[Opgelost] Git branch

Ik heb een aantal commits gemaakt op de main branch die ik eigenlijk in een aparte branch wil hebben.

Is het mogelijk om dit met terugwerkende kracht aan te passen?

Ik gebruik SourceTree als git client.

Volgens mij niet, dat is mij namelijk ook al een aantal keer overkomen.

Je kunt alleen de laatste commit aanpassen, wanneer deze nog niet naar de server is ge-pusht. Dit doe je door de Amend functie te gebruiken. Mogelijk heet dat anders in Sourcetree.

Wat je dan doet is iets toevoegen aan je laatste commit. Met een beetje creatief denken zou je op die manier je aanpassing ongedaan kunnen maken door precies het tegenovergestelde te doen in de bestanden als in je eerste commit. Dat is namelijk ook een UNDO op dat moment.

Dit hele Git gedoe is echt wel moeilijke materie en het lijkt zo simpel ook.

Ik heb deze playlist gekeken toen ik Tower kocht, dat heeft mij al iets meer op weg geholpen en weer een stapje beter gemaakt. Ik kan nu al fatsoenlijk met branches werken omdat ik nu begrijp dat je aanpassingen in bestanden tijdelijk op een clipboard (stashes) kunt plaatsen om zo tussentijds van branch te wisselen.
https://www.youtube.com/watch?v=M-O8ZNW9icQ&list=PLyCj4RCToz5BEcpZgwLfAhzxVRlDY3z-O

Ook leren begrijpen welke aanpassingen je allemaal samen moet bundelen in één commit is moeilijk. En dan heb je het nog niet gehad over hoe je al je commits moet noemen zodat je er later naar kunt kijken en begrijpt waar je toen mee bezig was.

Dit is echt voor nerds. ?

Amend heb ik niet, en ik gebruik ook geen server, alles is lokaal.

Alle commits (3) waren gelukkig maar in 1 document, dus ik zet de oude wel terug, dan een branch maken, en dan de nieuwe weer terug.

Rechtsboven je Commit window zie je een dropdown “commit opties”

Misschien niet de handigste methode, maar toen ik dit laatst had, heb ik het volgende gedaan:

Je kunt commits terugdraaien vanuit de terminal:
git reset HEAD^

En vervolgens kun je dan je je modified files stashen, naar een andere branch gaan en je stash toepassen op je huidige branch.

Zie ook:
https://stackoverflow.com/questions/2845731/how-to-uncommit-my-last-commit-in-git