"OPGELOST!!!!" Instant PDF ERROR

In illustrator heb ik een logo gemaakt met deze kleur PANTONE 430 C (pantone solid coated),deze heb ik geïmporteerd in quarkxpress(6.5) vervolgens heb ik een tekst getikt met de kleur die mee wordt genomen van de geïmporteerde illustratie (deze kleur heb ik dus niet zelf aangemaakt). Als ik nu een pdf ga maken met behulp van Acrobat(6.0.2prf) met insteekmodule Enfocus Instant PDF(2.21) krijg ik het volgende rapport:

Cert Workfl PDF Report.pdf

Errors & Warnings
Severity Description
• Error Spot color PANTONE 430 CV has different CMYK values (2x)
• Fixed Changed output intent to CGATS TR 001
X Fixed Renamed spot color (20x)
• Fixed Changed trapped flag to False
• Fixed Changed PDF/X version key to PDF/X1-a.
• Caution Document uses 2 separations, should be <= 0

Ik gebruik PANTONE 430 C en geen PANTONE 430 CV, waar haalt ie deze kleur opeens vandaan??!!!

Wat doe ik fout??
[/b][color=red:d8794ba5f5][/color:d8794ba5f5]

C is hetzelfde als CV (coated)

Wat voor PDF profiel gebruik je? Eén voor drukwerk (CMYK instellingen)?

SheetSpotHiRes_1v1.ppp

Heb je alleen maar het logo erin staan en geen Psp-ding als duo- of monotoon? Check in ieder geval of je alle ongebruikte kleuren uit het illustrator document hebt gegooid (onder stalen). want als daar nog pms-sen instaan, worden die wel meegenomen in je pdf.

Het is af en toe wel vermoeiend het gedoe met cPDF. Ik vind het systeem nog niet echt geweldig. Er komen (mij nog niet gebeurd gelukkig) zelfs fouten voor in 'goedgekeurde' pdf bestanden...

Ik controleer zelf op de ouderwetse manier en bekijk het in overdruk preview in Acrobat.

Vaak geeft Acrobat, ondanks errors in de verwerking, toch een 'go'. Heb je een rood kruis in je menu of een groen vinkje?

[quote:975c7288dc="Mrzl"]Heb je alleen maar het logo erin staan en geen Psp-ding als duo- of monotoon? Check in ieder geval of je alle ongebruikte kleuren uit het illustrator document hebt gegooid (onder stalen). want als daar nog pms-sen instaan, worden die wel meegenomen in je pdf.[/quote:975c7288dc]

Het Quark document(visitekaartje) bevat alleen 1 illustratie, deze bevat maar 1 pms en dat is degene die gebruikt wordt “PANTONE 430 C”
En de tekst natuurlijk.

[quote:9659580fa5="Marc Smiers"]Vaak geeft Acrobat, ondanks errors in de verwerking, toch een 'go'. Heb je een rood kruis in je menu of een groen vinkje?[/quote:9659580fa5] [color=darkred:9659580fa5][size=18:9659580fa5][b:9659580fa5]X[/size:9659580fa5][/color:9659580fa5][/b:9659580fa5] :cry: :cry: Als ik een groen vinkje :mrgreen: had dan was er geen probleem maar helaas...

Het klotige van gans het systeem is dat Adobe en Quark voor dezelfde Pantonekleuren een andere benaming geeft, dit is al jaren zo. En de conversie van Acrobat is weerom van Adobe. Stront aan de knikker dus

Als ik dit probleem uitleg aan de drukker is dit meestal geen probleem, want in kleurscheidingen klopt alles!! Maar ik wil zo graag een [color=green:b152d571cc] groen vinkje!!!!!![/color:b152d571cc] :x

Ik krijg ook geen groene vinkjes want ik gebruik geen profielen die volledig via de workflow gaan maar mijn pdf is wel altijd goed. Dus een groen vinkje zegt ook niet alles.

Als je Acrobat professional hebt kun je kijken of de kleurscheidingen goed zijn. Dus, staat de steunkleur ook echt als steunkleur aangegeven (of is alles omgezet naar CMYK).

Als het niet al te ingewikkelde dingen zijn met niet meer dan 4 kleurplaten, kun je ook gewoon i.p.v. een steunkleur een 100% van de standaard inktkleuren gebruiken (cyaan, magenta of geel), en de drukker vragen om bijvoorbeeld de cyaanplaat in pantone 430C uit te draaien.

[quote:ed89e61789="Marc Smiers"]Als je Acrobat professional hebt kun je kijken of de kleurscheidingen goed zijn. Dus, staat de steunkleur ook echt als steunkleur aangegeven (of is alles omgezet naar CMYK).[/quote:ed89e61789]

Zoals ik al eerder gezegd, dit klopt allemaal.
En ook de drukker vindt het geen probleem,
maar ik wil graag een Certified PDF hebben
als eindresultaat.
Er zijn al bladen waar je via internet je PDF
moet uploaden, en deze MOET gecertificeerd
zijn!
Hierbij kan ik dus niet aankomen met deze
“oplossingen” :wink:

Het enige wat je echt op moet lossen is de error. Dus zorgen dat er geen PMS in je bestand zit die een CMYK waarde heeft. Als je dat opgelost hebt en dan de pdf opnieuw maakt dan komt het echt wel goed hoor met je pdf bij de drukker (ik spreek uit ervaring).

[quote:e275e26660="sabine"]Het enige wat je echt op moet lossen is de error. Dus zorgen dat er geen PMS in je bestand zit die een CMYK waarde heeft. Als je dat opgelost hebt en dan de pdf opnieuw maakt dan komt het echt wel goed hoor met je pdf bij de drukker (ik spreek uit ervaring).[/quote:e275e26660]

De PMS die in mijn bestand zit is een steunkleur, alleen door de combinatie quark en adobe gaat het ergens fout met de kleur waarde. Instand PDF ziet een verschil waardoor hij het document niet kan goedkeuren. En met mijn drukker komt het inderdaad wel goed (ik spreek ook uit ervaring) :wink:
Maar in de toekomst gaat die vriendelijke drukker toch vragen om een certified PDF.

Koop InDesign !!! :P

En als je de kleuren exact dezelfde naam geeft in beide programma's?

Probeer eens de nieuwere ppp's. SeetSpotHiRes_3v2. Gratis te downen en Ghent compatible.

[quote:97aa0b576e]Ik krijg ook geen groene vinkjes want ik gebruik geen profielen die volledig via de workflow gaan maar mijn pdf is wel altijd goed. Dus een groen vinkje zegt ook niet alles.[/quote:97aa0b576e]

Tja, waarom denk je dat er standaarden zijn?
Dit kun je alleen in overleg met je drukker doen, en dan alleen als je goed weet waar je mee bezig bent. Ik zou het niet zo aanraden. Bij ons is het verboden om een ‘rood vinkje’ de deur uit te doen, godzijdank.

Ik weet dat ik een rood kruisje krijg omdat wij de profielen niet in Enfocus geladen krijgen en we ze dus handmatig moeten zoeken. Dat heeft dus geen effect op mijn pdf (voor zover als ik weet).