[opgelost] Girotel beheren [maar nu: internetbankieren]

Ja, girotel is klote, dat weten we allang en we doen er voorlopig niks aan. Maar ik heb daar wel een rekening en ik wil komende maanden inkomsten en uitgaven goed op een rijtje hebben.

Nou kun je daar ascii-teksten downloaden die in principe omgezet zouden kunnen worden naar een spreadsheet. Maar die ascii-downloads zitten heel erg onoverzichtelijk in elkaar. Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om een scriptje te schrijven dat dit soort wirwar uitpluist en omzet naar tab-gescheiden gegevens.
Nou ben ik helemaal niet thuis in scripts, macro’s e.d., maar ik kan me niet voorstellen dat er niemand eerder op het idee is gekomen om de downloads van girotel om te zetten. Het liefst naar de Appleworks-spreadsheet.

Dus graag geen Postbank-bashing, oproepen tot terroristische acties of tips bij welke bank ik dan wel een rekening had moeten openen. Maar wie weet een praktische oplossing om dit probleem te omzeilen?

Wat me vanavond in ieder geval al een heel eind vooruit zou helpen is:

hoe vervang ik in appleworks alle returns door tabs?

werk al een half jaar probleemloos met ie met de postbank, ook panther geen probleem snel inloggen en snel laden overmaken geen probleem hier hoor, weliswaar geen safari jammergenoeg. :?

Ik heb dan ook geen problemen om online te raadplegen, betalen of wat dan ook. Ik wil alleen de gegevens ook zelf kunnen bewaren en bewerken.

EN DAT KAN NU:

op http://www.mirolucassen.nl/1.0/macgirobase.html vond ik een scriptje om de gedownloade gegevens om te zetten naar een mooi spreadsheet-bestand. Of toch niet zo heel erg mooi, want ook de komma’s in bedragen en rentepercentages worden vervangen.

Schijnt ook al bij een MacFan gezeten te hebben.

Je kunt gewoon een tab delimeted of comma seperated file downloaden met Girotel, en in excel heb ik dat prima kunnen importeren.

Waar ik maar aan toe wil voegen dat dat redelijk standaard exportbestanden voor dit soort gegevens zijn. Dus "is klote" lijkt me in deze niet aan de orde.

[quote:ad40f75419="Castor"]Waar ik maar aan toe wil voegen dat dat redelijk standaard exportbestanden voor dit soort gegevens zijn. Dus "is klote" lijkt me in deze niet aan de orde.[/quote:ad40f75419] Er lopen verschillende topics over girotel en online bankieren en daarin moet je vaak door de reacties ploegen over slecht bereikbare sites en de achtergestelde positie van maccers, voordat je een bruikbaar antwoord kunt vinden. Dat probeer ik dus voor te zijn. Misschien niet "klote", toch ken ik banken die het beter doen. Girotel is erg beperkt in de mogelijkheden, maar ik wil die discussie niet opnieuw starten.

[quote:2ad4f8247b="Tjerker"]Je kunt gewoon een tab delimeted ... downloaden met Girotel[/quote:2ad4f8247b] Dat heb ik niet kunnen vinden, wel de komma-gescheiden variant, maar Appleworks kan daar weer niks mee. En dat is het enige spreadsheet programma wat ik op het moment beschikbaar heb.

Onder 'beheer' kun je kiezen voor 'downloaden' en dan kun je het gewenste bestandsformaat aangeven.

Nou... ... had ik het bij Girotel eindelijk voor elkaar, wil de Postbank me aan het internetbankieren krijgen. Wil ik op zich wel (ziet er minstens net zo goed uit als het internetbankieren van de Rabobank, trek ik bij deze alle opmerkingen over de postbank terug :sealed: :D ), maar ik loop toch weer tegen hetzelfde probleem aan bij het downloaden van gegevens.

Er kan blijkbaar maar één bestandstype gedownload worden (Excel, .csv), maar dat wordt niet goed opgenomen in de spreadsheet van AppleWorks. Alle velden worden in één rij opgenomen, in plaats van lekker overzichtelijk in rijen en kolommen.

Dus:

1. is er bij internetbankieren de mogelijkheid om ook andere bestandstypen te downloaden (liefst op een goede manier kommagescheiden of tabgescheiden)? En zo ja, waar stel ik dat dan in?
  2. is er een manier om bovenstaand probleem te omzeilen?

Het antwoord op vraag 1 is zover ik weet 'nee'. Het antwoord op vraag 2 is op dit moment ook 'nee'. Maar Miro Lucassen van het eerder gemelde MacGirobase is bezig met een oplossing. Daarvan bestaat al een betaversie, maar met een beetje geduld zal het binnenkort dus echt werken.