[OPGELOST] Hoe ventilators weer naar normaal zetten?

Hallo jongens,

Heb problemen met mijn iMac 24" 2.66 GHz Core 2 Duo.
Mijn ventilators gaan niet op de normale rpm(hoger)
Ik heb in een tijd van 2 maanden wel eens CPU Accelerators getest.
Ik weet niet wat er allemaal gebeurd is mar ik weet dus niet hoe ik alles weer normaal kan krijgen.
Bij een Handbrake convertatie word het heel heet (56 graden Celsius).
Ik weet niet meer wat ik moet doen en ik heb de SMC ook al geprobeerd.
Normaal is het dit: Bij mij:
CPU fan: 1200 1600
HD fan: 1600 2400
DVD fan: 800 1200

Ik heb al Fan Control en smcFanControl gebruikt maar ik weet me geen raad meer…
Kan iemand mij helpen?
Heel graag!

Groeten Paul

Mijns inziens is een temperatuur van 56' C en de genoemde fan snelheden niets bijzonders. Temperatuur van mijn computer is nu: 74' C (ook een iMac C2D 24" 3.06 GHz). Bij reken intensieve programma's wordt de computer nou eenmaal warmer.

Heb je het zelf ook niet heet deze week? Je Mac wellicht ook 8)

Maar ik kan hem niet lager zetten? Ik heb een andere Mac hier staan die wel gewone snelheden heeft?

Jawel, trek de stekker er maar uit. Dan wordt ie stil.

56 graden is helemaal niet heet voor een Core2Duo, daarom gaan je fans ook nog niet harder... Die gaan pas harder als dat nodig is, dus bij temperaturen van pak-hem-beet 70 graden en hoger.

@ iJoost Moet die opmerking nou echt? :)

Bedankt allemaal voor het reageren! Maar ik snap dan nog steeds niet waarom het bij die andere, precies dezelfde, iMac dan gewoon normaal blijft…
Ook trouwens als ik niks doe op mijn iMac kan hij niet lager?

[quote:6a007bbec8]Ik heb al Fan Control en smcFanControl gebruikt maar ik weet me geen raad meer... Kan iemand mij helpen? [/quote:6a007bbec8]

Waarmee moeten we je helpen? Met het verhogen van de temperatuur van je Mac?
Er is helemaal niks aan de hand. Je moet je pas zorgen gaan maken als de temperaturen, zoals Unsound zegt, hoger gaan dan 70 gaden en de fans niet sneller beginne te draaine, cq de temperatuur blijft stijgen.
Verschillen tussen de Mac hou je altijd, nuanceverschilen zullen we het maar noemen.

Wat is voor jou de reden om die fancontollers etc te gebruiken? Is de Mac te heet geweest? Zo nee, blijf dan maar van die dingen af en laat Apple zelf de boel regelen en gebruik de Mac waar die voor bedoeld is.

p.s. Ik kan iJoost zijn opmerking wel begrijpen, alhoewel zijn opmerkingen soms een beetje kort door de bocht kunnen overkomen, maar ik denk dat hij in wezen hetzelfde bedoelt als ik: Laat de temperatuurregeling gewoon maar aan Apple over.

Ook dat, maar dit is niet het eerste topic deze week over warme Mac's.

Tja... 'T is warm weer. En dan gaan mensen ook nog van die stomme tooltjes gebruiken terwijl ze eigenlijk geen flauw benul hebben wat redelijk waarden zijn. ;-)

Jullie hebben helemaal gelijk. En iJoost, zo'n soort iemand was/ ben ik ook. Ik probeerde het omdat ik druk bezig was en de iMac steeds heter werd en niet goed koelde. Maar nou heb ik dus het probleem dat hij niet hard genoeg koelde toen ik met DVD Remaster dingen uit een DVD bestand wil halen, nou nog steeds is? Is er geen manier om alles te resetten? Nou blijft de snelheid op 1350 hangen... Als ik wat zijkerig overkom, dat komt omdat ik hou van mijn Mac :) :D Maar bedankt jongens, ik heb op verschillende fora geprobeerd en bijna reageerde, gelukkig hier wel.

Groeten Paul

als het je kan geruststellen : de temperatuur van m'n (indertijd) nieuwe Macbook Pro unibody ging steeds naar de 100°C, waarbij ook de 'body' van m'n Macbook Pro gloeiend heet werd (zie topic elders hier). Ik heb de specificaties van de processor bij intel opgevraagd, en het blijkt dat hij maximum 105°C aankan. Dat was me toch even wat te kort bij het maximum. Maar blijkbaar vond iedereen dat normaal.

