruikersnaam, die macOS voor mij gebruikt fred44nl is en dus niet mijn volledige naam, die dan uit 3 woorden zou bestaan.
Daar was ik al bang voor, maar in alle eerlijkheid heb ik geen idee waar ik mee bezig ben. Ik ploeter gewoon vrolijk door. Ik heb gekeken bij systeemvoorkeuren vervolgens gebruikers en groepen en kwam hier op uit. Ik ga er inmiddels ook vanuit dat ik niet mijn Icloud/apple ID wachtwoord moet gebruiken, maar het wachtwoord om in MacBook te komen.
dat probeer ik, maar ik denk dat het begint te dagen. Kan het zijn dat ik streepje moet gebruiken wat boven de backslash staat. Ik dacht dat het de hoofdletter i of L.
<p class="cite">Inez op 18 september 2020 om 11:03</p>
<p class=”cite”>fred44nl op 18 september 2020 om 11:01</p>
doe nou es “ls -l”
dat probeer ik, maar ik denk dat het begint te dagen. Kan het zijn dat ik streepje moet gebruiken wat boven de backslash staat. Ik dacht dat het de hoofdletter i of L.