[Opgelost] kan "een directory" verwijderd worden uit de map 'mobile documents'?

hallo,

sinds enkele dagen kan ik mijn imac (27; high sierra) niet meer gewoon uitzetten, het rondje blijft draaien en de noodstop moet er aan te pas komen…de computer lijkt iets niet af te kunnen sluiten is mijn gedachte…mijn drive is in orde volgens de ehbo-schijfcontrole…toen bedacht ik me dat ik kort ervoor een demoversie van PDFpen had uitgeprobeerd en daarna weer verwijderd…althans dat dacht ik…via Spotlight vond ik nog een aantal files, waarvan er 1 niet verwijderd kan worden (foutcode -50)…deze file zou op icloud drive staan…ik kon daar niets vinden maar leerde vervolgens via info (op dit forum) dat de file in de library map ‘mobile documents’ staat en dat deze map de evenknie van icloud op je mac is…deze map is niet te openen, maar ik hoopte dat de terminal uitkomst zou kunnen bieden…via de terminal (commando rm -f) lukt het echter ook niet deze file te verwijderen…de terminal meldt dat het om een directory gaat…
ik heb weer het nodige opgestoken van het zoeken naar de oplossing, maar deze helaas (nog) niet gevonden…heeft iemand nog een idee?
(alvast hartelijk bedankt voor het lezen van deze uitvoerige vraag:)

frits

Er staat vast een of andere * app op je computer die voorkomt dat hij uitgeschakeld kan worden.

Testje uitvoeren en verwijderen wat niet goed is.
https://etrecheck.com

Shmoo, dank voor je snelle reactie! en o ja, daar had ik nog niet aan gedacht…de check gedaan en een aantal orphin files verwijderd, maar die ene zat er helaas niet bij…

laat dat EtreCheck rapport es zien :slight_smile:

Probeer het betreffende bestand anders vanuit Recovery Mode te verwijderen. Dan kán het niet gekoppeld of in gebruik zijn.

Ga ik doen!..Bedankt voor alle reacties!

Hoe wil je dat doen, Night?
Er is toch geen bestandsbeheer (Finder o.i.d.) in de Recovery Mode?

Je kunt het wel, met kans op succes, in de Safe Mode proberen.

klopt, in de recoverymode gaat het niet, maar helaas verschijnt in de safe mode het bewuste bestand niet…inmiddels denk ik zou het probleem ook kunnen zijn dat ik niet eerst whatsapp eigenhandig op de mac had afgesloten (wel steeds eerst op de iphone, want dat was mijn eerste gedachte bij het optreden van de klacht)…de computer zette zich nu voor het eerst zowaar zelf uit…de oplossing ligt weer dichter bij huis dan gedacht :)…bedankt allemaal en “prettige feesten”…

@Goeiedag: In Recovery Mode heb je nog steeds Terminal.

@frits-jansen: Blij dat het probleem zichzelf heeft opgelost.