Ik draai sindsdien nog steeds ‘Fan Control’. Dat werkt prima, en de processor blijft lekker koel (maximum 70°C).

Er schijnt ergens een update gepasseerd te zijn, waarin de temperatuur beter geregeld wordt, maar ik hou het toch bij Fan Control.
Daarmee kan je prima alles instellen = base speed van de fans, lower en upper treshold van de temperatuur. Meer moet je niet hebben.

[quote:b19462c518="Sylvester"]als het je kan geruststellen : de temperatuur van m'n (indertijd) nieuwe Macbook Pro unibody ging steeds naar de 100°C, waarbij ook de 'body' van m'n Macbook Pro gloeiend heet werd (zie topic elders hier). Ik heb de specificaties van de processor bij intel opgevraagd, en het blijkt dat hij maximum 105°C aankan. Dat was me toch even wat te kort bij het maximum. Maar blijkbaar vond iedereen dat normaal.

Ik draai sindsdien nog steeds ‘Fan Control’. Dat werkt prima, en de processor blijft lekker koel (maximum 70°C).

Er schijnt ergens een update gepasseerd te zijn, waarin de temperatuur beter geregeld wordt, maar ik hou het toch bij Fan Control.
Daarmee kan je prima alles instellen = base speed van de fans, lower en upper treshold van de temperatuur. Meer moet je niet hebben.[/quote:b19462c518]
Je zal zo’n MacBook Pro van 100°C op schoot hebben, dan ben je niet blij. :o

Maar de jongens hierboven raden Fan Control af? Bedankt allemaal hiervoor en dit heeft me gerustgesteld! Jammer alleen dat ik hem toch niet naar normaal kan zetten. :( Ik dacht dat het wel te resetten was...

Groeten Paul

Ik denk trouwens ook dat de plugin van bijv Fan Control nog steeds werkt terwijl ik de Prefpane heb verwijdert... Normaal staat de Mac op ong. 35 graden en als hij dan door bijv. een virus scan naar 55 graden gaat blijft de snelheid hetzelde. Wat ik ook in mijn vorige post zei, het blijft hetzelfde. Valt er niks te resetten of te verwijderen? Alvast bedankt

Groeten Paul

Een virus scan? Het moet niet gekker worden met jouw Mac...!

(Edit: spelfout)

[quote:eb1891a69b="PrOnTo"]Maar de jongens hierboven raden Fan Control af?l[/quote:eb1891a69b]

Dat doen ze alleen omdat jij een iMac heb en Sylvester een MBP heeft.

Het enige wat je met Fan Control mag instellen op een Macbook (pro) is het minium snelheid. Dan blijft hij wat koeler voor opschoot maar zodra de temperatuur omhoog gaat gaat de fan snelheid ook omhoog. Daar mag je niks aan veranderen.

Zit er bij Fan Control geen uninstaller bij? Dan zou alles weer terug naar normale instellingen moeten gaan.

[quote:eb1891a69b]Normaal staat de Mac op ong. 35 graden en als hij dan door bijv. een virus scan naar 55 graden gaat blijft de temperatuur hetzelde.[/quote:eb1891a69b]

Deze snap ik niet. Je zegt dat hij warmer wordt en vervolgens zeg je dat hij niet warmen word.

Dat kun je dan het beste vragen bij [url=http://www.lobotomo.com/products/FanControl/]de makers van Fan Control[/url], zou ik zeggen. een held bij het installeren dan ook een vent bij het deinstalleren. Succes. ;-)

[quote:cb28850d08]Normaal staat de Mac op ong. 35 graden en als hij dan door bijv. een virus scan naar 55 graden gaat blijft de snelheid hetzelde.

Deze snap ik niet. Je zegt dat hij warmer wordt en vervolgens zeg je dat hij niet warmen word.[/quote:cb28850d08]

Even aangepast :wink:

@iJoost Ik heb al gemaild! Ik hou jullie op de hoogte. :wink:

[quote:b976fdea49="PrOnTo"] ...Normaal staat de Mac op ong. 35 graden en als hij dan door bijv. een virus scan naar 55 graden gaat blijft de snelheid hetzelde....

Groeten Paul[/quote:b976fdea49]

Als m’n baasje op mij - als Mac - een virus scan zou plaatsen zou bij mij 't schaamrood ook tot ver voorbij m’n oren gaan…
Daar krijg je’t inderdaad heel onnodig heel warm van. Kortom: misschien moet m’n baasje maar aardig tegen me zijn en die virusscan lekker verwijderen. Hoef ik daar in ieder geval niet meer rood voor aan te lopen.

groet van je
MAC